Valg er lægter/regler til loftskonstruktionen?

Hej kloge lav-det-selvere   

Jeg er ved at lave et større værksted, med nye gulve, vægge, loft osv.

Har brug for råd til valg af lægter/regler til loftskonstruktionen.

De afbillede bjælker sidder med 3 meter afstand.

Der skal 15 mm 122x 244 cm. OSB-plader på loftet.


Vil i skrue Reglar direkte på bjælkerne, eller hvordan vil i opbygge det? (Jeg skruer lasker på i Spærtræ, hvis det ikke er i vater)

Det er jo et langt spænd, så tænker at lægter på ingen måde er stive nok over så langt et spænd?!


På forhånd tak 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

OSB plader som loftbeklædning sætte sig så samlingerne ses. Brug hellere gipsplader.

Bjælkerne ligner de typisk fuldtømmer i enten 5X5" eller 6x6", og med en afstand på 3 meter vil jeg anbefale hjælpebjælker som aflastning. Hvor tæt afhænger af om loftet skal anvendes, men 60cm afstand er et godt bud til almindelig færdsel på loftet.

Som lægter har jeg brugt 38x73 taglægter på kant. De er lige, knastfrie og rimelige billige.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak for svar.

Jeg har sat gipslofter op i vores hus. Det er nydeligt efter jeg spartlede og monterede filt.

Jeg har ikke i sinde at mit værksted skal være “så” pænt som mit hus 😀

Hvor meget vil samlingerne kunne ses på et OSB-loft?

Jeg skal ikke bruge loftet, så vil være ked af at skulle bruge hjælpebjælker, men ville hellere montere lidt større dimension som forskalling til loftet, hvis der findes en fornuftig løsning dertil?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er ikke realistisk at bruge større dimensioner på forskallingen. Eksisterende bjælker er kun dimensioneret til støtte for spær.

OSB plader med frit spænd vil, som det ses ved hylder af OSB plader, bue så samlingerne ses. Muligvis vil synsindtrykket være knabt så markant hvis loftet står umalet, men fugtpåvirkningen vil være mere udtalt.

Et bræddeloft kunne være et alternativ, men forberedelse til udnyttet loftet kan kun nbefales.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil nu også anbefale at du sætter hjælpespær på imellem de eksisterende, det er jo en del vægt du hænger på de eksisterende bjælker, nu ved jeg ikke hvordan du vil indrette rummet, men kan du understøtte med stolper, fra gulv og op til spær, kunne det jo også være en mulighed.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvad med at anvende troltekt som loft? Det er lyst, venligt og støjdæmpende....


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Mange tak for svar.

Jeg må bide i det sure æble og montere hjælpebjælker :-)

Vil jeg have samme problem, hvis jeg valgte OSB i 10 mm?

Det skal nævnt ikke holde andet, end et lag isolering.


Jeg vil være ked af at montere yderligere understøtninger, da jeg skal have diverse maskiner mv til at stå derinde :)

Troeltekt er pænt, men budgettet tillader det ikke helt desværre. Det løber allerede nu, meget hurtigt rent kroner øremæssigt.

Mine 2 ører.. Vent og spar op til troldtekt.. OSB plade ser da forfærdeligt ud.

Bare min mening   

Mvh.

Mikkel

OSB plader i 10 mm vil give samme problemer - nu ligner det bare "blafrepap"   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil give ret - spar op til Troldtekt  - nu ved jeg ikke hvilke maskiner, du vil have ind.. men alle maskiner lyder meget bedre under et Troldtektloft..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Troldtekt plader findes i mange prisklasser....

Den ægte med helt fine spåner og hvide er nok den dyreste...

Men en grovere spån, hvilket er fint nok til værkstedet, og en umalet eller mere grå udgave koster langt mindre.... Udseendet kan man altid diskutere, men til et værksted vil jeg mene det er ret OK og sepecielt når budgettet er presset.


MVH Njord
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også