Eltavle i værksted.

Jeg har gået med en idé om at opsætte en gruppetavle i mit værksted.

Der er på nuværende tidspunkt 220v i værkstedet og det skal forblive sådan.

Planen er at bruge automatsikringer som afbryder i stedet for stikkontakter når udendørs lys og springvand skal tændes.

Det er jo heller ikke noget problem og nemt at lave.

Men   jeg kunne godt tænke mig at få et phfi relæ med på tavlen. Jeg har før oplevet at der har været fejlstrøm på lyset ude og så kommer vi hjem til en optøet fryser😕 Mit spørgsmål er bare om det vil virke eller om phfi relæet inde i huset vil slå fra først.    


Jeg har gået med en idé om at opsætte en... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Min idé med gruppetavle i værkstedet er udelukkende til om sommeren hvor vi har rigtig meget udstyr tilsluttet udendørs.

Børnene har et stort fritstående pool.til det følger luft til vand pumpe og og stort sandfilter pumpe og ozongenerator som trækker utroligt meget strøm, plus det vi normalt bruger. Det er oftes ikke noget problem at trække det men det er sket et par gange at relæet er slået fra.

Men jeg er mest nervøs for hpfi relæet så fra så fryser og køleskab ikke virker under ferie eller en weekend ved venner.

Jeg tænkte derfor at et hpfi relæ imellem ville kunne skabe mere ro når vi er væk i længere tid om sommeren.

Syntes samtidig at med gruppetavle så ville der være mere samling på ledninger i værkstedet og lettet a finde fejl når hver ting fik sit eget relæ.


Jeg vil formentlig udskifte gruppen i huset til et kombirelæ men skal det så være et 10A eller et 13A?

De stikkontakter jeg har fra Lauritz Knudsen siger 13A så det må jeg nok hellere holde mig til.

Mange tak for hjælpen alle sammen🙂

Elektriker (autoriseret) må gerne udvide på tavlen. For at det skal være total godt, skal der foretages ny varmetabsberegning m.m. 

Man skal aldrig sige aldrig, men 2 x2,5 mm2 fra 1974 det vil jeg næsten sige "det tror jeg ikke på" 2 x 1,5 mm2 vil være mere troværdig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Om du ændre på talven ved at sætte en anden gruppe i (Kombiafbryder) eller ændre på ledningsføringen, så skal dokumentationen i princippet opdateres. 

Derved ser jeg kombirelæet som den bedste mulighed. Jeg vil dog stadigvæk anbefale at få skiftet kablet til en 3 leder så du kan få en jordforbindelse med. Det er ihvertfald at foretrække i udendørs installationer samt værkstedet.


wwww.elbogen.dk - Din El guide
Annonce

Under alle omstændigheder så skifter jeg kablet ud til værksted når jeg begynder på opgaven. Jeg udskifter det til et 5x2.5mm2 da jeg har fundet ud af at jeg har et 16A relæ som ikke er i brug.

Troede det var i brug til vaskemaskine men den køre på et 13A 400v relæ så har altså et kraft relæ i overskud.

Regner med at få det udskiftet til et kombi, så der i hvert fald Strøm nok til sommerperioden🙂

Hvad skal jeg forvente at det koster at fornye dokumentation på tavlen. Er det fast pris eller skal jeg finde bedste bud?



Hvis du bruger en 16A gruppe, skal du skifte dine udtag til 16A typer, eller nedsikre med en undertavle til 13A.

Endvidere skal forsyningen til gruppen stadig flyttes til før hpfi hvis du vil have et seperat relæ til deb nye gruppe.

Så prisen afhænger af hvilken løsning du vælger.


Elektronikteknikeren

Den firepolede gruppeafbryder kan ikke fås som kombirelæ, så du bliver nødt til få et ekstra HPFI relæ til værkstedet. Det bliver så i alt 8 moduler. Dokumentationen laver  den elektriker, som laver udvidelsen. Det er absolut ikke gør det selv arbejde.


fase
S. Fabrin skrev den 10-08-2018 22:48:30

Den firepolede gruppeafbryder kan ikke fås som kombirelæ, så du bliver nødt til få et ekstra HPFI relæ til værkstedet. Det bliver så i alt 8 moduler. Dokumentationen laver  den elektriker, som laver udvidelsen. Det er absolut ikke gør det selv arbejde.

 Du kan godt få et firepolet kombirelæ.

Vi har lige fået en røvfuld installeret i firmaet.


Elektronikteknikeren

Hvis der så bliver bytte rundt på vaskemaskinen så det får kraft og jeg så bruger 13A 400 i værksted vil det så være en nemmer løsning eller ender vi i det samme? 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis