Ophæng af vægskab og hylde

Hej.

Skal have hængt 2 vægskabe og 1 hylde op.

Vægskabene vejer 7 kg hver.

Væggen er en murstensvæg, udenpå er der et lag på ca. 1 cm af noget materiale man let kan hamre et søm igennem. Væggen er ca. 2 meter bred og 2,5 meter høj.

Jeg er i tvivl om længde og diameter af skruer og plugs, hvordan matcher jeg dem? Og hvor lange og brede skal de være?

Jeg har allerede omkring 40 kg af forskellige ting hængt op på væggen. Er der nogle grænser for hvor meget man kan hænge op?

Hej. Skal have hængt 2 vægskabe og 1 hylde op.... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Godt ord igen;-)



Mvh Troels

Jeg havde ikke brugt sømplugs før, undtagen de "ægte" hvor det er et søm man slår ind i en lille plugs . bl.a. dem til kabel clips. Derfor min nysgerrighed. OG så for at smile lidt af din beskrivelse, med ord valg der gør sømplugs "næsten " overnaturlige.   

Jeg ved i øvrigt ikke hvad mansplain betyder. Men det er også lige meget, bare trådstarter får hængt sine skabe op, på den ene eller anden måde. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvilken længde og tykkelse skal plug'en have til en opgave som denne? Og længde og tykkelse på skrue der passer dertil?

Har nogle plugs der måler 60x8mm, længde/tykkelse på skruer der passer til dem?

Normalt tykkelse på skabs bagside + tykkelse på pudslag + plugs.  Og så er 5 mm skruer meget skruer meget fine til 8 mm plugs. Men når du har så lange plugs behøver du ikke regne pudslaget med. 

Så hvis du har 16 +  60 => ca. 70 mm skruer så kan det holde til meget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay. Det er så ikke lige til at finde en skrue på 70x5 der også har panhoved (skal den have ifølge samlevejledningen).

Har fundet denne på 5x50mm; https://www.jemogfix.dk/universalskrue-5-0-x-50-mm-13-stk/5118/9358287/

Er den lang nok? Med en plug på 8x40mm?

Annonce

Næppe - skruen (og plug'en) skal længere ind.

Bliver skruen at se, siden der skal vælges panskrue? Ellers kan et hvilkensomhelst skruehoved med en lille skive på bruges.

Er det vigtigt med panhoved, skal du hellere gå en dimension op, fx https://www.harald-nyborg.dk/p9893/fischer-skruer-pan-6-0x80-50st

Den kan sagtens være i dine 8 mm plugs, og så er du i hvert fald sikker på, at reolen ikke nogen steder.

Og husk, at hvis du rammer en fuge med hullet i væggen, må du simpelthed flytte hullet - intet kan holde i en mørtelfuge.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Vi har endnu ikke fået oplyst tykkelse på bagsiden af skabet som det skal igennem. Det er kun noget jeg har gættet. Og normalt er det stort set lige så godt med planforsænket skrue som panhoved. Du kan jo køre en tur i de forberede huller med en undersænker eller et noget større bor, så passer det til fladhovedet / undersænket. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er illustreret i samlevejledningen:

https://www.ikea.com/dk/da/assembly_instructions/brimnes-v-gskab-med-vitrinelage__AA-1304976-2_pub.pdf

Du vil mene at jeg kan bruge en af disse så, med et borehul til plug'en på 70x8mm?; https://www.jemogfix.dk/skruer/140809/

Der står intet om tykkelser i samlevejledningen. Det er vist bare en smal træplade og et beslag.

Jeg har et par som natborde. Der går 10-15 mm tykkelse til beslag og træliste iflg. min hukommelse. Mener jeg brugte 80 mm. skruer skruer + plugs i passende længde.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Det er sikkert en masonite plade, og en 3 mm vinkel. Så den tykkels er ikke afgørende. 

Her er eksempel på skruer. De er rundhovede og rette størrelse. 

De skriver godt nok i brugs forvirring at det ikke må være skrå forsænkede skruer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis