Omkredsberegning

Hej

Ifølge mine beregninger øges radius lige meget på en cirkel hvis man øger omkredsen med samme længde.

Det lyder dog ulogisk for mig, at hvis man lægger en snor om en ølflaske (eller dåse) og øger længden med en 1 m, vil afstanden ud til snoren være den samme som hvis man spændte et stykke reb omkring ækvator og forøgede længden med 1 m (tyngdeloven ophæves midlertidigt :lol: ).

Min 7 klasses matematik kan ikke følge med, men er det rigtigt??
Hej Ifølge mine beregninger øges radius lige... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man ikke !!

Hvis man skal køre 2 km med en gennemsnitshastighed på 60 km/h, vil man med andre ord skulle køre strækningen på 2 minutter.

Hvis man kører den første kilometer med 30 km/h i snit, har man været 2 minutter om det og har således 0 minutter til den sidste kilometer --> altså uendelig høj hastighed kræves.

I øvrigt vil regnestykket resultere i, at man skal dividere med 0 og iflg. min gamle matematiklærer Mathiesen i Svendborg, er det værre end at sparke sin gamle mor i skridtet, så det lader vi være med.

Konklusion: "Let the pedal hit the metal" - sæt farten på den første kilometer i vejret, ellers kommer du for sent.

Lars

-------------------------
Lars for pokker... du har hermed indskrevet dig i den meget exclusive kreds af personer som har klaret dette regnestykke.. Det er nemlig lige præcis tiden som er den afgørende faktor..

Og ThomasB.... tsk tsk.... du har så tilsluttet dig de 99,9% som svarer 90 km/t...

Hmmm...Jørgen...hvad skal jeg sige...du var da tættere på end Thomas..

Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Vil det sige jeg var god? 8)

Mvh. JørgenE
Protest iøvrigt - der var ikke noget med tid i spørgsmålet men kun afstand. Så skulle der have stået du har xx minutter til at køre xx km. Så jeg har uendelig tid til på 2 km at opnå hastigheden, og kører som altid 120 km/t.

NU er jeg god :oops:

Mvh. JørgenE
Tid....? Km pr. time........er det ikke hastighed pr. tidsenhed?

Nu driller du vist....så skomager bliv ved din læst biggrin

Lars

Annonce
Hej smile

Nu må i da styre jer..

Opgaven kan jo ikke løses..

Men hvad hvis man gør det omvendt..

2 km, med 60 km/t gns.
Den første km køres med 90 km/t..
Hvor hurtigt skal man så køre den sidste km?

ELLER:

2 km, med 60 km/t gns.
Den første km køres med 120 km/t..
Hvor hurtigt skal man så køre den sidste km?

Mvh ThomasB
Ja, så er den til at løse - 30km/t og 0 km/t giver 60 i gennemsnit.

Skomager bliver på sin hest smile

Mvh. JørgenE
Jørgen smile

1 km med 30 km/t
1 km med 0 km/t

Så får du aldrig kørt den sidste km, og når derfor ikke frem.. derfor er opgaven ikke løst (og kan ikke løses).. wink

Mvh ThomasB
Nu holder vi lige tungen i munden !

Man kan ikke bare regne gennemsnit ud af hastigheder (afstand/pr. tidsenhed) uden videre. I denne konkrete sag, må man forholde sig til at man ønsker at køre en strækning på 2 km med 60 km/h. i snit, hvilket, som nævnt tidligere, er ensbetydende med, at man skal tilbagelægge strækningen på 2 minutter. Det er fakta.

Hvis man som ThomasB gerne vil, køre den første kilometer med en højere hastighed, må man nødvendigvis regne ud hvor lang tid man er om at køre denne kilometer, før man kan regne ud, hvor hurtigt man skal køre, for i alt at have brugt 2 minutter.

Ved 90 km/h. på den første kilometer

Det tager 40 sekunder at køre 1 kilometer med 90 km/h i snit, så der er altså 80 sekunder tilbage til den sidste kilometer, hvilket igen betyder, at man skal køre 45 km/h. i snit på den sidste kilometer for i alt at have brugt 2 minutter.

Ved 120 km/h. på den første kilometer

Det tager 30 sekunder at køre 1 kilometer med 120 km/h i snit, så der er altså 90 sekunder tilbage til den sidste kilometer, hvilket igen betyder, at man skal køre 40 km/h. i snit på den sidste kilometer for i alt at have brugt 2 minutter.

Er alle med :?: biggrin

Her lidt til matematikerne: Tag den recibrokke værdi af gennemsnitshastighederne og læg dem sammen og multiplicer den recibrokke værdi af summen med det antal kilometer der køres.

Eksempel 1:

1 kilometer med 90 km/h og 1 kilometer med 45 km/h.

1/(1/90 + 1/45) x 2 = 60 km./h i snit over 2 km.

Eksempel 2:

1 kilometer med 120 km/h og 1 kilometer med 40 km/h.

1/(1/120 + 1/40) x 2 = 60 km./h i snit over 2 km.

Så er der vist ikke mere kød på det ben. Løb ud og nyd solen biggrin

Lars

Det var sgu flot sat op Lars....jeg ku' ikke ha' gjort det bedre selv..

Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis