FORSIKRINGEN TAGER RØVEN PÅ MIG

Hejsa,

Her til sommer opdagde jeg, at taget på min garage er "flækket", og at der er sivet vand ind, som har forårsaget fugt- og rådskader på mit indbo i garagen. Jeg har anmeldt bygningsskaden til mit forsikringsselskab.

--------------

Herunder følger teksten fra min skadesanmeldelse via deres online-system på hjemmesiden.

---------------
Vedhæftede filer: 10 billeder af skaden : (se dem her: www.shorturl.at/ctU28 )

Hvornår skete skaden?

Skaden af den nærværende anmeldte bygning (garagen på 23 kvm) tilhørende ejendommen er lokaliseret i primært taget & loftet af byggeriet. Den reelle skadesdato er ukendt, og derfor er den oplyste dato netop datoen hvorpå skaden blev opdaget. Skaden er for nyligt blevet opdaget i forbindelse med anvendelse af garagen i forlængelse af sommerferien.

Her er igen et link til et album med alle billederne af skaden og dens følgevirkninger: 

www.shorturl.at/ctU28

Hvad er der sket?

Garagen er bygget i 1960 (ifølge det digitale byggesagsarkiv; minejendom.net), og derfor forekommer det næppe som nogen overraskelse, at tagkonstruktionen af dette murstensbyggeri består af 10 centimeter jernbeton samt noget troldtekt. Hele dette tykke betontag er tilsyneladende "sprækket/revnet" langs en linje, der er beliggende akkurat over en i-garagen-værende væg.

Denne lange sprække har tilsyneladende tilladt indsivning af vand til garagens rum, som har resulteret i kompromittering af mange dele af bygningen, herunder: loftet, tilstødende vægge, skydedøren, osv.

Som resultat af alt dette, er der gået både svamp og råd i indbo samt bygningen. Herudover er der tilsyneladende også sivet vand ind i en anden tilstødende garage (18 kvm) via ventilerne i garagens østvendte murværk, som ved umiddelbar besigtigelse også forekommer beskadiget. Indeklimaet i begge garager er som følge af alt dette meget fugtigt
.

------------------------------------------------

Personen som jeg talte i telefon med hos mit forsikringsselskab (TopDanmark) som påstår - uden at have sendt en taksator ud at kigge på det - at bygningsskaden er en ganske almindelig "sætningsskade" som ikke dækkes, ifølge mine forsikringsvilkår/policen

Forsikringsselskabet vil kun sende en taksator ud til mig, såfremt jeg indvilliger i at betale udgifterne for hans besøg (hvilket jeg kun skal dække i tifælde af, at han underkender forsikringsselskabets vurdering = at skaden ikke er en sætningsskade).

Nå. Jeg indviligede i dette, og nu venter jeg blot på at modtage et opkald fra manden. Jeg fik en automatisk e-mail fra TopDanmark om, at jeg vil blive kontaktet af taksatoren, og dermed fik jeg oplyst navnet på ham. Dette navn har jeg googlet, og fundet frem til, at han har været taksator for selskabet i nu snart 11 år. Hvordan i himlens navn kan jeg forvente at han ikke blot forsøger at pleje TopDanmarks interesser, ved at stadfæste kontor-vurderingen om, at det er en sætningsskade?
...............................................................

Hele dette hurlumhej bliver nu skraks mere interessant af, at Forsikringsselskabet har forsøgt at 'spidse mig af' på utallige måder siden dette forløb. Herudover opremser jeg præcis på hvilke punkter, de har forsøgt at 'undlade' at dække skaden. 

1. Deres online skadesanmeldelsessystem tillader ikke, at man kategoriserer en bygningsskade som andet end "Råd", "Vand/Rørskade", "Uvejr" osv. Disse valgmuligheder er nærmest skræddersyet efter hvilke forhold der IKKE dækkes i policen, således at selskabet sikrer sig, at man kategoriserer sin skade således, at de ikke dækker den.

Jeg trykker så "andet", og får nu ikke mulighed for at skrive en tekst om hvad min bygning fejler, men man bedes i stedet om at indtaste stelnummeret på en cykel? Det er helt tydeligt at deres IT-afdeling har gjort dette med vilje, således at folk fejlkategoriserer under de øvrige kategorier.

Jeg blev hermed tvunget til at anmelde skaden under kategorien "Råd", da dette er den mulighed som 'passer bedst' på beskrivelsen, selvom den er langt fra korrekt.

2. Rigtigtnok som forventet, fik jeg i dag - 8 dage efter at jeg anmeldt skaden - et automatsvar fra deres e-mail system om, at skaden ikke ville dækkes, grundet at forsikringen ikke dækker Råd. Jeg ringede op på det vedlagte support-nummer til personen, som havde truffet vurderingen, og nu begyndte manden for alvor at spidse mig af igen.

3. Manden forklarede mig, efter at jeg udpegede deres øjensynlige fejlkategoriserings-fælde for ham, at han ville gå videre med dette til IT-afdelingen. Så fortsatte han med at afvise dækningen på det grundlag, at skader forårsaget af utæt tagpap på garagen ikke er dækket i policen. Men dette forbehold gælder kun min anden garage (den på 18 kvm.) - dvs at han altså forsøgte a forveksle den ene garage (23 kvm) med den anden garage (18kvm). Jeg gjorde ham opmærksom på, at han tog fejl, og bum, efter lidt stilhed og tastning på tastaturet var han videre til næste undskyldning:

4. Nu siger han, at skaden er en sætnings-skade. Udelukkende baseret på den tekst, som jeg skrev i skadesanmeldelsen. Han kiggede ikke engang på billeerne. Jeg gjorde ham opmærksom på billederne, og at han skulle kigge på dem. Han mente fortsat at der er tale om en sætningsskade.

Mine kompetencer stopper her., og derfor er jeg ikke i stand til at vurdere, om medarbejderen nu igen forsøger at spidse mig af med noget vås, eller om han har ramt rigtigt.

Har manden ret? Er det en sætningsskade?

Vil taksatoren være 100% enig med ham?

Igen, link til skadens billeder: www.shorturl.at/ctU28

Mange tak på forhånd!

Tak guys!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror det bliver op af bakke at få noget ud af forsikringen, tagpap/tjære er jo i en usædvanlig dårlig stand.

Og forsikringen vil jo nok mene, og måske med god grund, at det er hele problemet.

Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du er så sikker i din sag du tror kan du jo altid hyre din egen sagkyndige til at vurdere skaden. Jeg nu ret sikker at på det skyldes manglende vedligeholdelse af taget hvis du spørger mig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

I forsikringenspolicen står der;

"Port eller dørkame i "garage-23 kvm" er ikke dækket af svampe/insekt og rådforsikringen på grund af nedbrudt træ. Forsikringen dækker ikke skade, der konstateres eller udbreder sig fra utæt tagpap på "garage-18 kvm"."

Dermed er standen af tagpap/tjære på min garage-23kvm. vel fuldstændig ligegyldig, når det kun er 18-kvm garagen, hvor dette er relevant. 

Tak guys!

Har du 2 garager ?

At forvente at dét tag er tæt, er vel en smule optimistisk?

Jeg vil ikke mene du har krav på nogen form for dækning. Det er min optik din egen skyld, pga manglende vedligehold. 

(Set ud fra billederne)

Altså, tagpappet er jo flere steder helt væk? 

Annonce
O.M.E skrev den 17-07-2018 21:16:53

At forvente at dét tag er tæt, er vel en smule optimistisk?

Jeg vil ikke mene du har krav på nogen form for dækning. Det er min optik din egen skyld, pga manglende vedligehold. 

(Set ud fra billederne)

Altså, tagpappet er jo flere steder helt væk? 

Synes mere det bare ligner, at taget har bare fået en gang tjære, som næsten er væk-

je_ns skrev den 17-07-2018 22:12:37

Synes mere det bare ligner, at taget har bare fået en gang tjære, som næsten er væk-

ja det har du ret i Jens 🙂👍

Korrekt. Jernbeton med tjære på.

Tak guys!
Sejersen400 skrev den 18-07-2018 00:27:39

Korrekt. Jernbeton med tjære på.

Det er vel en sandhed med modifikationer, der er ikke meget tjære tilbage. Havde det været vedligeholdt ville vandet formentlig aldrig været trængt ned og skabt de fugtproblemer som man kan se på billedet. Jeg er ikke enig i din overskrift om at dit forsikringsselskab tager røven på dig. For mig ser det ud som en skade der er opstået over længere tid uden du har opdaget det. Du har som husejer en pligt til at opdage en eventuel skade og stoppe den inden den udvikler sig til det du står med nu. Havde du opdaget det i tide kunne du nok også have brugt formularen til vand/rørsskade ;-)

Jeg vil også mene, vandskaden skyldes  mangel på vedligeholdels af taget😀

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis