Hævning af sommerhus

Kære alle

Jeg har et dejligt klassisk træsommerhus ud til Isefjorden, som er udsat hver gang, der er stormflod. Jeg vil meget gerne have hævet huset, fx ved at hæve soklen ved brug af donkrafte.

Det er ikke et projekt jeg selv magter, men søger gode idéer til håndværkere/firmaer, som kan tænkes at have mod på en sådan opgave. 

Så henvisninger, idéer modtages med kyshånd, så jeg kan komme lidt videre i processen.

Pft.

Peter


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske du skulle starte med at undersøge om der skal tilladelse til, og om det er lovligt at lave dit byggeri højere, eller om du overskrider højden i forhold til evt. lokalplaner mv.


Vi prøver igen, i morgen --

Da det er indenfor strandbeskyttelseslinienlinjen, så er det kystdirektoratet, der skal tage stilling til det....

Huset skal hæves, og i den forbindelse vægter jeg et oversvømmelsesfrit sommhus højere end regler. MEN lad os ikke afspore tråden, og fokusere på spørgsmålet :-)

Hvilken sokkeltype er det - fuld eller punkt, og er der sonkel under midten af huset el kun i periferien?

Hvis du har punktfundament, ville det så ikke være muligt med nogle bundremme og større donkrafte at hæve det selv. El, hvor stort er huset?


Tak. Der er en fuld randsokkel, hvis det er det det hedder. Huset er 70 m2 og formet som et el.

Det oplagte ville være, at slå hul i fundamenter, og kører en fem seks kraftige "metalstænger" igennem fundamentet, og så løfte på dem med donkrafte på hver side af huset, og så smide en ekstra fundamentblok på i højden. Det er ihvertfald en ofte brugt teknik i USA, kan jeg se.


Det lyder som en god ide. Det e

Bliver sikkert nødvendigt at afstive sommerhuset på ydersiden med regler, så huset bliver holdt sammen under løftet. I skal nok også lave nogle styr, så huset er fikseret mens det løftes.


Søren O
Annonce

God pointe søren - tak!

Hvad tænker I. Hvor skal man henvende sig, hvis man gerne vil have lavet sådan et projekt?

Ved ikke hvem der vil påtage sig sådan en opgave. Men der er også nogle problemstillinger omkring installationerne der skal findes løsninger på. 


Morten
Mortenjustesen skrev den 17-06-2018 07:46:36

Ved ikke hvem der vil påtage sig sådan en opgave. Men der er også nogle problemstillinger omkring installationerne der skal findes løsninger på. 

 

Det var også min første tanke...vand, el og kloak skal "forlænges"... det lyder dyrt, når gulve mm skal brydes op for at komme til dem   
 
Jeg har også set de udsendelser fra Staterne, hvor de hæver eller flytter hele huse, men deres huse er typisk bygget på punktfundamenter, med krybekælder eller hulrum under huset, med en solid bundrem, som er til at løfte i.
Hvis dit hus er på et støbt randfundament, er der ingen bundrem (eller måske en der er svagere, da den jo ligger af på fundamentet hele vejen rundt), hvilket vanskeliggør løftet gevaldigt.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Pech01
Vi står med præcis samme problematik med vores kolonihavehus, så jeg er bare interesseret i at høre om du nåede i mål med at hæve dit hus og hvilket firma du brugte, kan du anbefale det?
pech01 skrev den 16-06-2018 22:16:16

God pointe søren - tak!

Hvad tænker I. Hvor skal man henvende sig, hvis man gerne vil have lavet sådan et projekt?

 BMS har ligsom grejet til det og sidst flyttede de et fyrtårn så mon ikke de kan klare et lille sommerhus, men problemet er huset skal stå på samme placering som din byggetilladelse er til så soklen bliver et problem mm huset flyttes midlertidig og så flyttes tilbage på den forhøjede sokkel.


men noget du ikke kommer udenom er kommunen skal du have tilladelse fra til og gøre det.
hvis du googler er der flere der har hævet huser pga vand.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis