Omkredsberegning

Hej

Ifølge mine beregninger øges radius lige meget på en cirkel hvis man øger omkredsen med samme længde.

Det lyder dog ulogisk for mig, at hvis man lægger en snor om en ølflaske (eller dåse) og øger længden med en 1 m, vil afstanden ud til snoren være den samme som hvis man spændte et stykke reb omkring ækvator og forøgede længden med 1 m (tyngdeloven ophæves midlertidigt :lol: ).

Min 7 klasses matematik kan ikke følge med, men er det rigtigt??
Hej Ifølge mine beregninger øges radius lige... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu vil jeg ikke have flere fejl :oops:

Men jeg mener nu også, at jeg er berettiget til at beholde min status som fri mand et stykke tid endnu biggrin

Hvis jeg spørger den ærlige (som vi forudsætter står foran frihedsdøren), om han står foran frihedsdøren, vil han svare "ja".
Hvis jeg nu i stedet spørger løgneren, hvad den ærlige vil svare, så vil han jo lyve og sige, at den ærlige vil svare "nej". Jeg skal altså ikke vælge løgnerens dør!

Hvis jeg spørger den ærlige (som nu står foran fængselsdøren), om han står foran frihedsdøren, vil han svare "nej".
Hvis jeg nu i stedet spørger løgneren, hvad den ærlige vil svare, så vil han igen lyve, og sige, at den ærlige vil svare "ja". Jeg skal altså vælge løgnerens dør!

O.s.v.

Hvis spørgsmålet omformuleres til "Hvis jeg spørger din kollega, om du står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?", så er jeg enig... og det er ikke engang løgn (forhåbentlig) tongue

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jaaa... det var ikke alle som slap gennem nåleøjet.. host...Jørgen...host...

Thomas...du har jo faktisk 10 korrekte svar, omend jeg også bruger Carstens formulering på svar nr. 1: Alle

Men hvorfor skal man svare 1 time til spørgsmål nr 3?....


Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Fordi et vækkeur, der skal trækkes op, sjældent har 24-timers værk :lol:

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej Thomas

Det kan godt være at mit svar var lidt kluntet. Her er min udlægning.

1. antagelse:
Den ærlige står foran døren til frihed.
Man spørger den ærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Han vil svare ja, for den ærlige ved jo at det vil være det svar den uærlige giver.
Man spørger den uærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Han vil svare nej, for den uærlige ved at den ærlige vil svare ja, men den uærlige giver ikke det rette svar.
Døren de begge hentyder til som "friheden" er bag den uærlige, men den fører jo til fængsel.

2. antagelse:
Den ærlige står foran døren til fængsel.
Man spørger den ærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Han vil svare nej, for den ærlige ved jo at det vil være det svar den uærlige giver.
Man spørger den uærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Han vil svare ja, for den uærlige ved at den ærlige vil svare nej, men den uærlige giver ikke det rette svar.
Døren de begge hentyder til som "friheden" er bag den ærlige, men den fører jo til fængsel.

I begge tilfælde vælges den modsatte dør, i forhold til det svar man får.

Mvh. Carsten

PS. Yams du får 12 timer, for du ved jo godt, at uret vil ringe en time senere, hvis du sætter det til kl. 8, derfor læser du, ser TV el.a. en time i sengen inden du sætter vække uret til kl. 9. :lol: :lol: :lol:
Citat fra Carsten Weye

I begge tilfælde vælges den modsatte dør, i forhold til det svar man får.


Nu synes jeg, du bliver lidt vævende tongue Er vi ikke enige om, at hvis jeg spørger én af fangevogterne, og han svarer "ja", så skal jeg gå gennem den dør, han står foran? (jeg er jo ligeglad med, hvad hans svar betyder, da jeg ikke aner, om han lyver eller taler sandt!)

Citat fra Carsten Weye

PS. Yams du får 12 timer, for du ved jo godt, at uret vil ringe en time senere, hvis du sætter det til kl. 8, derfor læser du, ser TV el.a. en time i sengen inden du sætter vække uret til kl. 9. :lol: :lol: :lol:


:lol: :lol: Jeg kan næsten høre fiskesnøren blive trukket i land :lol: :lol:

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Hold da op Thomas, mit fiskehjul er blevet smurt, desuden bor jeg meget langt væk fra dig, så du kan slet ingenting hører :lol: :lol:

Synes du det er vævende, det kan jeg ikke forstå, jeg prøver lige at specificere mit svar lidt tydeligere, og håber så at det hjælper.

1. antagelse:
Den ærlige står foran døren til frihed.
Man spørger den ærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Den ærlige vil svare: "han vil sige ja", for den ærlige ved jo at det vil være den uærliges svar.
Man spørger den uærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Den uærlige vil svare: "han vil sige nej", for den uærlige ved jo at den ærlige vil svare ja, men den uærlige lyver jo.
Døren de begge hentyder til som "friheden" er bag den uærlige, men den fører jo til fængsel.

2. antagelse:
Den ærlige står foran døren til fængsel.
Man spørger den ærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Den ærlige vil svare: "han vil sige nej", for den ærlige ved jo at det vil være den uærliges svar.
Man spørger den uærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Den uærlige vil svare: "han vil sige ja", for den uærlige ved jo at den ærlige vil svare nej, men den uærlige lyver jo.
Døren de begge hentyder til som "friheden" er bag den ærlige, men den fører jo til fængsel.

Hjalp det :?:

Mvh. Carsten
Citat fra Carsten Weye

Hold da op Thomas, mit fiskehjul er blevet smurt, desuden bor jeg meget langt væk fra dig, så du kan slet ingenting hører


Nej :?: - så var det nok bare vinden :wink:


Citat fra Carsten Weye

1. antagelse:
Den ærlige står foran døren til frihed.
Man spørger den ærlige: "Hvis jeg spørger din kollega, om han står foran døren til frihed, hvad vil han så svare?".
Den ærlige vil svare: "han vil sige ja", for den ærlige ved jo at det vil være den uærliges svar.


Vi er enige... Jeg er en fri mand biggrin Jeg tror, det skyldes, at vi fokuserer på forskellige ting: Du kigger på, hvad svaret antyder, jeg kigger kun på selve svaret - som en gammel studiekammerat sagde i et øjeblik af Mader'sk åbenbaring: Det er det samme, der er bare forskel :lol:

Kan vi så få nogle flere udfordringer smile

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
og at jeg kun havde - var det 8 rigtige i den første, skyldtes vel bare jeg var den første til at svare. Nr. 2 skulle jo kun finde på de sidste 2-3 - og det er da ikke noget. Nu kan jeg da også svare på demsmile

Mvh. JørgenE
Citat fra JørgenE

og at jeg kun havde - var det 8 rigtige i den første, skyldtes vel bare jeg var den første til at svare. Nr. 2 skulle jo kun finde på de sidste 2-3 - og det er da ikke noget. Nu kan jeg da også svare på demsmile


Så skulle vi jo kigge på de andres svar før vi selv skrev - hvor usportsligt :shock:

I øvrigt er jeg ikke sikker på, det ville være en fordel at skulle luge ud i dine fejl :wink: (jeg ved jo godt, at de i virkeligheden var afledning, der skulle få andre til at falde i vandet :lol: )

smile
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
You got it! tongue

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis