Bygge ny væg

hejsa

i forbindelse med nabolarm har jeg valgt at flytte til et andet rum i boligen for at få fred for larmen. 

jeg skal have bygget en ny væg i rummet, som skal være ca. 230 cm høj og ca. 330 bred, og der skal være plads til en dør.

Hvor meget vil det koste, hvor lang tid vil det tage og hvad skal man bruge af materiale?

hejsa i forbindelse med nabolarm har jeg valgt at... Vis hele indlægget
119 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis væggen er ment som lyddæmpende, kan du sætte 1 lag 11 mm osb med fer/not på hver side og 1 lag gips udenpå. Osb plader kan du flyvestøde evt med lim i endesamlingerne, og så får du ikke problemer med at møde gipsen over en lægte.  Og husk ISO 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Inden vi kan rådgive om noget som helst, skal du beslutte, og fortælle, om du vil bygge væggens skelet i stål eller træ.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

hvad er billigst og nemmest?

Det er jo svært, at sige. Det er forskelligt fra person til person. 

En tømrer vil nok bruge en lille dags tid, med oprydning og det hele. 

Og som regmos siger, så skal der 2 lag gips på begge sider, isolering imellem og byggefuge i sprækkerne mellem første og andet lag gips. Ellers opnår du ikke en ordentlig lydisolerende effekt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Træ er nemmest for en der aldrig har lavet sådan noget før.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Er det bevidst at folk overser, hvor dårligt 38x57 trælægter passer til isoleringstykkelse og karmdybde?


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Jeg plejer at bruge taglægter, 70 mm iso og fore en liste på karmen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 27-07-2018 18:42:20

Træ er nemmest for en der aldrig har lavet sådan noget før.

 så vælger jeg træ istedet.. jeg skal vidst også have nogle værktøjer med

 jeg tror ikke det er nødvendigt med lydisolering i det her tilfælde, for det er en væg som skal gå ind mod min egen stue

Og som regmos siger, så skal der 2 lag gips på begge sider, isolering imellem og byggefuge i sprækkerne mellem første og andet lag gips. Ellers opnår du ikke en ordentlig lydisolerende effekt. 

 jeg tror ikke det er nødvendigt med lydisolering i det her tilfælde, for det er en væg som skal gå ind mod min egen stue

Hvis der vælges to lag gips på trælægter, kan samme karm jo fås i en dybde af 130mm i stedet for de 100. Så er der lige en sprække på 0,5cm bag indfatninger som kan fuges. Det er da ikke så tosset.

Der er fint plads til 50mm isolering.

Men det er jo også moderne i dag at vælge indfatninger fra, og fuge væggen tæt til dørkarm. Det er jo smag og behag.


Elektronikteknikeren

Hvis du skal fuge op ad en gipskant, skal du bare huske at montere en dertil indrettet metalskinne på gipsen under opsætningen 😃

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 79 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også