Gasbeton overligger i bærende mur

Hej Alle,

Jeg er ved at lave hul i en bærende mur til en terassedør på 95 cm. Huset er fra 70'erne, og står består af en indre bærende gasbetonmur samt en ydre ikke bærende mustensvæg.

I forbindelse med projektet vil jeg indbygge en overligger i gasbeton. Jeg tænkte, blot at skære ud til denne i gasbetonmuren, og få den sat korrekt, før jeg begyndte at fjerne den resterende del af muren. 

Her kommer mine spørgsmål:

Hvad skal afstand være imellem mur og overligger?

Skal overliggeren klodses op svarende til hvad man ville gøre med en murstensoverligger? 

Hvilket produkt skal man bruge til at "lime" imellem overligger og gasbetonmuren?

Tak.



 

Hej Alle, Jeg er ved at lave hul i en bærende mur... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Opfølgende spørgsmål omkring vinger - er det OK at benytte de 75mm elementer og bygge vingerne op her af? Jeg kan nemlig se at mine eksisterende vinger en udført i 10x15 cm bjælker? Min overligger bliver 211cm da murhullet bliver 185cm.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Ja det er for så vidt ikke vigtig med vingenes tykkelse. De skal naturligvis holde overligger men er limet på muren vinkelret på, så det bliver meget stærk. Din overligge kommer jo så til at ligge lidt ind over inder muren også.
Vinger er så med til at få en plan flade at spartle og male. Husk flamingo strimmel hele vejen rundt til at bryde kuldebro.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu har jeg målet efter igen, og overliggeren skal være 213.5 cm - men standard for længden på gasbeton overligger er 211 cm. Hvad er anbefalingen for at trække vederlaget 1,25 cm på begge til sider til kun 8,75 cm og ikke 10 cm?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Vi har vist ikke fået oplyst hvad din overligger skal holde til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det er selvfølgelig vigtig info. Mit andet indlæg her, viser udfordringen.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/230895/s/ekstra-vindue-ny-overligger

Tilbygning er med fladt tag fra '85, og spærrene spænder maks 7 meter. Taget består af plader og tagpap.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
jeg vil lige følge op på den her. Fik en lokal konstruktionsingeniør til at kigge tegninger mm. igennem, og det her blev resultatet til udskiftning af overligger. (Der er lavet beregninger på belastning mv. - hvis det har interesse så giv lyd)


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også