Lugt fra gammel, FJERNET olietank?

Hej.

Da vi flyttet ind for tre år siden, fik vi køkkenet renoveret, hvilket betød at gulvet blev fjernet, samt rørene fra en radiator blev blændet af. Da det hele var fjernet og det kun var det bare klaplag tilbage, kunne jeg svagt lugte noget der mindet om olie. Jeg spurgte VVS'eren ind til om det kunne være fra radiatoren, hvilket han afkræftet. Da vi ikke kunne se noget i gulvet ellers, blev det hele lavet færdig og vi har ikke tænkt over det siden.

Da der blev lagt nye vandrør ind til bryggers, der ligger på den anden side af den ene væg for køkkenet, blev der også boret huller i bunden af væggen til disse. Rundt rørene er der fyldt i med isolering, men ikke muret til. 

Ind imellem har der været dårlig lugt i bryggerset, men ikke noget jeg har associeret med olie. Indtil i sommer. Ved ikke om det varmen der gør det, men nu lugter der ind imellem meget kraftigt af et olielignende produkt (kan ikke helt stadfeste hvad). Hvis jeg lægger mig på maven, er lugten kraftigere inde ved huldet til vandrørene (selv om der er dækket til rundt om med isolering).

Da jeg ikke ved hvad andet det skal skyldes, er min umiddelbare forestilling at det kommer fra den olietank, der (ifølge papirer) blev fjernet for, nu 10 år siden. Men da det står den er fjernet, giver det jo ikke helt mening, eller? Kan det virkelig lugte så kraftigt, selv om den er fjernet og så længe efter? Kan lugten komme fra noget andet? Og sidst, men ikke mindst, hvem skal jeg kontakte, for at få det undersøgt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej. Da vi flyttet ind for tre år siden, fik vi... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Brannigan skrev den 06-08-2018 09:58:15

Der er ny køber - sælger har sløjfet en måske lovlig installeret tank. Det kan ikke kontrolleres. 

Hvad mener du med det?

Ellers har det også været min frygt at jeg blev kørt ud på et sidespor, hvis jeg kontaktet forsikringen/kommunen for tidligt. Selv om det først er i sommer, vi har lugtet noget i bryggerset, er det jo ikke nyt. Det er trods alt 10 år siden tanken blev fjernet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Anonym200623 skrev den 06-08-2018 10:12:58

Hvad mener du med det?

Det jeg ville "frygte" er, at hvis jeg får skrevet noget forkert og derved åbnet sagen dårligt overfor forsikringen, så vil det kunne stille mig ringere. Herunder kunne forsikringen måske påråbe, at de mener, at årsagen til evt. forurening ikke kan henføres/påvises at være pga. denne tank eller de kan sige, at de ikke tror den er korrekt installeret i sin tid. 

Jeg ved det ikke, men jeg har bare lært (af bitter) erfaring, at du skal være overordenligt varsom i din kommunikation med forsikringen, da det kan give en masse bøvl at få sagt noget forkert. 

Så det er alene et velment råd om, at du træder varsomt - og ikke ment, som at du skal gå i panik. :-)

Ok. Det var blot sætningen "Der er ny køber - sælger har sløjfet en måske lovlig installeret tank" jeg ikke helt forstod. Jeg har jo papirer på det det er sælger, der 7 år inden overtagelse har fjernet olietanken.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alex K skrev den 06-08-2018 10:33:40

Jeg har jo papirer på det det er sælger, der 7 år inden overtagelse har fjernet olietanken.


Er det en olietankattest du har fået?

 

Hvis du vil gå videre med sagen overfor sælger, så har du nogle problemer, som du skal have løst inden en evt. retssag.
Først og fremmest skal du kunne anskueliggøre, at det olie, som du måtte finde, stammer fra den oliebeholder, som er fjernet. Modparten i en retssag kan jo argumentere med, at det skyldes noget diselolie, som du selv har spildt på grunden, efter at du har overtaget huset. Hvis det drejer sig om store mængder olie, så er det næppe et større problem, men hvis det kun drejer sig om få liter kræver det nærmest en arkæolog, som skal påvise det sted, hvorfra olieforureningen stammer og at det sted stemmer overens med det sted, hvor olieinstallationen i sin tid var udført.
Det kan være en ret dyr omgang og kræver at du ikke graver forurenet jord væk inden undersøgelsen foretages.

Annonce
Brannigan skrev den 06-08-2018 10:43:45

Er det en olietankattest du har fået?

 Nej, det er tale om et afmeldingsskema for olietank. Det er vedlagt i en tidligere post.

@efry: Det er med al sandsynlighed en tank, der har stået i et bryggers. Jeg håber uanset at slippe for at havne i en retssag. Så skulle det være fordi det er en voldsomt dyr operation og alle parter nægter ansvar (forsikring, tidligere ejer).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Stødte på denne hjemmeside i søgning på, hvordan du kunne hente hjælp. 

http://homannlaw.dk/da/artikel/ansv...olietanke/

Men jeg har ikke så meget yderligere at bidrage med. Håber virkelig det viser sig, at det er nemt (og billigt) løst og en "storm" i et glas vand. Nogle gange løser tingene endda sig selv. 


Tak for linket. 

Jeg vil dog mene at vi er bedre sikret. Da der i afmeldingsskemaet står at olietanken er fjernet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har været inde på Bolius's hjemmeside og fundet tilsvarende, som Brannigan's link. Det er vær at sætte sig ind i hvad der beskrives.

https://www.bolius.dk/soegning/#olieforurening

Hvordan undgår du som huskøber en kæmperegning for miljøforurening?

Hvis du vil undgå, at regningen for en evt. jordforurening fra en lækket olietank, ender hos dig, kan du investere i en udvidet dækning af den ejerskifteforsikring, der dækker skjulte fejl og mangler ved boligen, som var til stede på overtagelsesdagen.

For ca. 1.000 kr. kan du blive sikret i tilfælde af, at din grund pludselig bliver forurenet – fx af en nedgravet olietank, som det kan være svært at tjekke er lovligt og forsvarligt sløjfet, netop fordi den er gravet ned.

Hvordan undgår du som hussælger en kæmperegning for miljøforurening?

Som hussælger er det også en fordel for dig, hvis huskøber tegner en udvidet ejerskifteforsikring. Derfor kan du for eksempel tilbyde at betale halvdelen af huskøbers omkostninger til den udvidede forsikring.
Hvis ikke der er tegnet en udvidet ejerskifteforsikring ved en hushandel, kan køber rette krav mod sælger i op til 20 år efter handlen, hvis der pludselig dukker en skade op forårsaget af en gammel olietank i haven.

Der er en række betingelser for, at forsikringen dækker ved evt. olieudslip. For eksempel skal anlægget have været i brug efter 1. marts 2000 og have været i brug eller kunne have været i brug umiddelbart før konstateringen af forureningen.

Hvornår og hvad dækker forsikringen for olietanke?

Forsikringen dækker indtil 6 måneder efter, at olietanken er taget ud af brug.

Ud fra ovennævnte håber jeg at du har tegnet en udvidet ejerskifteforsikring, da det bliver svært, i så fald, at lave regres mod en død mand. 

Som der også står i ovennævnte link er det først fra 1970 at det blev lovpligtigt at indberette olietanke til kommunen, derfor de sparsomme oplysninger hos kommunen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også