Utæt tag efter tagmaling - råd?

Halløjsa folkens!

Første tråd herfra, så bær over med mig ;) Jeg købte tilbage i februar et 2-plans hus fra 1912 i Nordjylland. Taget var dækket af mos og så ikke særlig godt ud, så jeg bestemte mig for at tage kontakt til en tagmaler og give taget den store omgang - jeg tænkte dog ikke på tagets alder og konsekvenserne...

Jeg lagde så mærke til i går under dagens regnskyl, at der var 8-9 tagplader, hvor der kom vand ind og enkelte steder hvor der kom et dryp af og til - se nedenstående billeder.

En kollega har anbefalet mig at tjekke alle tagskruerne og sørge for pakningerne stadig er gode, og at de er stramme, men jeg ville lige høre herinde hvad I vil anbefale - håber jeg kan fikse det uden at skal have tag af osv... Det skal lige siges, 1. sal har skråvæggen, så der er også en skunk.

På forhånd mange tak for hjælpen!

MVH
Jesper

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

vil anbefale dig, når taget er tørt at indspiksiere de utætte steder ude fra. En lille revne kan sagtens trække vand. tagskruernes pakning kan også være dårlig, men de sidder i toppen af en bølge så det minimalt betydning

i slemme tilfælde, kan man også se solens lys inde fra, hvis en tagplade er revnet. men så store skader burde tagmaleren have opdaget. 

De få steder burde kunne repr. med noget taglim.   

Du skal i alt fald ikke begynde at fuge med pu-skum som en ny husejer i vores kvarter lige har gjort. Alt hvad der hedder revner, sprækker og huller i taget og også hvor man normalt har skumbølge(fugle)klodser under er fyldt op med skum - kæft som det ser ud.    

nl89 > Tak for tippet, jeg prøver at undersøge taget efter revner og huller.

Frank Chr. > Okay, det kunne da være en billig løsning på problemet - I like ;) Har du evt. noget taglim der kan anbefales?
Good to know, så holder jeg mig langt væk fra PU-skum!

Tagtæt er et godt produkt..

https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/asfalt/tagasfalt/Borup-tagtaet-4872917

Men ellers efterspænd skruerne, og skift evt pakningerne.



Vi prøver igen, i morgen --

Der kan komme enorme mængder vand ind via løse skruer og trætte tagpapskiver. Jeg taler af bitter erfaring. Kontroller taget for “løse” tagskruer og efterspænd om nødvendigt (eller skift tvivlsomme skruer med nye). 

Revnede tagplader skiftes, eller kan til nød repareres med fx Borup TagTæt. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

En del mos sætter sig altid omkring og under pakskiven. Når de renser, ryger mosset og der er fri adgang. Køb en pakke nye skiver med pap under og gå hele taget efter med en nøgle på hver skrue. Det er billigt og du finder de dette steder.

PS husk at gå på skruerne


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis