nyt tag/renovering af let tag

Hej. 

Jeg er ved at kigge på hus. Den byggesagkyndige har kigget på taget og tagets konstruktion og mener det er meget klejnt og såfremt man vil skifte taget skal alle spær skiftes, derudover er standen på det så det godt kan holde 5-10 år. 

der er ca 2 meter mellem spær nu, der er tale om hanebåndsspær og med en god meters penge fra løbegang til tagets top.

der er fuld første sal, hvilket vi vil være meget kede af at skulle rive helt ned for at sætte nye spær op, derfor er mine spørgsmål følgende: 

Kan man sætte nye spær ind såfremt man piller taget ned udefra og samler dem på huset? 

kan man renovere/påsætte nye spær på de fungerende? 

Kan man sætte støttespær op mellem spærene nu? 

uden at have set huset, hvad tror i sådan en omgang vil ende med i et forsigtigt gæt? 

vi vil rigtig gerne have monier bc 25 tagsten på eller lignende(let vægt) og ikke blot nyt eternit tag. 


på forhånd tak :)

Hej.  Jeg er ved at kigge på hus. Den... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Om decra er grimt er jo nok et smagsspørgsmål   

Jeg valgte at ligge Decra oven på det gamle Eternittag, som den nemme løsning, udsenende kan jeg godt leve med, men sådan er man jo heldigvis forskellige.


Vi prøver igen, i morgen --

Decra er en smagssag.. og har man et hus / en landejendom, der i forvejen er en stilblanding (Undskyld @lhedevang, at jeg ikke betragter denne ejendom som en klassisk landejendom)- så mener jeg ikke at man skal lave det hele "tilbage til dengang"... fuld respekt for @Rantzaus fantastiske projekter - men jeg ville nu ikke være bekymret for at lave Decratag på denne ejendom.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 03-07-2018 19:34:58

Decra er en smagssag.. og har man et hus / en landejendom, der i forvejen er en stilblanding (Undskyld @lhedevang, at jeg ikke betragter denne ejendom som en klassisk landejendom)- så mener jeg ikke at man skal lave det hele "tilbage til dengang"... fuld respekt for @Rantzaus fantastiske projekter - men jeg ville nu ikke være bekymret for at lave Decratag på denne ejendom.

 Jeg er helt enig, stedet skal med tiden ikke ses som en bondegård, men som et moderne hus på landet  

Jeg har bare ikke fundet noget tilsvarende der "ligner" tegl en smule  

Har selv boet i hus med stråtag og vil klart anbefale. Super indeklima og som skrevet ovenfor kan man få forsikring ned i pris ved at brandsikre. Gipsplader på 1. sal fungere også som brandsikring.

Held og lykke med husjagten.


Decra kan være et godt valg til moderne huse som je_ns viser. Stilmæssigt hænger det godt sammen, da resten af detaljerne også er standardvarer på tværs af lokaliteter og bygninger. Det gør det ikke nødvendigvis ringere, men viser en anden tilgang til arkitektur.

Anderledes med huset som Lhedevang viser. Det er en klassisk landejendom fra den velstående øvre middelklasse. Muligvis opført under påvirkning af Landsforeningen Bedre Byggeskik som tog udgangspunkt i ældre dansk lokal byggeskik.

Huset er på vigtige områder intakt med bl.a. gesimser og vinduesåbninger i original stil, men taget skiller sig markant ud. Eternit og manglende skalk viser en deroute for ejendommens karakter. Proportionerne er gået tabt , men ikke mere end de kan genskabes med små midler.

Det er trist at så mange vælger standardvarer uden hensyn til lokal byggeskik. Det behøver ikke blive dyrere af den grund. Med lidt omtanke og planlægning kommer man meget langt.

Det samme kan siges om huse fra 60'erne og 70'erne. Mange ringeagter periodens arkitektur, men der findes eksempler hvor ejernes omhu og talent har bevaret essensen af perioden.

Tegltag kunne stilmæssigt godt klæde huset selv om det ikke oprindelig var tanken, hvor en oplagt mulighed er den velkendte røde vingetagsten.

Tilbage til det oprindelige spørgsmål. Hvad koster en ombygning som Lhedevang forestiller sig? je_ns gæt på omkring kr. 400.000 er nok ikke helt galt, selv om jeg tror prisen ligger til den optimistiske side grundet usikkerheden om ekstra bindbjælker.

Prøv også et få en tækker til at give et prisoverslag på nyt stråtag på eksisterende tagkonstruktion uden førstesalen først skal ryddes.

Prisforskellen kunne muligvis få fruen til at genoverveje hendes holdning.   

P.S. Der skal altid anvendes 2 lag gips på førstesalen med stråtag. De 2 lag virker brandhæmmende så beboerne har tid nok til at komme ud ved brand

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Vi tog "den hårde vej" 

beliggenhed = rigtig fin 

Størrelse på grund = rigtig fin 

pris = så fin som den kunne blive.. ;-(

Ned med det gamle hus, og op med et nyt.. ingen vedligehold i de næste mange år, samt stort set 0 i forbrug (jordvarme + solceller)
Det vi skulle have brugt i renovering, tjener sig snildt hjem i sparet varme/el/vedligehold.. som vi så kan bruge på at gøre alt det "udenoms" dejligt..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ikke alt gammelt er bevaringsværdigt. Det kan i mange tilfælde være særdeles fornuftigt at gøre som Natur.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har i dag haft en tømrer ude og se hvad der kan laves spærene står angiveligt kun med 130 cm i mellem og ikk 200 cm og han var af den klare opfattelse at man sagtens kunne påfore disse og sætte hjælpespær op, så den indvendige beklædning/inventar kan bibeholdes. han vil så holde det uden udhæng, men opmure en gesims mere på huset. 

Pris ved jeg formentlig noget mere om i morgen eller fredag

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis