afstivning af Sildebensbord

Hej Alle. 

Jeg er ny herinde, så håber det er under rigtige emnetråd. 

Jeg står og påtænker at lave et bord magen til dette med lignende ben

https://boligmagasinet.dk/diy/sildebensbord-saadan-laver-du-dit-eget-smukke-traebord

Målene ca. 1 x 2 m. 

Jeg tænker at afstive pladen, hvilke ikke er gjort i artikelen, da jeg er bange for at mdf-pladen bliver skæv under limning. Desuden for at være sikker på at bordet ikke svajer når der er kommet på ben.  

Jeg påtænker at afstive bordet i længderetning med enten profilrør eller fladstål.

Mit spørgsmål er:

1: Nogen der har erfaringer med at bygge et sådan bord? 

2: tænker i det er nødvendigt

3: fladstål eller profilrør? 

4: andre forslag? jeg vil meget gerne holde vægten nede så vidt muligt. 

Jeg ser frem til at høre jeres bud :D

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uldal
uldal
6652 6500

Du skal ihvertfald behandle bagsiden af MDF pladen, ellers kan den slå sig. Jeg ville lave hele kanten som en L-profil, så pladen ligger i L'et. To steder på tværs ville jeg skrue en liste, med samme højde som forkantlisten, op nedefra plus lim på anlægsfladen. Så skal det nok blive på plads. Måske MDF burde have en overfladebehandling, så den ikke suger al limen.


 

Rantzau
Rantzau
2257 2970

Det er absolut en god ide at sikre sig MDF pladen ligger fuldstændig plan og stabil inden arbejdet begyndes. Kontroller både med vaterpas og øjemål for sideværts vrid - og kontroller så en ekstra gang.

Det er også en god ide at skrue lægter fast til bukke og lægter for at sikre sig det ikke giver sig under arbejdet - og kontroller så igen at intet har forskubbet sig undervejrs.

Det er også en god ide at tegne ledelinjerne op med blyant i stedet for snor. Der skal ikke mange halve millimeters forskydning til at det ses som en bugtning efterfølgende. Kontroller med en retskinne undervejs om vinklerne ligger præcis.

MDF plader suger, men ikke mere end det normalt er unødvendigt at grunde hvis der bruges almindelig hvid PVA lim.

Smig på kantlisterne saves med en fintandet sav. Dykkerpistol efterlader grimme mærker. Undersænkede skruer der efterfølgende proppes eller lange skruetvinger der fastholder kantlisterne mens limer tørre er pænere.

Lim kan påføres med en tandspartel. Lim der kommer uden for områderne fjernes lettest med en spartel mens limen er frisk. Indtørret lim besværliggør tilpasningen af de næste stave.

Undersiden af pladen skal behandles med samme lak som oversiden, så bordpladen ikke senere kaster sig.

Rantzau
Rantzau
2257 2970

Et evigt tilbagevendende problem er vakkelvorne bordben. Der findes utallige løse ben beregnet til montage direkte på undersiden af bordplader, men der er ingen der fungerer tilfredsstillende ved fritstående borde.

Tunge bordplader som et sildebensbord forstærker kun problemet.

Eneste langtidsholdbare løsning, er en konstruktion hvor ben og sarg udgør en sammenhængende konstruktion.

Svejsede stålprofiler i fornuftige dimensioner virker hvis du ønsker bordben som vist i artiklen.

Annonce
kovas
kovas
2339 9670

Når man sætter finer eller formica på spånplade så kontra limer man altid med noget billigt på undersiden. Er det virkeligt nok bare at lakere undersiden. Jeg ville engang lav en bordplade med hårdt brændte kakler på. Jeg malede undersiden flere gange for at undgå fugtoptagelse fra bagsiden, men men limen trak så meget at pladen alligevel blev buet.


Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Pete121
Pete121 Trådstarter
12

Tak for de mange fine råd! 

Jeg tænker at benene/buggene kan afstive i breden, men er fortsat i tvivl om hvordan jeg bedst og lettest for det afstivet i længde retningen, tror i 5 mm fladstål skinner er nok som skal gå fra ben til ben? 

FoXX
FoXX
546 7790
Pete121 skrev den 06-07-2018 15:21:08

Tak for de mange fine råd! 

Jeg tænker at benene/buggene kan afstive i breden, men er fortsat i tvivl om hvordan jeg bedst og lettest for det afstivet i længde retningen, tror i 5 mm fladstål skinner er nok som skal gå fra ben til ben? 

 Jeg vil tro at du skal op i noget profil rør, det ville jeg gøre.

Hvilken tykkelse MDF plade og parket har du tænkt at bruge?

Det er et rigtig flot bord.. Jeg tror at det skal være mit vinterprojekt

(jeg kan heldigvis let svejse en ramme af profilrør sammen)

Mvh.

Mikkel


Annonce
Rantzau
Rantzau
2257 2970

Det er korrekt at Formica på træplader altid kontralimes. Det skyldes at det er forskellige materialer der ikke arbejder ens. Finer kontralimes også hvis emnet er fremstillet på fabrik. Fremstilles emnet på stedet hvor det skal anvendes er det ikke nødvendigt såfremt visse betingelser overholdes:

Træ skal tørres til samme fugtniveau hvor det skal anvendes, ellers vil træet kaste sig når det indstiller sig til ligevægtsfugtigheden grundet træs hygroskopiske egenskaber. Det gælder også når flere træsorter sammensættes som eksempelvis MDF og egeparket.

Det forudsætter dog anvendelse af lagret træ som inden endelig forarbejdning kræver mindst 3 måneder oppinding på anvendelsesstedet som jeg ved tidligere lejligheder har påpeget. Både skrællet, knivskåret og savet finer bør opbevares i pres for ikke at krølle helt ukontrolleret.

Som hovedregel behandles over- og underside ens for at påvirkningen også er ens. Olieres overfladen er det bedre at vælge krydsfiner som underlag i stedet for MDF, da MDF suger meget anderledes end massivt træ. Vælg marineplywood i stedet for det billige østenfiner.

Selv om arbejdet udføres omhyggeligt, er fugtforholdende sjældent optimale i et almindeligt hjem. Derfor skal den færdige bordplade fæstnes omhyggeligt til en solid sarg.

Anvendelse af lagret træ, overholdelse af de 3 måneder og oppindingen på stedet er de steder folk oftest "snyder på vægten". Da jeg var ung og uerfaren troede jeg også at "man kan bare". Tro mig - det kan man IKKE.

Jeg har for længst lært nytten af at lytte til erfarne fagfolk. Husk også at disse fagfolk ikke altid er formidlere, men bevarende eller skabende i deres fag. Derfor er ikke alt dokumenteret.

Spørg bare museerne der bruger mange kalorier på at genopdage gamle, men holdbare teknikker. Helt nemt er det ikke. Moderne huses indeklima er markant anderledes end tidligere.

Besynderligt nok finders der stadig folk der tror mere på de farvestrålende brochurer fra "eksperterne" hos jem&fusk, og som betragter erfaringer som lommestatistikker og påstande.

Angående bordben og sarg vil jeg henvise til metalfolkene. Det er bestemt ikke min spidskompetence. Jeg ville nok lytte til FoXX angående profilrør.

FoXX
FoXX
546 7790

Pete husk at vi vil se billeder, mange

Der kunne passende oprettes et indlæg i projekter.

Mvh.

Mikkel

FoXX
FoXX
546 7790

Jeg har fået blod på tanden nu.. Et sofabord på ca. 70x120 ville ca koste 1800 med ramme, det må jeg prøve at lave

Mvh.

Mikkel


Pete121
Pete121 Trådstarter
12

Jeg skal nok smide billeder op, så snart jeg kommer igang. 

Stort set alle materialer har jeg på plads fraset afstivere, plankerne er købt, det blev stave på 40 cm så der lægges en komplet række i midten + 0,5 på hver side. 


Jeg skal bare lige finde et sted i Åarhus hvor jeg kan lave det, da godsbanens åbne værksted kun har åbent til kl 15 i ferien :/

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Sildebensbord
    Lav-Hus (11 svar)
  2. Afstivning af bordplade med profilrør
    Lav-Hus (15 svar)
  3. Råd til sildebensbord
    Lav-Hobby (1 svar)
  4. Hjælp til svævende bordplade
    Lav-Hus (12 svar)
  5. Valg af profilrør til tipvogn.
    Værktøj og maskiner (24 svar)
  6. Byg selv skrivebord
    Lav-Hus (12 svar)
  7. Bordben og stabilitet
    Lav-Hus (3 svar)
  8. Afstand af bordbend
    Lav-Hus (21 svar)
  9. “Forlængelse” af MDF plader?
    Lav-Hus (9 svar)
  10. Forstærkning af MDF plader
    Lav-Hus (2 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her