Overskridelse af byggeprocenten/byggehøjde og afstand til skel

Vi har fået opført et udhus inden godkendt byggetilladelse, altså en lovliggørende byggetilladelse, da udhuset allerede er opført. Kommunen har kommenteret på byggeriet og afventer svar. Jeg har byggesagkyndig på og det var åbenbart ikke svar nok i første omgang. Der er tale om opførelse i et nybyggerkvarter.

Udhuset er 21,4 m2 i alt med ensidig taghældning, hvor det bagerst måler 2.2 m og 2,95 m i fronten. Da huset er over 2,5 meter i højden, skal det i følge lokalplanen ligge 2,5 meter indenfor skel. Huset ligger 2,3 m fra skel, altså 20 cm´s overskridelse. byggeprocenten er er en overskridelse på 1,89 % i forhold til lokalplanen og bygehøjden er 45 cm over det tilladte.

Min kone har et arbejde, som kræver plads, til legeredskaber, barnevogne samt privat opbevaring af haveredskaber m.m, derfor har skuret den størrelse det har. Da udhuset er opført af professionelle håndværkere er der intet at komme efter. Det skæmmer ikke og tager ikke noget udsyn for naboer, som tværtimod har tilkendegivet at det ser rigtig fint ud.

Har nogle af jer kendskab til dispensationer i den retning (Evt. i Aalborg Kommune)

Vi har fået opført et udhus inden godkendt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Måske misforstår jeg. I starten skriver du at Skuret er 2,3 m fra skel. men senere at et hjørne er 1 m fra skel på værste sted. 

Det var ud fra de 2,3 m afstand  med 2,2 m i højde at jeg mente at det var ok. Men det kommer jo også an på bredden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Boligejer9260.

Du skriver at udhuset er opført mod cykelsti.
Er der i lokalplanen ikke beskrevet en anden afstand til skel mod cykelsti? f.eks. fra sti midte?

Hvordan har du opgjort din bebyggelsesprocent?
Har du evt. en adresse?

Dispensationen kan evt. blive godkendt alt efter en helhedsvurdering for om andre har gjort det samme.

Evt. kan man se på væg og tagkonstruktionens opbygning i forhold til brandbelastning på disse i forhold til brandspredning m.m.

Hr Schmidt

Har din nabo søgt om tilladelse for at hæve sit terræn? han skal søge om tilladelse når terrænet hæves over 350 mm. Herudover skal han udføre foranstaltninger i forhold at hans regnvand bliver på grund og der lyder som om der mangler en nabohøring ift. hævning af terræn.

 Rantzau 

Placering ligger noget over bagatelgrænsen.

Din definition af 50 kvadratmeter udhus er forkert.

Der må bebygges i alt 50 kvadratmeter udhus, garager, overdækket terrasser hvis det samlet areal af disse på grunden er større end 50 kvadratmeter skal der søges om byggetilladelse. Der skal en videre søges om nedrivningstilladelse af samme hvis der er ansøgt en byggetilladelse af en af disse. 

Anmeldelse af bygninger er udgået og småbygninger med mindre end 50 kvadratmeter tilsammen skal opdateres i BBR. 

Bygninger under 10 kvadratmeter skal også medregnes nu. 


Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ifølge lokalplanen må skuret ikke placeres tættere på vejskel end 2.5 meter, uanset højde.

Ellers er det de normale regler hvor der må bygges i skel, men først overskride 2.5 meter i højden, når du er 2.5 meter væk fra skel.

Om den omtalte sti gør at det er vejskel, tør jeg ikke at svare på.


Ud fra de nye regler må du bygge 851/100*30+50=305,3 kvm.

Hvis alt er talt med, så har du bygget 305,7 kvm. hvilket jeg vil mene er under bagatelgrænsen for ansøgning om dispensation.

MogensR skrev den 07-05-2018 21:36:01

Ifølge lokalplanen må skuret ikke placeres tættere på vejskel end 2.5 meter, uanset højde.

Ellers er det de normale regler hvor der må bygges i skel, men først overskride 2.5 meter i højden, når du er 2.5 meter væk fra skel.

Om den omtalte sti gør at det er vejskel, tør jeg ikke at svare på.


Ud fra de nye regler må du bygge 851/100*30+50=305,3 kvm.

Hvis alt er talt med, så har du bygget 305,7 kvm. hvilket jeg vil mene er under bagatelgrænsen for ansøgning om dispensation.

 Hvor får du 50 fra i din beregning?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Det er det areal man må fratrække når man udregner bebyggelsesprocenten :

https://www.bolius.dk/bebyggelsesprocent-18310/


og her :

http://www.nyborg.dk/da/Borger/BygBolig/Byggetilladelser/Regler-for-udhuse-carporte-mv

For beregning af bebyggelsesprocenten er der fradrag på 35 m² (jf. BR15) og 50 m² (jf. BR18)

Annonce

Du har ret Martin, Det er de samlede småbygninger der tilsammen ikke må overstige 50m2

Tak for rettelsen, da misforståelsen kunne vildlede trådstarter. Som jeg forstod trådstarter er udhuset eneste ubeboede tilbygning. 

Alligevel ville jeg overveje ansøgning om dispensation, da der er set større overskridelser hvor sund fornuft sejrede. Det kræver muligvis en samtykkeerklæring fra naboen.

En dispensation ville også forhinde en bekostelig ombygning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kommunen er kommet frem til 1,89 i procent i overskridelse.


I følge det højeste punkt er jeg tæt på 4 meter inde på grunden.


Kommunen forespørger afstand ud til vej og der er der 2,3 meter. Det er kun den ene side der er spurgt til altså endegavlen i forhold til afstanden.

Men det er ligeså meget en konstruktiv begrundelse jeg mangler at komme med. Naboer er hørt og ingen er imod. Konen har som nævnt i første indslag et job med flere børn og har brug for plads til opbevaring og opbevaring af private haveredskaber mv.

Bygningskonstruktør skrev den 07-05-2018 21:29:11


Hr Schmidt

Har din nabo søgt om tilladelse for at hæve sit terræn? han skal søge om tilladelse når terrænet hæves over 350 mm. Herudover skal han udføre foranstaltninger i forhold at hans regnvand bliver på grund og der lyder som om der mangler en nabohøring ift. hævning af terræn.




Hilsen Martin


Nej, det mener jeg ikke. Jeg er sådan set lidt ligeglad med regnvand, hvilket han vist har styr på, jeg er også ligeglad med, at han har hævet terrænet og sat metalplader op til at holde på det. Jeg har bare kontaktet kommunen og spurgt, om ikke de 2,5m gælder i forhold til jordens højde i skel, dvs. jo mere han hæver (hvilket ikke rør mig) jo lavere skur ovenpå

 

Boligejer9260 skrev den 07-05-2018 21:57:44

Kommunen er kommet frem til 1,89 i procent i overskridelse.

Så må det være fordi de benytter BR15 (bygningsreglement 2015).

Bed dem om at benytte BR18 til beregning af bebyggelsesprocent.


Hvis der ikke er noget som overstiger 2.5 meter i højden inden for 2.5 meter fra skel, så forklar dem det og håb på at de godkender byggeriet.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis