dampspærer eller ej

Følg tråden
Skaelskoer
Skaelskoer
Postnr: 4230
Skaelskoer Skaelskoer

Hej alle. 

Jeg har et hus fra 67, hvor jeg skal have lagt isolering under gulv og nyt gulv med gulvvarme. 

Opbygninge i dag som på billedet. Jeg fjerner parketen, lægger nye strøer, med 50mm isolering imellem. Ovenpå bliver der lagt varmefordelingsplader og plankegulv. 

Skal jeg have en dampspærer/fugtspærer ovenpå de 15cm klinkebeton?

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

nej du har jo allerede en dampspærre (der hvor der står (plasticfolie)

Skaelskoer
Skaelskoer
Skaelskoer Skaelskoer Trådstarter
mfrost skrev den 24-09-2018 12:22:27

nej du har jo allerede en dampspærre (der hvor der står (plasticfolie)

Ja det var det jeg tænkte, men du ved skulle lige være sikker

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Ja der står rigtig nok plast folie, men det vil nok ikke lykkedes dig at få strøer op uden at den bliver ødelagt. Så der skal bruges en ny til erstatning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Skaelskoer
Skaelskoer
ev elmand skrev den 24-09-2018 12:52:14

Ja der står rigtig nok plast folie, men det vil nok ikke lykkedes dig at få strøer op uden at den bliver ødelagt. Så der skal bruges en ny til erstatning. 

Der står også plastfolie mellem nederste lag singles og grovbetonen?

Skaelskoer
Skaelskoer
Skaelskoer skrev den 24-09-2018 12:57:23

ev elmand skrev den 24-09-2018 12:52:14

Der står også plastfolie mellem nederste lag singles og grovbetonen?

Og skal en fugtspærer ikke ligge på betonen under isoleringen?

Rolias
Rolias
Postnr: 4736
Rolias Rolias

en dampspærre skal altid være på den varme side af isoleringen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

KSC
KSC
Postnr: 8000
KSC KSC

Hej,

Den plastfolie, som ligger under grovbetonen tjener det formål at der kan udstøbes på singelsene - den har ikke en fugtspærre funktion. De 300 mm singel er kapilarbrydende dvs. at der ikke er eller var behov for fugtspærre. Den øverste plastfolie har været for at sikre mod restfugt fra betonen.

Du bør du ligge en folie, der er ført op bag forliste som radonsikring.

Rolias.

Det er korrekt, at en dampspærre skal monteres på den varme side - eller maks 1/3 inde i isoleringen. Men en fugtspærre og en dampspærre har to forskellige funktioner.  

/K

Skaelskoer
Skaelskoer
KSC skrev den 24-09-2018 13:54:54

Hej,

Den plastfolie, som ligger under grovbetonen tjener det formål at der kan udstøbes på singelsene - den har ikke en fugtspærre funktion. De 300 mm singel er kapilarbrydende dvs. at der ikke er eller var behov for fugtspærre. Den øverste plastfolie har været for at sikre mod restfugt fra betonen.

Du bør du ligge en folie, der er ført op bag forliste som radonsikring.

Rolias.

Det er korrekt, at en dampspærre skal monteres på den varme side - eller maks 1/3 inde i isoleringen. Men en fugtspærre og en dampspærre har to forskellige funktioner.  

Tak for svar. Så en plastfolie over isoleringen, som kører op langs væggen/paneler.

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Fugtspærren skal i hvert fald under isoleringen direkte på betonen eller går det rivegalt!

Der bliver dog reelt 2 fugtspærrer i konstruktionen, hvilket ikke er godt, men man kan jo så satse på at den under betonen er værdiløs/perforeret under støbningen (hvis den i det hele taget er der.

Altså en kraftig fugtspærre (som ikke bliver perforeret under arbejdet) på betonen ført op bag fodlister og klæbet tæt her.

Skaelskoer
Skaelskoer
Orla Nautrup skrev den 24-09-2018 14:34:11

Fugtspærren skal i hvert fald under isoleringen direkte på betonen eller går det rivegalt!

Der bliver dog reelt 2 fugtspærrer i konstruktionen, hvilket ikke er godt, men man kan jo så satse på at den under betonen er værdiløs/perforeret under støbningen (hvis den i det hele taget er der.

Altså en kraftig fugtspærre (som ikke bliver perforeret under arbejdet) på betonen ført op bag fodlister og klæbet tæt her.

Tak Orla,

Det var også det jeg var kommet frem til mht fugtspærer

Martin.v
Martin.v
Postnr: 6800
Martin.v Martin.v

Er der nok isolering i den konstruktion udover de 50mm du vil ligge ned til gulvvarme?

“Singels” er vel ikke isolering? Eller rager jeg fejl /:

Skaelskoer
Skaelskoer
Martin.v skrev den 24-09-2018 16:03:49

Er der nok isolering i den konstruktion udover de 50mm du vil ligge ned til gulvvarme?

“Singels” er vel ikke isolering? Eller rager jeg fejl /

I dag er det ingen isolering. Alternativet vil være at grave det hele ud, og oprette nu dæk, men det kommer ikke til at ske. 

Martin.v
Martin.v
Postnr: 6800
Martin.v Martin.v
Skaelskoer skrev den 24-09-2018 16:15:54

I dag er det ingen isolering. Alternativet vil være at grave det hele ud, og oprette nu dæk, men det kommer ikke til at ske. 

Tænker jo bare om det lever op til byggereglementet? Og økonomisk tænker jeg heller ikke det vil være en god løsning pga varmetabet i gulvvarmen, da det meste varme vil fise nedad? Men er der sikkert nogle mere kompetente folk end mig der kan vurdere på?

Skaelskoer
Skaelskoer
Martin.v skrev den 24-09-2018 16:19:47

Skaelskoer skrev den 24-09-2018 16:15:54

Tænker jo bare om det lever op til byggereglementet? Og økonomisk tænker jeg heller ikke det vil være en god løsning pga varmetabet i gulvvarmen, da det meste varme vil fise nedad? Men er der sikkert nogle mere kompetente folk end mig der kan vurdere på?

Mht byggereglementet har jeg kunnet læse mig frem til at man gerne må

KSC
KSC
Postnr: 8000
KSC KSC

Hej igen,

Så må du ind og læse igen.

Kapitel 11 i br18 foreskriver minimum en U-værdi på terrændæk på 0.10 - rundt regnet 300 mm isolering. Dog kan der laves en rentabilitetsberegning, som tillader at anvende mindre, hvis det ikke er rentabelt at opretholde kravet.

/K

Vil du være med? Log ind for at svare.