Fra vildnis til græsplæne?

Hej LDS

Min kone og jeg er ved at få gjort noget ved haven i vores hus, som vi flyttede ind i sidste år. For haven så sådan her ud, da vi købte huset:

Nu har vi gået amok i nogle dage, og nu ser der sådan her ud:

Det er meningen at der skal være græsplæne på hele det stykke hvor der er jord. Men der er nogle udfordringer. Jorden er fyldt med rodnet fra alle mulige planter. Bl.a. har der været utrolig meget efeu / vedbend over det hele. Der er også en del træstubbe. Og så er niveauet for højt nogle steder i forhold til resten af græsplænen.

Hvad vil være den bedste fremgangsmåde her fra? Skal vi have fat i en rodfræser? Eller en minigraver? Eller begge dele eller noget tredje? Og i hvilken rækkefølge skal vi gøre hvad?

Vi er selvfølgelig interesserede i at holde udgifterne på et minimum, men hvis der f.eks. skal graves 40cm jord af overalt, bliver det ikke med håndkraft!

Håber I kan kan hjælpe.

Mvh.

Hej LDS Min kone og jeg er ved at få gjort noget... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Her bliver jeg altså lige nødt til at komme med en bemærkning. Lad være med at fræse stykket, da det giver hundreder af små efeu-(rod)stykker, som alle kan gro igen - siger det bare..     Næ.. fjern rødderne med greb eller hænder. Herefter kan man så fræse på livet løs. 

Frank Chr. skrev den 14-05-2018 15:02:25

Her bliver jeg altså lige nødt til at komme med en bemærkning. Lad være med at fræse stykket, da det giver hundreder af små efeu-(rod)stykker, som alle kan gro igen - siger det bare..     Næ.. fjern rødderne med greb eller hænder. Herefter kan man så fræse på livet løs. 

 Det havde jeg nemlig på fornemmelsen. Tak for svaret! 

Det var heller ikke rødderne jeg ville fræse, men jorden.
Men du kan selvfølgelig også grave hele stykket væk, og erstatte jorden med noget ny jord...jeg synes bare det er spild af tid.
Efeu kan skyde fra rødder ja, men vil den overleve at blive slået en gang om ugen med plæneklipperen? næppe.
Efeu er en skov/snylteplante der skal have bladmasse for at udvikles, og klipper du bladmassen af , så bukker den under, lige som de fleste andre planter gør.

Kik på din græsplæne, den indeholder stort set ikke andre planter end mælkebøtte, bellis, kløver og mos foruden græs  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Lad alt ukrudt spire som det vil, at fjerne det er spild af tid, det overlever ikke 2 måneder med plæneklipper. Nu du har stillet betingelsen at du ikke graver 40 cm jord væk.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis