Misfarninger på flisefuger

Hey  

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe med misfarvet fuger. Jeg er lige flyttet ind i et nyt hus, hvor badværeset har både flisegulv og flisevæg. Desværre er fugerne uensfarvet og ligner noget der er snavnet, hvilket er meget naturligt da vådrummet har været i brug tidligere. 

Er der nogen herinde som kender en løsning til, hvordan fuger kan renses uden at det skal kræve vild meget tid og energi? Nogen som har erfaring med noget ligende? 

Alle input vil blive yderst værdsat! 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Beklager - grundig rengøring kræver altid knofedt.   

Start med rengøring med brun sæbe og en stiv skurebørste. Genstridige steder kræver ofte flydende skurepulver, men brug ALDRIG kemiske midler som kalkfjerner. Det er begyndelsen på dødsruten.

Der er muligvis dannet kalksæbe, men de skal fjernes mekanisk - ALDRIG kemisk.

Når samtlige fuger er rengjort skal de tørre. Brug eventuelt en varmluftblæser. 

Fugerne forsegles med almindelig bilvoks. Processen skal gentages mindst 4-5- gange for at forseglingen er effektiv.

Kalkindholdet i dansk vandværks vand kræver rengøring og voksbehandling 2 gange om ugen for at holde skidt og misfarvning fra døren.

P.S. Kalk og sæbe danner en hård hinde af kalksæbe som kræver nidkær overvågning for ikke at hærde til en næsten uopløselig hinde.

2 gange rengøring og voks - om UGEN???  det mener du forhåbentlig ikke seriøst @Rantzau?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jo det gør jeg Natur - af følgende grunde:

1: Vi bader som sæler   

2: Vandet  hos os er ekstremt hårdt.  

3: Materialerne som natursten er baseret på kalk. 

P.S. Så skulle du bare vide hvor tit jeg pudser messingarmaturene - du ville få et slagtilfælde.   

Ok - godt - så er jeg glad for at:

1: jeg så blot ligner en sæl (har vinterpels + badering hele året   ) - og ikke bader som en

2: har alm. vand  (en tidligere arbejdskontakt har forsøgt at prakke mig et vandbehandlingsapparat på - men jeg har takket nej til at bruge 40T på det..)

3: har alm. fliser/fuger - der kan tåle at få noget skrapt hver 3-6 måned..

og heldigvis ingen messingarmaturer..

Tilbage til trådstarter - så ville jeg altså lige bruge noget f.eks. "Cillit Bang" (tror jeg det hedder vi bruger af og til..)

Der er forskel på at GØRE rent, og HOLDE rent.

Med sidstnævnte tager det mig kun lidt over en time at holde to badeværelser rene.

Det er heller ikke for sjovt at jeg bader som en sæl. Lige nu lægger jeg nye dræn i mosen, og efter sådan en arbejdsdag kan jeg være i tvivl om arbejdstøjet skal lægges til vask eller sendes til aflivning og destruktion.

Fruen kan heller ikke altid afgøre om det er hunden eller jeg der lugter værst når der arbejdes igennem.   

Under alle omstændigheder er det sikrest at fjerne skidt og misfarvninger mekanisk for at lette renholdelsen. "Cillit Bang" kender jeg kun af omtale, men indeholder det ætsende kemi ville jeg ikke bruge det til badeværelser.

Annonce

Fair nok - men det tror jeg ikke trådstarter er enig i.. (og heller ikke jeg..)
Vi HOLDER rent.. men eftersom vi skal betale for xxxx antal der ikke kommer og yder den arbejdsindsats, som vi betaler dem for - (beklager det politiske sure opstød, som kom her..)
- Så er vi nødt til at kigge på hvor vi kan tjene de penge, vi skal af med..

De fleste vi også synes, at det vil være ok, at bruge nogle simple midler, så man kan holde tiden nede på et minimum.. derfor vil jeg ikke være bange for, at råde trådstarter til at bruge noget "skrapt" til at komme i gang med..

Jeg tror du misforstår mig Natur. 

Her er lidt mere om rengøring, afkalkning og vedligeholdelse af badeværelser som også advarer mod krasse midler.

Bemærk at snavs og kalk indgår en hellig alliance.   

https://www.bolius.dk/saadan-klarer-du-kalken-paa-badevaerelset-19170/ 

Mange tak for jeres svar. Inspirerede med de forskellige løsninger som jeg er blevet klogere på! Jeg ved ikke om jeg tør at bruge hårde midler. Men det er klart et forsøg værd med cillit bang. 

Jeg har søgt lidt på nettet også. Brun sæbe ser ud til at blive mest anbefalet til svamp (de sorte pletter) på fuger. Men vil det også give fugerne deres oprindelige farve igen, hvis misfarvning skyldes kalk og ikke svamp? Og hvor længe holder det før misfarvning kommer igen. At skrubbe alle fuger 2 gange hver uge, really?  

En anden ting jeg faldt over er fugemaling. Har i evt. erfaring med det? Fixpen.dk hjemmesiden tilbyder en del, som virker inspirerende, nogen som har prøvet det? 

Altså.. jeg vil "nok" aldrig have tålmodighed til at skrubbe 2 x uge....  så.. hellere brun sæbe.. "fixpen" er jo bare "salgslak" - så hold dig fra det..

Har du prøvet fugemaling Natur? Og hvad vil det sige “salgslak”? Jeg tænker lidt, at det virker vel som vådrumsmaling men bare til fuger ligesom vægmaling er til vægge. 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også