Plastrør & messingfittings

Hej

Jeg bor i et hus fra 2016, hvor man har valgt at lave VVS'en til brugsvandet i plastrør med messingfittings. Nogle messingfittings er TEA-overfladebehandlet, men fittings umiddelbart inden køkkenarmaturet er messingfittings som ikke er TEA-overfladebehandlet.

Med den begrænsede viden jeg har om VVS-konstruktioner har jeg fået indtryk af, at kombinationen plastrør og messingfittings kan skabe korrosion i messingfittings. Derved øges udledningen af bly og andre uheldige stoffer i brugsvandet.

Er der nogen, med mere viden end mig, der kan sige, om det er rigtigt forstået? Og om det generelt er en dårlig idé med plastrør og messingfittings sammen?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at læse denne rapport:

https://www.pettinaroli.dk/wp-content/uploads/2016/06/FORCE-rapport.pdf

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Uden at være metallurg er jeg stensikker på, at en va-godkendt messingfitting ikke indeholder skadelige stoffer, så overvejelserne skal kun gå på, om der er risiko for utætheder som følge af korrosion.

Jeg vil tro, at størsteparten af de mere moderne vandinstallationer herhjemme består af pexrør samlet med conex-fittings, og jeg har ikke set eller hørt noget om systematisk korrosion i den anledning, så mon ikke der er tale om en temmelig teoretisk risiko.

Min egen installation er 10-15 år gammel, og jeg ser i hvert fald ikke antydning af tæring.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Jeg er ret sikker på at kun VA godkendt fitting må anvendes i Danmark. 

Derfor bør man altid være mistroisk for de billige kinøjservarer der nu og da dukker op.

http://etadanmark.dk/da/va

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har som sådan ingen grund til at tro, at der er nogen af delene der ikke er VA-godkendte. Så det er egentlig ikke de enkelte dele, jeg er betænkelig ved, men kombien af plastrør og messingfittings. 

Jeg tænker, at der ofte vil være en andel bly i messingen, som ligger under grænseværdierne for udledning. Min betænkelighed opstår ved, om sammensætningen mellem plast og messing gør, at udledningen kommer over grænseværdierne - som en vis Arne Clausen hentyder til her:

"Især afzinkningsbestandig messing (Cw602N) har vist tegn på kraftig lokal korrosion ved brugsvandsinstallationer i rustfri stål. Samtidig udfældes væsentlig større mængder bly til drikkevandet end tilladt.

- I områder med hårdt eller mellemhårdt vand overskrider de gængse produkter typisk grænseværdierne for blyafgivelse efter nogle måneders brug. Problemet er, at udfældningen løbende øges over tid, siger Arne Clausen."

EDIT: Det er så rustfrit stål, han henviser til. Kunne forestille mig, det samme gjaldt plastrør.

Annonce

Uden på nogen måde at beklikke hverken Force eller Arne Clausen, bør udsagnet ses i lyset af, at det er en rapport, der er bestilt af Pettinaroli, der gerne vil have argumenter for at bruge deres TEA-belagte produkter. Det er helt fair, men var det foregået i forbindelse med en retssag, ville retten betegne rapporten blive som et "ensidigt indhentet partsindlæg", og derfor ikke tillagt den helt store betydning.

Det støttes også af, at rapporten er 7 år gammel, og at den ikke har givet anledning til nogen reaktion, hverken fra myndighedernes eller branchens side.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Jeg har da adskilt flere gamle vand installationer, og har aldrig det tæring i messing fittings.

Det hvor det kan gå galt er hvis, der er indsat et stykke kobberrør med jernrør på begge sider.

Dit vandur er jo også messing, og dem jeg har set er ikke coatede.

 


Vi prøver igen, i morgen --

FORCE er et respekteret institut underlagt rådgivningsansvar erhvervet via årelang omhyggelig rådgivning.

Det betyder at deres rapporter formuleres så de ansvarsmæssigt både går med livrem og seler som skal være vandtæt i en eventuel kompliceret retssag.

Denne rapport må ikke ses som blåstempling af et specifik produkt bestilt af et given producent, men som en uvildig vurdering ud fra nuværende viden af specifikke materialer på markedet. Det er faktisk præsiceret i rapporten som tydeliggøres af en nærlæsning.

Bemærk forskellen mellem en rapport og et notat. Sidstnævnte bruges af kunden som en tjekliste til løsning af et specifikt problem eller hændelsesforløb.

Rådgivningsansvaret er det samme, men  opgaven er væsentlig indsnævret til fordel for kunden.

I DavidNiels tilfælde er rapporten kun oplysende som fundament for yderligere undersøgelser. FORCE har offentliggjort rapporten som led i deres branding der igen styrker deres goodwill.

Rapporten har givet DavidNiels et solidt afsæt til at komme videre, samtidig med at FORCE har styrket deres goodwill.

Helt lavpraktisk vil jeg anbefale at DavidNiels kontakter en dygtig VVS'er med et godt omdømme til at gennemgå samlingerne  for at få ro på bagsmækken, med afsæt i rapporten fra FORCE .

Eventuelle uafklarede spørgsmål afklares med firmaet der opførte huset, da jeg formoder garantien stadig dækker mere eller minder i så nyt et hus.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Problemet er ikke eksisterende med tæring. Det opstår først ved brug af galvaniseret og messing og kobber blandet på kryds og tværs. Det hedder galvanisk tæring


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Et plastrør kan altså ikke forårsadge at et messingstykke tære op - hvordan skulle det lade sig gøre? 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis