Revner i vægge efter komplet spartel/male arbejde i 70'er hus

Hejsa, 

Jeg søger noget perspektiv/vurderinger på en situation jeg står i. 

Min hustru og jeg har netop fået totalrenoveret et 70'er hus vi købte tidligere på året. Det inkluderer bl.a. komplet fuldspartel og malerarbejde af vægge og gipsloft - udført af professionel maler. 

Male -og spartelarbejdet blev udført i en ekstrem tør periode i slutningen af april. 

Nu er vi så flyttet ind og der er henover 1-1.5 uge begyndt at komme lange lodrette revner (max 1 mm tykke) i væggene (mest ydervægge, og 1 revne i en skillevæg). 

Der var ikke synlige revner i væggene da vi strippede alle vægge for tapet inden maler skulle komme og udføre deres arbejde. De revner der var, har de fyldt ud og sat armeringstape på. Her er der ikke kommet revner igen. 

Maler har haft fagmand (fra producenten af maling og spartelmasse) med ude og besigtige revnerne. Han mener det skyldes revner i gasbetonvæggen (alle ydervægge er mursten udvendigt, hulrum, og så gasbetonvæg indvendigt). Men jeg bider mærke i at hverken maler eller fagmand har set sådanne revner før efter udført malerarbejde. Fagmand fralægger ansvaret fra maleren og mener det er en forsikringssag. 

Min bekymring ligger i at vi lige så stiller spotter flere revner (de opstår løbende). 

Inden jeg begynder at melde noget til ejerskifteforsikring og husforsikring, vil jeg gerne have en vurdering fra forummet her. Hvad tror i det er? Hvad ville i gøre i vores situation? Kan det evt. være pga forkert udført spartling? Det skal siges at der IKKE er filt på væggene. Fagmand mente at det er ligegyldigt. Filten ville bare revne eller lave "bølger" hvor revnen er. 

Jeg ser frem til at høre fra jer :) 


Manden med 10 tommelfingre!
Hejsa,  Jeg søger noget perspektiv/vurderinger på... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nogle skriver filten revner, andre skriver dette netop er årsagen til man sætter filt op. Det skal siges vi er oppe på 14-15 revner nu, fordelt på 8-9 vægge.

Så hvad er sandhed og hvad er forkert?

Skal jeg have fat i maleren? Jeg kan jo bare få lavet syn og skøn på det og få maleren til at sætte filt op.

Det var faktisk maleren som anbefalede ikke at sætte filt op. 



Manden med 10 tommelfingre!

Jeg vil mene at filt uden problemer kan dække og holde sådanne nogle revner / svindrevner, prøv selv at trække i noget kvalitetsfilt.

Og hvis at man vil være helt sikker på et holdbart resultat så sæt væv op, det er jo næsten umuligt at rive i stykke.

Som jeg ser det, så er det maleren som har været en "tumpe" og rådgivet jer forkert.

Det er for mig at se, et alm. kendt problem samt at det er logik for perlehøns, at sådan noget puds jo vil revne på en porrebetonvæg, når det tørre.

Huset er jo "levende" alt bevæger sig hele tiden en lille smule så selvfølgelig vil pudsen revne.

Nu når i bor i huset i denne varme vi har lige nu så høre i jo også små knagelyde fra taget når temperaturen ændre sig, alle byggematerialer giver sig ved temperatur ændringer, så en helt glat puds væg den vil der jo helt naturligt kommer revner i.

Forsikring får ikke noget ud af, men måske kan de hjælpe med en uvildig syns og skønsmand, så du ikke får maleren til at troppe op med en af sine venner,hvor de så kan stå og bekræfte hinanden i, at det er et fremragende og godt arbejde som er udført med et fremragende produkt.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg tror et syn og skøn kunne være på sin plads så der kan skabes vished. Synsmanden skal godkendes af begge parter så det bliver så fair som muligt.  Vi sidder her som eksperter som ikke engang har set revnerne live og ikke er uddannede malere og er enormt kloge. Lad en prof komme på. Jeg har overværet  et maler syn og skøn og det foregik meget anderledes end bygherren havde forestillet sig. Han startede med at holde en 500 watt halogen op på loftet for at vise hvor bulet det var, hvorefter Synsmanden tog lampen og satte ud på terrassen og lukkede døren med bemærkningen "det er ikke sådan man vurderer om gips lofter holder standarden". Bortset fra det kan i spørge lidt ældre ejere af eurodan huse, om filt kan holde sammen på deres udvendige hjørner.  Jeg taler om de huse der er lavet af expan elementer med en spånplade lysning ved døre og vinduer.  Jeg mener ikke de laver det sådan mere men de gjorde i vel 25 år.  1 års eftersyn indeholdt for maleren altid en masse rep fordi filten revnede eller bulede ved lysninger på trods af at der var brugt kvalitet hjørner. Og det gjorde den altså ikke ved aflevering.  Men pøj pøj med det. 


km

Hej.

At væggene af porrebeton elementer revner er ikke ensbetydende med at maleren har gjort noget forkert. Huset er i bevægelse hele tiden og porebeton revner nemt.

Hvis der ikke anvendes filt vil der altid opstå revner i eksist. Porebeton vægge især hvis man begynder at fjerne vægge uden at afstive eksist spær. 

Normalt vil man kunne spartle let over revnerne og slibe forsigtigt. Herved fjernes revnerne. 

Og hvis man holder en ordentlig dialog med maleren vil han nok også lukke revnerne uden mer omkostninger, da han burde være velvidende om at dette vil opstå.

Tag en dialog led maleren. Der er ingen grund til at sætte det helt store igang.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Oplevede samme problemer efter spartle og maler arbejde og det  skete kort tid efter.

Min løsning er.

Du riller revnerne med en finecutter

Slår y-søm/bølgesøm på tværs af revnerne

spartler og maler igen


Har du nogle revner som der virker store - det vile jeg umiddelbart ikke mene dine er men der kan du bruge revne lim fra H+H.

Porebeton er nogle lorte vægge mht. revner. En weekend så er det udbedret som beskrevet ovenfor.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ja - ja her er masser af udbedrings forslag, men den eneste korrekte og langtidsholdbare holdbare løsning er, - på med filt eller hvis at man vil have en mere holdbar løsning væv.

Hvis at man ikke gør dette, så vil der om få måneder igen være revner, samtidigt så er dine vægge meget følsomme overfor stød og slag.

Jeg kan stadigvæk ikke fortå, at en prof. maler kan finde på kun at pudse væggene, i et porrebeton / gasbeton hus!

Men så kunne han måske give et tilbud på opgaven, som var under halvpris af konkurrenterne pga af at han ikke skulle sætte filt op.

Men igen han burde ikke have foreslået / tilbudt denne opgave uden opsætning af filt.



gah skrev den 05-07-2018 09:29:28

Ja - ja her er masser af udbedrings forslag, men den eneste korrekte og langtidsholdbare holdbare løsning er, - på med filt eller hvis at man vil have en mere holdbar løsning væv.

Hvis at man ikke gør dette, så vil der om få måneder igen være revner, samtidigt så er dine vægge meget følsomme overfor stød og slag.

Jeg kan stadigvæk ikke fortå, at en prof. maler kan finde på kun at pudse væggene, i et porrebeton / gasbeton hus!

Men så kunne han måske give et tilbud på opgaven, som var under halvpris af konkurrenterne pga af at han ikke skulle sætte filt op.

Men igen han burde ikke have foreslået / tilbudt denne opgave uden opsætning af filt.



 Filt har ingen styrke, det hjælper kun overfladisk. Der er langt større kræfter igang i væggene.

Min løsning er afprøvet på mit eget hus og holder om det gør det for evigt ved jeg ikke. Men Y-søm og revnelim er ytongs egen rep instruktion.

Ulrik123 skrev den 05-07-2018 10:06:19

 Filt har ingen styrke, det hjælper kun overfladisk. Der er langt større kræfter igang i væggene.

Min løsning er afprøvet på mit eget hus og holder om det gør det for evigt ved jeg ikke. Men Y-søm og revnelim er ytongs egen rep instruktion.

 

Jeg siger slet ikke at din løsning er forkert og selvfølgelig er det kun overfladisk at sætte filt/væv over disse små revner, men formodentligt har revnerne været der i mange år og arbejder ikke yderligere, så derfor vil jeg mene at væv/filt vil kunne dække disse revner mange år frem, det er min egen erfaring fra det halvfjerdser hus som jeg selv bor i ;-)

Men ved større revner så skal der selvfølgelig bruges Y-søm og revnelim.

Jeg jeg tror også at vi begge vil mene, at det er "hul i hovedet", kun at bruge puds på denne type vægge, når man vil være sikker på at der ikke ses revner på væggene.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også