Reparation af undertag ved tagrende

Hej :)

Vi har købt et ældre hus med tegltag. Taget har det kun lige ok, men vi vil gerne udskyde omkostningen ved at skifte det. Jeg har talt med nogle tømrer der mente det kunne holde nogle år endnu. Men til sagen. Undertaget er af noget der ligner tagpap og så vidt jeg kan se er det ført et stykke ud under teglene og ned i tagrenden. Flere steder er det dog knækket ved overgangen til tagrenden så regnvand løber ned af udhænget. Er der nogen af jer der ved hvordan man kan lappe den overgang? Jeg er ikke sikker på det er tagpap. 

På forhånd mange tak for hjælpen og god sommer.


Hej :) Vi har købt et ældre hus med tegltag. Taget... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ok. Altså løsne det eksisterende tagpap og  lægge et nyt lag op under og tætne med Borup tagtæt. Hvad med fodblik, vil du bruge det?

Hvis det skal være totalt godt og langtidsholdbar, skal tagpap tages helt af de første 15-20 cm op, og løsnes yderligere et stykke, i hele husets længde. Så skruer du fodblik på, som går ned i tagrende. Ny strimmel tagpap skubbes op under det gamle tagpap og brændes på fodblik. 

Hvis ikke det er mere end du viser ville jeg nok nøjes med Borup tagtæt og ikke gøre mere. Det vil sikkert holde 5-10 år og så kan du jo lave det igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej. Tak for alle de fode tips. Jeg endte med at skære de gamle rendejern over, sætte fodblik på og stikke 25cm tagpap ind under det gamle tagpap, også tætne overgangen til fodblikket med tagtæt. Der kom også nye render på fordi de gamle var noget makværk. Det tog dog så lang tid at jeg kun nåede halvdelen af huset

Det er ofte godt at gå til stålet og få det lavet rigtig 1. gang. Men du kender du jo fremgangsmåden i den anden side. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis