Radiatorrør opsætning

Hej LDS folk.

Jeg er gået i gang med at skifte alle husets gamle radiatorer, og har lige et spørgsmål til en af mine opsætninger.

Efter 90grader bøjningen har jeg fået vinklet en 45grader fitting lidt opad (se billede) dvs. at det faktisk stiger 1,5cm fra 90grader bøjning og frem til indløbet på radiatoren.

Er dette et konstruktions/funktionsmæssigt problem?
Ud over at det jo ærligt er lidt kosmetisk ..."skævt".

Jeg har ikke puttet vand på systemet endnu, da der stadig er 4 radiatorer som skal skiftes, så kan sagtens lave det om.
Men da man altid kan blive klogere vil jeg lige høre om nogen har lidt info om dette.

Tusind tak for al hjælp!

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

har du mulighed for at lave det om så fjern den øjebæ der skriger af gør det selv fusk.... i med et nyt rør der passer i længden, personligt ville jeg irretere mig over det hver gang jeg kiggede på den og den vil sikkert også få en kommentar med på vejen af andre...

Enig, og konen har allerede kommenteret det.
Vil tro rørlængde mm. passer, men justeringen kan nok ske ved at "stramme" de to 45grader fittings en anelse og så sænke radiatorbeslag de ca. 1,5cm. Så bør de ramme vandret på.

Har skiftet 4 radiatorer indtil nu og denne var den eneste jeg fik lavet sådan her....der er ingen undskyldning....kun undren hvorfor h man får lavet den slags?

det bør vel dermed kunne laves uden at skifte hele lortet til længere rør mm.

Men ud over klar øjebæ...... som blir lavet om.
Gør det mon noget for systemet/funktionen at det lige er den tand højere efter 90grader bøjningen...hmm?

Teoretisk kommer du længere fra væggen ja, men hvis du kan stramme fittings om dit nippelrør burde det gå.

God arbejdslyst

Mikkel

Annonce

Ja, det kan ikke helt vurderes (af mig) før det lige afprøves. Der skal nok spændes og klemmes lidt hist og her, det er trods alt "kun" 1,5cm så vidt jeg kunne måle mig til.

Det blir snært på uanset, og ellers må det jo så løsnes helt og laves om med passende længder. Tak for svar!

man sætter jo sin røv i "klaskehøjde" med sådan et par billeder, altid noget jeg ikke blev direkte grinet af!

Poster lige opdatering når det er udbedret!

Jeg ville nok sætte 45o bøjningen på det lodrette rør, og herefter 90o bøjning, så du kan gå lige ind i din radiator. Havde der været længere hen til radiatoren ville jeg vælge din løsning. Rent æstetisk er det vigtigt kun at ændre retning "i een retning ad gangen". Det ser forfærdeligt ud med skæve rør. Så er det lige før at et PEX-rør ville være pænere.

Husk at afrense dine samlinger for ovenskydende pakgarn og salve. Også det vil pynte.

Søren O

Søren, kan du evt. forklare dit forslag med 45grader bøjningen på lodret rør lidt mere?

tak mvh

p.s. ja går efter med min nedstryger klinge til slut, så ser det lige den tand pænere ud. tak for påmindelse :)

Med din løsning bruger du 3 bøjninger. Ved mit forslag skal du kun bruge de 2 bøjninger.

Du sætter 45o på det lodrette rør. Det skal vende ud i rummet. Så sætter du 90o bøjningen på, og denne bøjning skal så vende mod radiatoren. Du bliver selvfølgelig nødt til at "prøvesamle" for at sikre pæne rørføringer. Måske du skal bruge kort nippelrør eller 90o bøjningen skal byttes til muffe-muffe.

Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis