Påhængsmotor sætter ud periodisk..

Hej derude.

Har problemer med påhængsmotor her under opstart og forårsklargøring.

Det er en Tohatsu 40 HK 2 takt.

Den er llidt træg at få startet ( springer ikke i gang i første hug som den plejer )

Når den er sartet og lige skal varme lidt op ca 1500 omdr i et par minutter og derefter i tomgang for at skifte til frem eller bak begynder den at sætte ud og nogle gange stoppe.

Bliver så startet igen og komme igang med langsom hastighed feks. 3 - 4 knob sætter den ud periodisk igen.

Når den er kommet i gang med halv eller hel gas er der ikke noget at mærke.

Har foretaget følgende:

Renset bensinfilter

Efterset slangerne

Tømt tanken

Fyldt frisk bensin på

Efterset svømmer og nåleventilen

Har prøvet at trykke på gummibolden når den kører, uden resultat

Har prøvet at hæve tomgang omdr, uden resultat


VN
Hej derude. Har problemer med påhængsmotor her... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for meget hurtigt svar til Jer begge  

Det er mange spørgsmål ( dejligt ) skal prøve at besvare dem så godt jeg kan.

Ved ikke hvor gammel motoren er, vil skyde på 10 - 15 år

Tohatsu  M40C 361  serie no: 065656XH

Der er kun 1 karburator med gas-spjæld og choker-spjæld monteret, på flange, når karburatorn er afmonteret kan jeg kigge ind i bundkarret og se de to sæt membranventiler

Gnisten på tændingen ser ikke meget blå ud, nærmest lidt blå / brun v/ 10 mm max afstand.

Den ser fin og tæt ud med fine pakninger.

Når den sætter ud  lyder det som om den tænder før top og ikke som om den mangler brændstof, måske lidt sent at komme i tanker om det  

Sidste nyt:

Har fundet en magen til på DBA til 14k. Hvis det falder i hak køber vi den og bruger den " gamle" til reservedele, det skulle afgøres hen over pinsen.

Stor tak for at i gider hjælpe  

Mvh. Vagn





VN
2610 skrev den 18-05-2018 09:12:32

Tak for meget hurtigt svar til Jer begge  

Det er mange spørgsmål ( dejligt ) skal prøve at besvare dem så godt jeg kan.

Ved ikke hvor gammel motoren er, vil skyde på 10 - 15 år

Tohatsu  M40C 361  serie no: 065656XH

Der er kun 1 karburator med gas-spjæld og choker-spjæld monteret, på flange, når karburatorn er afmonteret kan jeg kigge ind i bundkarret og se de to sæt membranventiler

Gnisten på tændingen ser ikke meget blå ud, nærmest lidt blå / brun v/ 10 mm max afstand.

Den ser fin og tæt ud med fine pakninger.

Når den sætter ud  lyder det som om den tænder før top og ikke som om den mangler brændstof, måske lidt sent at komme i tanker om det  

Sidste nyt:

Har fundet en magen til på DBA til 14k. Hvis det falder i hak køber vi den og bruger den " gamle" til reservedele, det skulle afgøres hen over pinsen.

Stor tak for at i gider hjælpe  

Mvh. Vagn




Motoren er garanteret fra før 2000 når det er en totakter.

Hvis membran ventilerne er dårlige, bliver motoren svær at starte. Det gør så også at cylinderne ikke bliver ordentlig fyldte.

Gnisten bliver automatisk rød når den har besvær med at springe. 10 mm er en meget stor afstand i forhold til gabet i et tændrør, der kun max er 0,7 mm. Er gnisten blå mellem elektroderne i tændrøret fejler tændingen ikke noget.

Hvis en totaktsmotor tænder for tidligt lyder det som om der sidder en person inde i cylinderen og hiver en stålbørste frem og tilbage i stedet for stempel. Hvis ladningen bliver brændt af for tidligt, vil du mærke det som om motoren "stritter imod" når den skal lave noget. En for mager blanding i en højkomprimeret totaktsmotor vil også gøre at ladningen afbrændes for tidligt. Når du mener at det ikke er konstant vil jeg først og fremmest mistænke fødepumpen til benzinen !!!

Vi får at se om der kommer en ny gammel motor i stalden.

God pinse.

   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det kunne måske også være svømmerhøjden, der er for lav, eller motoren sidder meget skrå på båden.

Jeg kan ikke forstå den kun trækker 10 mm gnist, men kender mest til Mercury, den lever en spænding på over 40000 volt, og kan trække en blå gnist på over 40mm.

Men når den ikke sætter ud ved høje omdrejninger, tror jeg ikke det er tændingens skyld.

Kunne det ligne denne her motor ?



Vi prøver igen, i morgen --

Hej igen til jer begge og tak for den udmærkede interresse.

Det ligner den på billedet  

Med hensyn til svømmerhøjde er det en mulighed som skal tjekkes.

Tænker at når hvis den anden motor består testen og vi køber den, er det meget nemmere at skifte karburator, tænding over fra den ene til den anden, for at finde fejlen.

Rigtig gd pinse  

Mvh. Vagn



VN

Hej igen, så er der kommet en anden motor på båden, magen til og som bare starter og kører.

Så må vi se hvor længe det varer.

Mvh. Vagn


VN
Annonce
2610 skrev den 28-05-2018 17:39:08

Hej igen, så er der kommet en anden motor på båden, magen til og som bare starter og kører.

Så må vi se hvor længe det varer.

Mvh. Vagn

 NEEEJ    Vagn, det må du ikke sige uden den gamle er med som reservedelslager.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

En temmelig gammel sag er endt lykkelig  

Den nyeste motor Tohatsu 40 hk 2 takt var med  ude og sætte sømærker til kapsejlads, så skete det umulige den satte ud og blev meget varm, ( havde ikke sat sig) efter et stykke tid kunne den godt starte med besvær og hostede og spruttede og var meget vanskelig at holde igang, næsten ingen vandstråle.!!

Hjem på værkstedet og tjekke vandpumpen, det viste sig at impelleren var smeltet i bunden og så meget medtaget ud, ud med den og en ny monteret, derefter er der fin vandstråle, men den hoster og sprutter stadig.

Kompressitions testen viser at der er meget svag kompressition på den ene cylinder, så blev toppakningen skiftet, så spiller den som en mis igen....

Toppakningen blev også skiftet på motor no 2, som er magen til, den kører også meget fint igen.

Konklution: hvis vandpumpen af en eller anden grund svigter og ikke fungerer korrekt bliver motoren meget varm og slår feks. toppakningen ( på en 2 takter )

Mvh. Vagn





VN

Nu er du jo snart udlært bådmekanikker   

Altid godt at måle kompressionen, det er hurtigt gjort, og er den ikke i orden bliver det aldrig godt.. 


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis