Eltavle i værksted.

Jeg har gået med en idé om at opsætte en gruppetavle i mit værksted.

Der er på nuværende tidspunkt 220v i værkstedet og det skal forblive sådan.

Planen er at bruge automatsikringer som afbryder i stedet for stikkontakter når udendørs lys og springvand skal tændes.

Det er jo heller ikke noget problem og nemt at lave.

Men   jeg kunne godt tænke mig at få et phfi relæ med på tavlen. Jeg har før oplevet at der har været fejlstrøm på lyset ude og så kommer vi hjem til en optøet fryser😕 Mit spørgsmål er bare om det vil virke eller om phfi relæet inde i huset vil slå fra først.    


Jeg har gået med en idé om at opsætte en... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
K.kvist skrev den 11-08-2018 00:16:36

Så du mener ikke at hpfi relæet på 220v 10A vil slå fra før hpfi relæet inde i huset?

 Et kombirelæ er et hpfi relæ og en sikring i samme enhed.

Så ved for højt strømforbrug vil den på 10A selvfølgelig slå fra først.

Men ved fejlstrøm som hpfiet reagerer på, er det overvejende sandsynligt at husets hpfi vil slå fra, da de begge skal slå fra ved ca. 30mA.


Elektronikteknikeren

ENTEN ny 2,5 mm2 kabel + 4 pol HPFI (kombi 16A )i tavle i huset som beskytter kabel til værksted OG jordfejl  i værksted. Den skal forsynes FØR den anden HPFI du har. Så skal der kun være gruppeafbrydere (med 1 A sikringer eller automat ) i din eltavle i værksted, som beskytter mod kortslutning og overbelastning. Så har du mere strøm i værksted som nu

ELLER. nuværende installation med det jeg tror er 1,5 mm2 kabel 2 pol HPFI i tavle i huset, som sammen med nuværende sikring (10 eller 13 A) beskytter hele installationen i værksted, Denne nye HPFI skal også forsynes FØR din nuværende HPFI. Så er det ikke relevant med eltavle i værksted. Du kan derimod bruge 2 polede afbrydere hvis der er dele du helt vil frakoble. 

I begge tilfælde vil en fejl ( jord eller anden fejl ) i værksted ikke påvirke den anden HPFI relæ. Din fryser vil så have større chance for at få strøm det meste af tiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du ikke køre uden om HPFI eller bruger en kombi, skal du bare sørge for at det nye kombirelæ eller HPFI har en lavere udkoblings tid en din "primære" HPFI, så kobler den ud hurtigere.

Kan du ikke give en nærmere forklaring på, hvordan man vælger et kombi-/HPFI relæ med en kortere udkoblingstid.


fase

T.M. : Velkommen på LDS.

Der var da så lige noget jeg også gerne ville lære noget om. Det er da lige 51 år siden jeg kom i lære som elektriker, senere el-installatør m.v. Det med forskellig udkoblingstid på HPFI / kombirelæ er godt nok smuttet forbi mig.   



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Man kan jo købe en trillebør fuld hos grossisten og udmåle dem alle. 

Så plukker man dem der ligger længst fra hinanden mht. udløser strøm, som dog stadig et inde for det tilladte.

Så har man pludselig selektivitet mellem de to relæer 🤣


Elektronikteknikeren

Gregersen; NEJ 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Æv.....


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis