Hævning af sommerhus

Kære alle

Jeg har et dejligt klassisk træsommerhus ud til Isefjorden, som er udsat hver gang, der er stormflod. Jeg vil meget gerne have hævet huset, fx ved at hæve soklen ved brug af donkrafte.

Det er ikke et projekt jeg selv magter, men søger gode idéer til håndværkere/firmaer, som kan tænkes at have mod på en sådan opgave. 

Så henvisninger, idéer modtages med kyshånd, så jeg kan komme lidt videre i processen.

Pft.

Peter


Kære alle Jeg har et dejligt klassisk træsommerhus... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, da. Løftede 78m2 hus. Ingen håndværkere var umiddelbart interesseret i enteprisen, så jeg hev fat i en god ven jeg kender der er tømrer og spurgte om han havde en ven, der var klar.

Vi gik og planlagde lidt, og jeg bookede så de to i 14 dage.

Huset blev løftet ved brug af ca. 45 donkrafte købt på tilbud i tre forskellige thansen butikker :-) Der var enkelte bump, men samlet set gik det fint. Donkraftende brugte vi til at løfte på husets rem (det var de cylinderformede). Vi placerede dem ved at skære ind i fundamentet, så de kunne komme ind og få fat i husets rem, og så blev der hævet og lagt nye fundamentsten ind.

Forsyning m.v. skulle naturligvis laves ligesom jeg også valgte at lave nyt badværelse og andre ting, så det tog lidt tid og kostede naturligvis nogle penge.

Men samlet set et fantastisk projekt, som mine børnebørn - når den tid kommer - kommer til at høre om (mange gange).
Selv om det er en ældre sag, så prøver jeg alligevel. Fantastisk I kunne hæve jeres hus - jeg vil godt vide hvilke tilladelser kræver det. Jeg har talt med vores grundejerforeningsformand, han mente ikke kommunen eller andre skulle spørges - du ændrer jo ikke på husets størrelse. Jeg har gennemsøgt alle de regler og paragraffer om til og - ombygning inde på kommunens hjemmeside. Der står intet om at hæve et hus.  I grundejerforeningens vedtægter står der at huset må max. være 3 m. op til udhænget og max. 5 m. i totalhøjde, og de mål kan vi sagtens overholde og så alligevel hæve vores hus ca. 60 - 70 cm. Venter spændt på svar.

Fiat 80-90
Lige i det her tilfælde, så ligger huset ud til vandet dvs indenfor strandbeskyttelseslinjen. Enhver forandring kræver dispensation, og jeg kan være i tvivl om, hvorvidt kystdirektoratet overhovedet tillader friluftsprutteri på matriklen :-)

Sædvanligvis er kystdirektoratet voldsomt restriktive i deres fortolkning af lovgivningen, hvilket fremgår af de sager de har haft til behandling.

Lang historie kort - jeg gjorde det sgu bare.
Tak for hurtigt svar. Vores hus ligger 100 m. fra vandkanten, men på "landsiden" af den store vej der går igennem området. Hvor finder jeg strandbeskyttelseslinien for lige præcis mit område. Det jeg læser er at i sommerhusområder er det 100 m. eller mindre. Men tror nu at vi bare går i gang - jeg henholder mig til grundejerforeningsformandens udtalelse.

Fiat 80-90
Annonce
Det offentlige - kystdirektoratet, kort og matrikelstyrelsen mv har nogle kort, hvor det fremgår. Ellers er der bekendtgørelserne der fastsatte den nye linje (i 2002, så vidt huskes).

Mit sommerhus er i landzone, hvor det er 300 meter, så det skal du også lige være opmærksom på. Hvorfor der så er defineret som landzone, er - så vidt jeg kan se - tilfældigt.
Hej igen. Du må meget undskylde at jeg bliver ved at køre i emnet, men jeg synes du skal se hvad kommunen skriver om om -eller tilbygning  - " Du skal søge om byggetilladelse, hvis du ændrer væsentligt ved bygningens ydre - for eksempel etablering af altaner, kviste, udestue eller hævede opholdsarealer.
Hævede opholdsarealer er terrasse, der er hævet mere end 30 cm over naturligt terræn. Disse skal placeres mindst 2,5 m fra skel og ved sommerhus mindst 5 m fra skel.
Det kræver byggetilladelse at ændre garage/udhus og lignende til bolig, da dette anses som en tilbygning til boligen. 
Det kræver ikke byggetilladelse, hvis du foretager ændringer inden for bygningens eksisterende ydervægge. Det kan for eksempel være ombygning af badeværelse, køkken, flytning af skillevægge, facade ændringer eller andre ombygninger, der ikke udvider det beboede areal.
Det kræver ikke byggetilladelse at indrette egen bolig til liberalt erhverv. "  Mon ikke jeg kan dække mig ind under et eller andet i den skrivelse og så roligt gå i gang ?  Forresten, hvor meget fik du dit hus hævet ?

Fiat 80-90
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis