nyt tag/renovering af let tag

Hej. 

Jeg er ved at kigge på hus. Den byggesagkyndige har kigget på taget og tagets konstruktion og mener det er meget klejnt og såfremt man vil skifte taget skal alle spær skiftes, derudover er standen på det så det godt kan holde 5-10 år. 

der er ca 2 meter mellem spær nu, der er tale om hanebåndsspær og med en god meters penge fra løbegang til tagets top.

der er fuld første sal, hvilket vi vil være meget kede af at skulle rive helt ned for at sætte nye spær op, derfor er mine spørgsmål følgende: 

Kan man sætte nye spær ind såfremt man piller taget ned udefra og samler dem på huset? 

kan man renovere/påsætte nye spær på de fungerende? 

Kan man sætte støttespær op mellem spærene nu? 

uden at have set huset, hvad tror i sådan en omgang vil ende med i et forsigtigt gæt? 

vi vil rigtig gerne have monier bc 25 tagsten på eller lignende(let vægt) og ikke blot nyt eternit tag. 


på forhånd tak :)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja der skulle umiddelbart ikke være noget i vejen for at sætte en ekstra spær mellem de eksisterende, og påfore de eksisterende spær.

Men ved nyt tag, er der nok også krav om ekstra isolering.

Skal i have håndværkere på bliver det nok rimelig dyrt, vil gætte på 400000 + -

Overvej om det bliver billigere at købe et hus, der ikke skal laves noget ved.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-07-2018 10:17:09

Ja der skulle umiddelbart ikke være noget i vejen for at sætte en ekstra spær mellem de eksisterende, og påfore de eksisterende spær.

Men ved nyt tag, er der nok også krav om ekstra isolering.

Skal i have håndværkere på bliver det nok rimelig dyrt, vil gætte på 400000 + -

Overvej om det bliver billigere at købe et hus, der ikke skal laves noget ved.

 Vil det også kunne lade sig gøre uden man har alt indvendigt på førstesalen revet ned? 

alt nedrivning kan vi selv stå for, samt opsætning af tegl/plader. Det er mest konstruktionen der skal opbygges og jeg har en kammerat der skal give tilbud på det.

Det bliver vildt hamrende dyrt, desværre har vi ikke fundet lignende beliggenhed og med de samme faciliteter af udbygninger og jord andre steder.   

2 meter mellem spærene? Så er huser med garanti født med stråtag.

Nyt stråtag er ofte billigere sammenlignet med de omfattende tømrerarbejder der skal skal udføres for at bærer noget der er tungere end eternit.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Stråtag ville være flot, men man skal være klar over en større ekstra udgift til brandforsikring, i mange år. Det er klart at man kan samle spær på selve huset, men hvordan man lige får bjælker lagt ind i etage adskillelse kan man ikek sige uden at være på stedet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved at brandsikre stråtage med Sepatec ved nytækning og isolere helt op mod dugen uden udluftning, gives der et klækkeligt nedslag i forsikringspræmien som nærmer sig traditionelle brandforsikringer.

https://sepatec.dk/

Udluftning som normalt ved faste tage, er ikke nødvendigt med stråtage.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Lhedevang skrev den 02-07-2018 10:27:45

 Vil det også kunne lade sig gøre uden man har alt indvendigt på førstesalen revet ned? 

alt nedrivning kan vi selv stå for, samt opsætning af tegl/plader. Det er mest konstruktionen der skal opbygges og jeg har en kammerat der skal give tilbud på det.

Det bliver vildt hamrende dyrt, desværre har vi ikke fundet lignende beliggenhed og med de samme faciliteter af udbygninger og jord andre steder.   

 Ja det tror jeg der er gode muligheder for, men ikke nemt at sige 100% uden at have set huset.

Men få ham der skal lave det ud at kikke på det, så må han jo kunne sige om det er muligt.

Det bliver jo en større omgang, hvis hele 1 salen skal ryddes.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg fik nyt stråtag i forbindelse med en ombygning for godt 5 år siden.

Huset længde er 10m. Der blev bygget en tilbygning på 5x5m. Derudover er der 2 skotrender og 2 kviste. 

Kun tilbygningen krævede nye spær. Resten blev bibeholt.

Stråtaget kostede totalt incl nye rygtræer kr. 140.000. Jeg ryddede selv op og fungerede i øvrigt som stik-i-rend-dreng.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Som Erik skriver, er det ikke nok med hjælpespær. Spærene skal også sikres så udskridning ved tagfoden forhindres.

Er huset oprindeligt født med stråtag, så er tagremmen ikke solid nok til at holde hjælpespærene alene.

Der skal indsættes bindbjælker, der som regel i den type huse du har vist, er en del af etageadskillelsen. Ud fra billedet at dømme, ligger tagremmen bag den murede gesims direkte på ydermuren.

Uanset hvilket tag du vælger, vil jeg anbefale du inden det nye tag opføres, får monteret udhængsskalke. Det pynter på alle gamle huse foruden at lede regnvand væk fra muren.

På stråtage er skalke en nødvendighed for at stråene ligger i spænd ved tagfoden.

Vælger du stråtag, vil jeg også anbefale en arkengaf over døråbningen men vælg hvad der svarer til egnens byggeskik, da stråtage og tagrender er et misfoster.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Stråtag er desværre ikke en mulighed, konen skyder det fuldstændig i sænk   

Jeg skal have en tømrer med ud og se hvad mulighederne er onsdag.

Det er ikke meningen der skal et tungt tag på, monier bc 25 bør ligge i kategorien let/mellemtungt eller tager jeg helt fejl?

Vil det lettere kunne svare sig i forhold til hvis man smider Decra tag på? 

Har i andre forslag til et pænt let tag, som ligner tegl eller er i nærheden deraf?

Decra er let, hurtigt at lægge - og grimt som bare fanden på en klassisk landejendom.

Monier BC 25 vejer omkring 25kg. pr. m2 hvilket er væsentlig mere end eternit, så med den løsning skal du alligevel have nye spær med alt hvad det indebærer.

Desuden er Monier BC 25 tysk design der tydeligt adskiller sig fra danske vingesten.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis