Overskridelse af byggeprocenten/byggehøjde og afstand til skel

Vi har fået opført et udhus inden godkendt byggetilladelse, altså en lovliggørende byggetilladelse, da udhuset allerede er opført. Kommunen har kommenteret på byggeriet og afventer svar. Jeg har byggesagkyndig på og det var åbenbart ikke svar nok i første omgang. Der er tale om opførelse i et nybyggerkvarter.

Udhuset er 21,4 m2 i alt med ensidig taghældning, hvor det bagerst måler 2.2 m og 2,95 m i fronten. Da huset er over 2,5 meter i højden, skal det i følge lokalplanen ligge 2,5 meter indenfor skel. Huset ligger 2,3 m fra skel, altså 20 cm´s overskridelse. byggeprocenten er er en overskridelse på 1,89 % i forhold til lokalplanen og bygehøjden er 45 cm over det tilladte.

Min kone har et arbejde, som kræver plads, til legeredskaber, barnevogne samt privat opbevaring af haveredskaber m.m, derfor har skuret den størrelse det har. Da udhuset er opført af professionelle håndværkere er der intet at komme efter. Det skæmmer ikke og tager ikke noget udsyn for naboer, som tværtimod har tilkendegivet at det ser rigtig fint ud.

Har nogle af jer kendskab til dispensationer i den retning (Evt. i Aalborg Kommune)

Vi har fået opført et udhus inden godkendt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
MogensR skrev den 07-05-2018 21:44:36

Det er det areal man må fratrække når man udregner bebyggelsesprocenten :

https://www.bolius.dk/bebyggelsesprocent-18310/


og her :

http://www.nyborg.dk/da/Borger/BygBolig/Byggetilladelser/Regler-for-udhuse-carporte-mv

For beregning af bebyggelsesprocenten er der fradrag på 35 m² (jf. BR15) og 50 m² (jf. BR18)

 Den beskrives her i bygningsreglementet.

http://bygningsreglementet.dk/Administrative-bestemmelser/BRV/Sekundaer-bebyggelse/Fradrag#74b03d4f-0b0a-4ae6-ae03-72d7f5e969af


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Bygningskonstruktør.


Cykelstien har en bredde fra vores skel og over til naboskel på 5 meter, så det vil sige 2,5 meter ud til midten. Og inde på nabogrunden er der opført en garage. Så de har ingen indblik til min matrikel, pånær hvis de får udenfor.

Jeg har gjort byggeprocenten op efter gældende regler fra i år. Eller dvs det har min byggesagkyndig. Det skulle der være styr på.


Skuret er opført i fibercement og er isoleret. Der er lagt tegltag på. Brandspredning har kommunen ikke nævnt nogt om i deres redegørelse.

Mogens.

Det vil sige, at når huset højeste punkt på 2,95, ligger ca 4 meter inde på grunden og efter BR18, så gælder det ikke med 2,5 meter fra skel. Det står nemlig i lokalplanen.

Boligejer9260 skrev den 07-05-2018 22:22:55

Mogens.

Det vil sige, at når huset højeste punkt på 2,95, ligger ca 4 meter inde på grunden og efter BR18, så gælder det ikke med 2,5 meter fra skel. Det står nemlig i lokalplanen.

 Der er mig bekendt ikke ændret på skelregler i det nye BR, så det har været det samme i mange år.

Mindre lokalplan siger andet, så må man bygge skur i skel,  så længe man ikke overstiger 2.5 meter i højden før man er 2.5 meter fra skel.


Alt hvad jeg kan finde om placering af skure o.l, i din lokalplan 4-4-112 er følgende :

5.4 Bebyggelsens placering

Delområde C:

Garager, carporte, redskabsskure o.l. sekundære bygninger må ikke placeres nærmere vejskel end 2,5 m. I delområde A må der ikke placeres sekundære bygninger samt skure o.l. til renovationscontainere nærmere end 25 meter fra vejskel fra Alfred Nobels Vej.

Boligejer9260: Jeg har en fornemmelse at du selv vil vælge din hobbyer, og byggesager er ikke blandt dem. Lige nu graver vi os ned i spidsfindigher som kun forøger forvirringen. Har jeg ret? 

Du ønsker en praktisk, gennemeskuelig og holdbar løsning der lægger låg på udeståender der får dig til at sove roligt om natten. Du ønsker en løsning på et specifikt problem uden at erhverve et professorat i byggesager. Har jeg ret?

Aftal et møde med forvaltningen hvor flest mulige punkter afklares mundtlig. Det har du et retskrav på. Det er forvaltningens opgave at hjælpe borgerne. Husk det, og fravig ikke dette princip .

Inden da bør du medbringe naboerklæringer. Kommunen har sandsynligvis en procedure om at dette indberettes elektronisk. I praksis er det et forfærdeligt roderi.

Lad aldrig din frustration påvirke kommunikationen med kommunens medarbejder. De er blot menige indianere underlagt samme uoverskuelige procedurer. 

En imødekommende attitude vil med stor sandsynlighed løse dit udestående med forvaltningen med minimum indsat på kortest mulig tid. 

Du er ikke en spekulant der udnytter lovenes smuthuller. Du er en almindelig borger der efter bedste evne forsøger at få hverdagen til at hæge sammen. 

Lad dig ikke skræmme af bureaukratiet.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hej jeg bor i Aalborg og har lige fået rettet nogle BBR fejl.

Det er mit indtryk at de var meget nemme at tale med, jeg var lidt over bebyggelsesprocenten, men så undlod de at medtage et halvtag, så vi var på den rigtige side...

Snak med forvaltningen, de opfører sig som venner og ikke fjender, jeg vil gerne give dem en anerkendelse for fornuftigt og godt amarbejde.


Henn

Jeg vil bestemt heller ikke i fjendeland med kommunen. Jeg vil bare finde en diplomatisk løsning.

Hvor meget var i overskredet med i procent?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis