Ulovligt Opført Kolonihavehus - skal jeg købe?

Hejsa!

Jeg er total gør-det-selv nørd (ikke ekspert!) og har endelig fundet OG fået økonomisk mulighed for at købe en kolonihave i 8000 Århus C. Når jeg har købt kolonihaven + grund + forenings udgifter, har jeg ca. 20.000 kr til at lave huset færdig med.

Grunden er til at overskue (400 kvm) og på grunden er et nybygget hus (33 kvm) med 3 væge og et tag.....
 - de fleste materialer ligger på grunden under en pressening.

Projektet er gået i stå (tidligere ejer) og er derfor til salg som det står (med 3 væge og et tag) Huset har stået åbent i den ene ende og fra gulvet, siden 2015 og har derfor (måske) fugt i taget men det er slet ikke det værste eller det mest kompliseret. 

Jeg har netop i dag fået følgende besked på mail:

"Der er tale om et ufærdigt hus opført i gode materialer.

Huset står 2,10 m fra skel mod haven ved siden af reglerne kræver, at det er 2,50 m fra skel.

Huset skal gøres lovligt senest 1. april 2020. Det gøres opmærksom på, at huset IKKE kan sælges igen, før det er lovliggjort.

 Det kan gøres ved at:

a)  Pille det ned og bygge det lovligt op igen.

b)  Flytte væggen, der vender mod skel, så der bliver de 2,50 m til skel som reglerne kræver.

c)  Endelig kan det overvejes at grave de få pkt.fundamenter fri, leje en kran til at løfte huset, og placere det i den anden ende af haven. (kran = 6-8000kr)
"


Nu er mit spørgsmål så følgende. 

1. Er det overhoved muligt at grave punkt fundamenter fri? Er de ikke støbt ned i jorden med cement?

2. En kran? Lyder mega DYRT og omfattende.

3. Er der, i Kolonihaver, skelpæle eller hvordan kan man (jeg) vide hvor skellet går og dermed om ovenstående er 100% korrekt? (ikke at jeg går ud fra at de taler usandt, men jeg vil naturligvis gerne vide 200% hvor skellet er, før jeg går igang med et evt. projekt)

4. Kan det svare sig at bygge huset færdig på stedet nu og så INDEN April 2020, løfte det op alt inkl. og SÅ flytte det? På den måde har jeg tid til at få sparet lidt mere op, efter at min opsparing forsvinder total ved købet alene. 



Måske det også skal nævnes, at jeg er alene (single) og ikke har en særlig stor omgangskred der kan hjælpe, så jeg skal lave ALT alene eller med købt arbejdshjælp (da jeg ikke går ud fra at nogen har lyst til at arbejde gratis for deres blå øjnes skyld)

Så selv om jeg har MEGA meget lyst til det her kolonihavehus og selv om omfanget af arbejde slet slet ikke afskrækker mig, faktisk drømmer jeg om plantegninger og lægter, så bliver jeg også nød til at være realisisk inden jeg takker ja tak til huset (deadline 13. Juli) om det økonomisk er et projekt jeg har råd til. 

Jeg har ikke undersøgt noget endnu overhoved, fordi jeg først fik mailen i dag og slet ikke ved noget om det her, så jeg tænkte jeg ville hører herinde henover weekenden og så tjekke priser fra mandag. 

Huset har iøvrigt heller ikke har hverken strøm eller kloakering (skal også laves men ikke 1. prioritet for mig) Der er indlagt kold vand på grunden. 


På forhånd TUSIND TAK for jeres tid! :)




Hejsa! Jeg er total gør-det-selv nørd (ikke... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

https://jyllands-posten.dk/aarhus/article6363272.ece

læs lige denne artiklen om Aabrinken i århus fra 2013, håber ejendoms mægleren har fortalt om grundene er forurenede 

Hejsa - jeg ved godt at grundene er forurenet. Aabrinken ligger på det som tidligere var Århus Kommunes losseplads og i starten af 1900'er tallet var det dér medicinaludstyr, gl. medicin mv. blev smidt. Derfor finder man nemt - eller nemt og nemt men det hænder man finder gl. flasker og andet "spændene" i jorden, ligesom der kun må dyrkes grønsager mv. i højbede.

Dette bekymre mig dog overhoved ikke, jeg skal ikke spise eller dyrke ting fra jorden - jeg skal "bare" have mere plads 6 måneder om året, end mine 40 kvm. uden altan. 

Hej Anne

Hvad med så blot at købe - og så evt. bare skrotte huset..? (eller pille det der er for langt, af huset.. ) Stil et fint lille Anneks fra Bauhaus / whatever - så du har et hus at være i.. er det ikke lovligt?
Så kan du jo flytte på det gamle / bygge det op fra nyt ved at genbruge materialerne..
Det ville jeg nok gøre, hvis jeg var dig.. for jeg kan mærke, at det vil betyde en kæmpe livskvalitetsforbedring for dig, at få den mulighed..
(personligt ville jeg hellere flytte fra byen, og få bolig og kolonihave i samme omgang - til en brøkdel af prisen..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Her er Kolonihaven set forfra. Hullet er hvor der skal sættes et stort vinduespart i. Dog kan jeg nu se, efter mit andet besøg i haven, at alle byggematerialer er fjernet.

Jeg har et møde i morgen, torsdag eller på fredag, med en fra Bestyrelsen i haven, for at gennemgå alle mine (efterhånden) mange spørgsmål.

Højre side af kolonihaven. Taget er skrå og der er sat fine afløb og tagrender på. 

Venstre side af Kolonihaven - over mod naboens hæk, hvor der som skrevet, skal være 2,50 meter men kun er 2,10 meter. 


Bunken hvor byggematerialet lå før. 

Døren ind til Kolonihaven - den kunne lukkes første gang jeg var der. Nu hænger den lidt i hængslerne. Huset i baggrunden er nabohuset som har klaget over afstanden. Jeg har læst mig til at husene ikke må bygges højere op end 4 meter - personligt så irriterer deres vindue mig mere end det faktum at "mit" hus måske skal flyttes, da de kan ligge og kikke direkte ind i min have.

Skælstykket mellem huset og hegnet. Der er kun 2,10 meter og skal være 2,50 meter. Jeg har ikke selv målt efter endnu. 


Billede taget med solen bag mig ind i huset, stående i døreåbningen. 

Mere gulv i kolonihaven og for enden, presseningen som hænger for "hullet" hvor vinduet skal være. 

Vægene - jeg vil sætte flere vinduer ind, da jeg syntes huset er ALT for mørkt med kun ét vindue i den ene ende. Der skal mindst 2 vinduer ind i hver side og ét i gavlen ved siden af døren. 

Døren ud til (som ikke kan lukkes) Jeg vil sætte et vindue i ved siden af, hvis huset ender med at blive mit 🤞🏻

Døren er til højre hvor lyset skinner ind

Der står i "tilstandsrapporten" (som ikke er en tilstandsrapport i ordets forstand) fra Kolonihaveforbundet, at det mørke evt. kan være tegn på fugt. Jeg kravlede op og rørte ved det og pga. det tørre vejr, tænker jeg at det bare kan tørres af. Huset virker sundt og tørt i min optik - uden at jeg overhoved er ekspert. 

Mere loft

Her er billeder af gulvet (nedenfor) Det øverste er mere loft. 

Mere gulv

Umiddelbart tænker jeg at det ser korrekt bygget ud (har set måske 40 forskellige Youtube videoer af udgravning og støbning af fundamenter....endda på Norsk og Tysk!)

Siden af Kolonihaven som vender ud mod Kolonihavegangen - umiddelbart kan jeg ikke se, at huset kan rykkes 40 cm. til denne side, uden at træet skal væk - og så ved jeg faktisk ikke om det så rammer ind i, at der OGSÅ skal være 2,50 meter til denne side, ud mod kolonihavens vejareal?

Måske det er derfor, der står at de anbefaler at huset flyttes ned i den anden ende af haven?

Her er mine tær ⬆️ for lige at vise hvor kort der er fra havelågen til husets kant.


Arrh.. kan der ikke indgås et kompromis??   som du selv beskriver med naboens vinduer m.m. Hvor slemt er de få centimeter??  og har de virkelig selv styr på skel?? (som andre herinde også har stillet spørgsmålstegn om??)
Er det ikke bedre, at få en ind der gider lave det færdigt.. (og hvad er prisreduktionen, når byggematerialerne er fjernet?? )

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Det er naturligvis lettest at flytte huset langs de nuværende punkt fundamenter. Så skal den løftes med i små nøk med en donkraft, klodses op og kan så trille på 4 rør. ( med de sko skal du passe på dine tæer  )

Er det sideværts skal der jo graves så punkt fundamenter kan flyttes. Et træ der står i vejen må man i den forbindelse betragte som en bagatel. 

Hvem køber du af ? for hvis det er de samme som har fjernet byggematerialer vil det jo være argument for at prisen skal falde. 

Med hensyn til hvem der klager over afstand / de har et vindue der genere mere. Det skal du "glemme" Hvis det ikke er lovlig afstand er de i deres gode ret, og det gode naboskab skal for næsten alt i verden bevares. 

Jeg ville ikke være så bange for at gå i krig med det. Men det kræver nogle venner, familie eller lignende som kan vejlede for at det bliver overskuelig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg læser i dagbladene at man er blevet meget mere obs på at byggeregler skal overholdes i kolonihaver.  Der er mange der er større en tilladt. Så det er da en pointe hvis naboens hus er over de tilladte 4 m i højden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

EV-elmand.. problemet er jo netop, hvis man ikke har det netværk - som spørger jo har sagt.. 

Så er det ens egne tænder i bordkanten - og den kan være svær at håndtere.. 


Jeg har selv stået i "ingen hjælp overhovedet" situationen, og kæmpet mig igennem.. det er jeg afklaret med..

Men her i foråret oplevede jeg tilfældigvis, at alle i en gren af familien, tog pludselig ferie, hvor der skulle ryddes op efter min farbror..  
- jeg var der i anden anledning, for at viderebringe nogle effekter- og den eneste anden der hjalp, var, en hjemløs, der havde periodevis overnatning på stedet..

jeg brugte så liige en dag mere dernede.. det siger sig selv.. Men "familien" siger jo nok ikke nej til "arven".. (og nej, den er jeg ikke en del af..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det var jo netop min pointe, ( for at komme med alle fordomme) At med de fine sandaler, og kæde omkring ankel, så er der langt vej igen Alene. Og husk at jeg ikke kender en skid til dine evner AnneL

Men så kan man jo lige citere din undertekst Natur 

"Viljen til at ville giver evnen til at kunne."


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis