Lugt fra gammel, FJERNET olietank?

Hej.

Da vi flyttet ind for tre år siden, fik vi køkkenet renoveret, hvilket betød at gulvet blev fjernet, samt rørene fra en radiator blev blændet af. Da det hele var fjernet og det kun var det bare klaplag tilbage, kunne jeg svagt lugte noget der mindet om olie. Jeg spurgte VVS'eren ind til om det kunne være fra radiatoren, hvilket han afkræftet. Da vi ikke kunne se noget i gulvet ellers, blev det hele lavet færdig og vi har ikke tænkt over det siden.

Da der blev lagt nye vandrør ind til bryggers, der ligger på den anden side af den ene væg for køkkenet, blev der også boret huller i bunden af væggen til disse. Rundt rørene er der fyldt i med isolering, men ikke muret til. 

Ind imellem har der været dårlig lugt i bryggerset, men ikke noget jeg har associeret med olie. Indtil i sommer. Ved ikke om det varmen der gør det, men nu lugter der ind imellem meget kraftigt af et olielignende produkt (kan ikke helt stadfeste hvad). Hvis jeg lægger mig på maven, er lugten kraftigere inde ved huldet til vandrørene (selv om der er dækket til rundt om med isolering).

Da jeg ikke ved hvad andet det skal skyldes, er min umiddelbare forestilling at det kommer fra den olietank, der (ifølge papirer) blev fjernet for, nu 10 år siden. Men da det står den er fjernet, giver det jo ikke helt mening, eller? Kan det virkelig lugte så kraftigt, selv om den er fjernet og så længe efter? Kan lugten komme fra noget andet? Og sidst, men ikke mindst, hvem skal jeg kontakte, for at få det undersøgt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej. Da vi flyttet ind for tre år siden, fik vi... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har vedhæftet afmeldingsskema nu. Det er der jeg har al min information fra. Desværre er den noget mangelfuld, Så jeg ved principielt set ikke om den har stået i bryggerset, eller ej. 

Jeg har kontaktet VVS firmaet, men der var svaret at det "gamle firma lukkede for 3 år siden". Så der var ikke noget mere info at hente. Tvivler på kommunen har mere information. Jeg fik frigivet de papirer de havde vedr. fjernelsen og der er blot en scannet mail med følgende tekst:
"Åparken 2 har sløjfet olietanken og er overgået til gas. Vil du registrere?
På forhånd tak!"

Jeg har ikke nogen erfaring med fyringsolie, så formodet blot at den var nedgravet (da det er det man læser mest om, når man Googler temaet).

Men tager jeres svar i betragtning, vil jeg mene det er større sandsynlighed for at den er stået i bryggerset. Jeg har heller ikke lagt mærke til det før nu, men under der varmtvandstanken står nu, er der et område på 60x100 cm, man kan ane der har stået noget tidligere. Det er nok blot "jævnet ud" og malet over, når der blev skiftet til gas.

Som I også kan se, er der heller ingen gamle kobberrør. Men det giver vel blot endnu flere "beviser" til teorien om at den ikke har været gravet ned.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tænker også... er det her jeg skal have fat i forsikringsselskabet? Og er det ejerskifte eller husforsikring?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Prøv at søge på kommunene byggesagsarkiv. Det kan du sikkert gøre på nettet. I de fleste tilfælde kan tankoplysningerne findes der. Prøv blot at søge på "byggesagsarkiv" - det er helt offentligt.


Søren O

Har lige været inde på hjemmesiden www.ois.dk for at se din BBR. Olietanke står under afsnittet, under bygninger, som tekniske anlæg. I din BBR er der ikke noget teknisk anlæg. Når en olietank bliver fjernet, fjernes også dette tekniske anlæg. Såfremt det havde været en nedgravet olietank, som var afblændet havde den stadig stået i BBR'en som et teknisk anlæg.

Som skrevet tidligere tror jeg ikke VVS-firmaet har gravet en olietanken op, i så fald havde VVS-firmaet nøjes med en afblænding.

Jeg vil mene at du starter med at kontakte ejerskifte forsikringen. 

Afhængig af hvor stor olieforureningen er skal kommunen også informeres. 

Stadig afhængig af hvor stor forureningen er, kan der blive tale om at datidens olieleverandørs forsikring skal ind over og dække.

"Som I også kan se, er der heller ingen gamle kobberrør. Men det giver vel blot endnu flere "beviser" til teorien om at den ikke har været gravet ned."

Nej man kan jo netop  ikke se det gl. kobberrør hvis det er skjult i betongulvet.   Og selv om enderne er proppet af ofte med en klat cement, kan sådan et (oliefyldt) kobberrør afgive olielugt i årtier. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Af erfaring, så vil jeg anbefale dig at alliere dig med en fagkyndig inden du kontakter forsikringen. Ellers er min oplevelse, at du bliver fejet af med, at det er ikke noget de dækker osv. 


Derudover så undersøg, hvad det er vi snakker om i kr øre inden du tænker i forsikring og besvær hermed

Såfremt olietanken har stået i bryggerset vil der højst sandsynlig havde været påfyldnings- og udluftningsrør gennem ydervæggen. Er der synlig tegn på til muring i ydervæggen efter disse rør, formentlig i ca 1,5 meter højde?

Har du spurgt dine naboer om de har bemærket en udendørstank og evt. hvor.

BBR'en siger at i nr. 4 har de boet i ca. 12 år. På Rosendalvej 1 og 3 har de boet væsentlig længere.

Hvad med den tidligere ejer, har du mulighed for at kontakte ham. Selvfølgelig han kan være død og borte.

Tak for alle jeres svar. 

Tidligere ejer er død, men jeg har sporadisk haft kontakt med ejers søn, som jeg også har skrevet til. Jeg har endnu ikke fået svar. Men ellers vil jeg høre med nogle af naboerne, husene blev bygget end, så måske ved de noget fra deres hus.

Uanset vil jeg have klarhed i hvad der er tale om og ev. få nogen ud til at give en vurdering af hvad det vil koste, inden jeg kaster mig over forsikringen. Lige nu står vinduet med en glippe og det er nok til at det ikke bliver så slemt. Desuden har jeg indtryk af at temperaturen har gjort sit til at det ikke dunster lige så meget (måske er det blot indbildning, jeg ved det ikke).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Prøv at læse nedenstående link, fra Egedal Kommunes hjemmeside.

http://www.egedalkommune.dk/borger/bolig,-byggeri-og-plan/er-du-boligejer/olietank/min-olietank-er-utaet

Som det også står på/i link'en  vil det være meget svært at få en pris vurdering på en olieforurening.

Når du ligefrem må have åben vindue, for at undgå olielugten, er det ikke bare en lille slat olie der er spildt.

Som jeg læser link'en bør du nok hellere kontakte kommunen.

GSH skrev den 06-08-2018 09:54:13

Prøv at læse nedenstående link, fra Egedal Kommunes hjemmeside.

http://www.egedalkommune.dk/borger/...k-er-utaet

Som det også står på/i link'en  vil det være meget svært at få en pris vurdering på en olieforurening.

Når du ligefrem må have åben vindue, for at undgå olielugten, er det ikke bare en lille slat olie der er spildt.

Som jeg læser link'en bør du nok hellere kontakte kommunen.

Jeg ser potentiale for at falde ned mellem to stole, hvis der ikke handles korrekt juridisk her. 

Der er ny køber - sælger har sløjfet en måske lovlig installeret tank. Det kan ikke kontrolleres. Så for at forsikringsordningen ikke løber om hjørner med een, så ville jeg alliere mig med en advokat og spørge lidt til råds inden jeg løb til kommunen. 

Find evt. en advokat der gerne vil give lidt råd til opstart uden beregning - hvis de bare får sagen efterfølgende. 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også