Vandex er lidt noget som deler vandene her. Det er et meget tæt produkt der -ligesom en dampspærre - holder fugten inde i væggene og dermed giver det samme problemer med fugt i konstruktion, nedbrydning mv.
Hvis vandet er kommet ind gennem væggen har du lidt forskellige muligheder
1) satse på at den er et engangsproblem fx grundet højt grundvand lige nu (dog virker en tørkeperiode ikke som det mest sandsynlige tidspunkt at have højt grundvand på men ok). Du laver en løsning med multipor+hydraulisk kalkmørtel (det er den slags mørtel der normalt anbefales til den slags plader så man netop bevarer diffusionsegenskaberne).
2) smække vandex på hele væggen og acceptere risikoen for at det medfører uheldige ting efterfølgende
3) En kombination hvor du putter vandex på de nederste 20-30cm også noget diffusionsåbent derover i håb om at det kan holde vandet ude.
4) et omfangsdræn
Jeg har selv valgt mulighed 3) i min kælder med vandex i visse kanter og på gulvet. Men man skal nok være klar over at det lidt har karakter af en fattigmandsmodel. Omfangsdrænet er klart det rigtige her (men det er også en meget mere omfattende løsning).
Jeg syntes også du her skal overveje hvad du bruger kælderen til. Hvis det mest handler om opbevaring og ikke ophold vil jeg mene at omfangsdrænet nemt kan blive for dyrt i forhold til værdien. Lav noget som får fugten ud af væggen, køb metalreoler som du stiller lidt ude fra væggen mv. Så kan du sagtens få noget godt ud af din kælder