Misfarninger på flisefuger

Hey  

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe med misfarvet fuger. Jeg er lige flyttet ind i et nyt hus, hvor badværeset har både flisegulv og flisevæg. Desværre er fugerne uensfarvet og ligner noget der er snavnet, hvilket er meget naturligt da vådrummet har været i brug tidligere. 

Er der nogen herinde som kender en løsning til, hvordan fuger kan renses uden at det skal kræve vild meget tid og energi? Nogen som har erfaring med noget ligende? 

Alle input vil blive yderst værdsat! 

Hey   Er der en venlig sjæl som kan hjælpe med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

R.Rosendahl:

Problemet er, at begynder du først at bruge ætsende midler på fugerne bliver de porøse så fugt opsuges med risiko for de velkendte sorte pletter. Hvad tidligere ejer har brugt står hen i det uvisse, men der er nok brugt kradse sager siden du har arvet problemet.

En grundrengøring letter senere rengøring og vedligeholdelse. Fugerne rengøres bedst muligt og forsegles mod yderligere nedbrydning som det vigtigste, men eksisterende misfarvning grundet aflejringer af kalk og sæbe på de eksisterende fuger må du desværre nok leve med.

Vidundermidler som eksempelvis "fixpen" skjuler kun problemet kortvarigt - det fjerner det ikke.

Efterfølgende renholdelse kan foretages med en klud 2x ugentlig med et minimum af tidsforbrug. Selv begyndende kalkskjolder på fliser og armaturer kan let tørres af med en fugtig sæbeklud.

Der er heller ingen grund til at vokse samtlige vægge hver gang. Det er nok at vokse hvor påvirkningen er størst, eksempelvis brusenichen.

Vandlåsen i toiletkummen er også et typisk sted der hurtigt kommer kalkaflejringer. Ved at bruge almindelig toiletrens ved samme lejlighed, forebygges begyndende aflejringer på et øjeblik.

Det er min erfaring, at et grundigt forarbejde letter vedligeholdelsen væsentligt forudsat man vedligeholder et par gange om ugen.

Der er ingen grund til hovedrengøring hver 3. eller 6. måned med eder, forbandelser og syrevand.   

Jeg ville nok give det en "krads omgang" med f.eks. CB- det har det nok fået før, og derfor laver man det ikke værre ved at gøre det 1 gang til..
Og så kan man så se, om det skal vokses eller andet..  Jeg har ikke prøvet "fixpen" - men det virker bare lidt for smart - derfor min kommentar med salgslak..

jeg rengør ikke med eder og forbandelser - de virker heller ikke ;-) 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 05-07-2018 08:05:24

jeg rengør ikke med eder og forbandelser - de virker heller ikke ;-) 

Samme opdagelse har jeg gjort.   

hmm.. 

Jeg må indrømme at jeg helst vil bruge midler uden stærke kemikalier. Rengøring er jeg ikke imod som sådan, men resultatet er det vigtiste for mig!..  Svamp har jeg heldigvis hellere ikke, men en del misfarvning som muligvis skyldes kalk og lign. som jeg meget gerne vil af med  

Rosendahl

Jeg kan se at der er flere meninger til dit spørgsmål. Min personlig erfaring fra byggebranchen siger hold dig væk fra kraftige rengøringsmidler, da det "spiser" din cement! Enig med Rantzau! 

Hvis du vil af med misfarvninger fra kalk kan du sagtens bruge fixpen - konen ønskede mørkfarvet fuger, hvilket vi fik klaret med de såkaldte "fixpen" og det ser helt nyt ud nu!

Fugemaling skal du ikke være bange for, da det fungere på samme måde som almindelig vandfast maling, men blot til fuger, hvilket er en super udmærket opfindelse. 

Kemikaliefri rengøring og en omgang fugemaling vil jeg klart anbefale. 

Mange tak for alle jeres svar  

Jeres råd er i hvert fald en god begyndelse 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også