Plastrør & messingfittings

Hej

Jeg bor i et hus fra 2016, hvor man har valgt at lave VVS'en til brugsvandet i plastrør med messingfittings. Nogle messingfittings er TEA-overfladebehandlet, men fittings umiddelbart inden køkkenarmaturet er messingfittings som ikke er TEA-overfladebehandlet.

Med den begrænsede viden jeg har om VVS-konstruktioner har jeg fået indtryk af, at kombinationen plastrør og messingfittings kan skabe korrosion i messingfittings. Derved øges udledningen af bly og andre uheldige stoffer i brugsvandet.

Er der nogen, med mere viden end mig, der kan sige, om det er rigtigt forstået? Og om det generelt er en dårlig idé med plastrør og messingfittings sammen?

Hej Jeg bor i et hus fra 2016, hvor man har valgt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der vil altid ske ionbytning i et system med blandede metaller.

Spørgsmålet går, som jeg ser det, mere på, om det i det konkrete tilfælde er noget man skal tage sig af.

Imperien siger, at det er et temmelig uvæsentligt problem i praksis, men det ændrer ikke ved, at videnskaben siger det sker.

Sådanne fænomener er der masser af i naturen. Tag fx, at glas videnskabeligt set er en væske, som derfor over tid vil samle sig på bunden. Der er dog næppe mange, der af den grund skifter deres termoruder med jævne mellemrum for at være sikker på, at ruderne ikke ender som en klump glas i bunden af vinduet😀


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Martin.v skrev den 10-05-2018 10:00:43

Et plastrør kan altså ikke forårsadge at et messingstykke tære op - hvordan skulle det lade sig gøre? 

 Det er ikke plastrøret i sig selv - men mere fraværet at en "offeranode", når der benyttes pexrør, der er (det meget teoretiske) problem.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Apropos: Nogen der kan genkende logoet på det her tee stykke og kan fortælle mig mærket? 

Er T-stykket købt i Danmark hos en respekteret forhandler, ville jeg ikke bekymre mig yderligere.

Det ligner de fitting du finder i alle byggemarkeder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har ikke selv købt det - og det ligner ikke de øvrige jeg har - derfor min nysgerrighed.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis