Oversigt over presfittings på VVS markedet.

Jeg synes, at det kunne være fedt, hvis en VVS kyndig havde interesse i, at lave en artikel omkring VVS presfittings indeholdende en forklaring om de forskellige typer og mærker af pressfittings samt hvilket værktøj der bruges til de forskellige.

Jeg ved ikke om det er den rigtige forumsgruppe, så have mig undskyldt, hvis den er forkert.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Jeg synes, at det kunne være fedt, hvis en VVS... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@Søren opfordrer du til sort arbejde?

@FoXX - det er ikke mig du kalder Søren, vel??   Sort arbejde??.. det har jeg efterhånden set for meget af.. ingen garanti og gudernesigforbarmesig en jammer.. Jeg har også lavet gratis tjenester nok (det er ikke sort, når det er gratis!!)- og tilbagetjenester?? = nope

Derfor gider jeg ikke, at svines af virksomheder, der vil tørre de sidste 2 kroner ud - selvom det var nemt tjent..  

Så må "kadaveret" selv ud, og bruge lidt tid på, at få det fikset ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Man behøver slet ikke købe det dyre presseværktøj.
Hos Garant Udlejning kan man leje et presseværktøj for nogle få hundrede kroner pr. dag excl. moms.  Og man kan ovenikøbet få leveret til "døren".
Nej - Jeg kender ikke ovennævnte firma, har blot fortaget en søgning i Google.

@Natur - Jeg er sgu helt enig med dig, i at det er absurd at diverse VVS fittings, rør og øvrige VVS-artikler skal koste langt over 100% mere end man selv kan købe det til på Internettet.
Personligt vil jeg sgu godt betale for et godt stykke VVS arbejde, men jeg føler mig godt nok snydt, når et VVS firma skal tjene så meget ekstra på materialer.

  Lad os nu ikke komme for langt væk fra Topic.
Så samtaleemnet ender med at blive om sort arbejde og autoriseret VVS arbejde ....   For det ved vi jo godt alle sammen er ulovligt i Danmark. 

@FoXX - Du og selvfølgelig andre VVS kyndige skal være hjertelig velkommen til at skrive hvad du/I ved om presfitting og presseværktøjer.
Hvad findes der f.eks. for forskellig presseværktøjer og hvilken fittings passer til hvilket værktøj.
Når man lige ser bort fra de forskellige rørdiameter, kan et presseværktøj så presse alle slags pressefittings eller er det mærke/type relateret.
Måske kan lidt spredt info blive til en god artikel?




Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Så har det sgu aldrig været nemmere at lave en rørinstallation.   

https://www.youtube.com/watch?v=NLju_BaBIBQ


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Jeg har indkøbt et "REMS" presseværktøj - akku... og er da lige lidt ærgerlig over at se på DBA, at der er en, der har til salg til 4500,- for en med 3 størrelser :-(

Nå men skidt.. det er rart med noget nyt.. og jeg gider ikke leje noget, da jeg har dårlige erfaringer, med standen på de ting man lejer...

Når jeg kommer i gang, kan jeg smide lidt erfaring her..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

der er 2 forskellige kæbe typer M og V kæber, og må ærlig indrømme forskellen kender jeg ikke - sikkert måden de presser på. Men M bakker er meget alm. 

Og så er det jo bare og finde de fittings der passer i str til de bakker man har, samt dimensioner. 18mm svare vist til 1/2” alm gevindrør.

Samt om det skal være galvaniseret, rustfri eller kobber afhænger jo af hvad det skal bruges til, samt hvordan det skal sidde i ens installation - vær opmærksom på galvanisk tæring 😉

Tja.. en installation til trykluft - fittings købt ved 2 forskellige leverandører / 2 forskellige mærker.. første gang at prøve det - alt 100% tæt på 3 uge..   
 - og i forhold til tilbuddet (hvis jeg fraregner den fine akku-presser) har vi holdt ca. 700,- kr i timen.. (og vi lavede lige lidt mere, end det, der var indhentet tilbud på..) (indregnet presseren, har vi nok kun holdt 400,- / time)

- det er dæleme mange penge, at vi først betaler skat af, og så skal aflevere   

Så næste gang - har vi presseren - og ringer ikke til en VVS'er (medmindre det er autoriseret arbejde indenfor vand..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Citat:  (medmindre det er autoriseret arbejde indenfor vand.. Nååå daa skal man tro på den   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@EV - ja, det skal du tro på.. indtil andet er bevist..   jeg gider faktisk ikke lave ting, hvis det giver mening at lade andre gøre det..   
Desværre spurgte jeg også den "kære VVS'er" om, hvornår han kunne skifte en vandhane.. og det har han så heller ikke gidet at svare på..  
Her efter sommerferien skal jeg tale med den lokale elektriker - som vi bruger (også til ting, vi selv ville kunne lave!) - om hvem han vil foreslå til VVS-arbejde fremover..

 (desværre er min erfaring med håndværkere ringere og ringere..  - og den eneste K3  jeg har fået ved salg af hus, var noget en autoriseret havde lavet)  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tror på det   Men det nok den gamle med at "tyv tror hver mand stjæler"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis