2610 skrev den 18-05-2018 09:12:32
Tak for meget hurtigt svar til Jer begge
Det er mange spørgsmål ( dejligt ) skal prøve at besvare dem så godt jeg kan.
Ved ikke hvor gammel motoren er, vil skyde på 10 - 15 år
Tohatsu M40C 361 serie no: 065656XH
Der er kun 1 karburator med gas-spjæld og choker-spjæld monteret, på flange, når karburatorn er afmonteret kan jeg kigge ind i bundkarret og se de to sæt membranventiler
Gnisten på tændingen ser ikke meget blå ud, nærmest lidt blå / brun v/ 10 mm max afstand.
Den ser fin og tæt ud med fine pakninger.
Når den sætter ud lyder det som om den tænder før top og ikke som om den mangler brændstof, måske lidt sent at komme i tanker om det
Sidste nyt:
Har fundet en magen til på DBA til 14k. Hvis det falder i hak køber vi den og bruger den " gamle" til reservedele, det skulle afgøres hen over pinsen.
Stor tak for at i gider hjælpe
Mvh. Vagn
Motoren er garanteret fra før 2000 når det er en totakter.
Hvis membran ventilerne er dårlige, bliver motoren svær at starte. Det gør så også at cylinderne ikke bliver ordentlig fyldte.
Gnisten bliver automatisk rød når den har besvær med at springe. 10 mm er en meget stor afstand i forhold til gabet i et tændrør, der kun max er 0,7 mm. Er gnisten blå mellem elektroderne i tændrøret fejler tændingen ikke noget.
Hvis en totaktsmotor tænder for tidligt lyder det som om der sidder en person inde i cylinderen og hiver en stålbørste frem og tilbage i stedet for stempel. Hvis ladningen bliver brændt af for tidligt, vil du mærke det som om motoren "stritter imod" når den skal lave noget. En for mager blanding i en højkomprimeret totaktsmotor vil også gøre at ladningen afbrændes for tidligt. Når du mener at det ikke er konstant vil jeg først og fremmest mistænke fødepumpen til benzinen !!!
Vi får at se om der kommer en ny gammel motor i stalden.
God pinse.