Råd til mekanisk ventalation med varmegenvidning

Kære venner,

Vi har fået renoveret vores 30´er hus med nye energivinduer, hulrumsisolering og isolering af gulv ifm. etablering gulvvarme. De meste af taget er isoleret dog undtagen ca. 40% som ikke har isolering. Ifm. med disse tiltag oplever vi en del kondens på indersiden i vores nye energiruder og allermest ved energivinduerne i de områder med uisoleret tag, hvor kondensvandet løber ned af vægge, til gulv osv.. Giver det mening? Vi har også en del konsens i vores soveværelse, som er det eneste med gammel vindue. Det forventer vi bliver OK efter ny vindue.

Vi skal have lagt nyt tag, da det nuværende er slidt, grimt (dog tæt) og der er fejl i sammenbygningen mellem tilbygning og oprindelig bygning. Det nye tag skal naturligvis opfylde alle nye krav til isolering. Vi har nyt gasfyr, ventilatorer i de to bad spm tænder ved tænd af lys, emhætte i køkken og vinduesventiler i de nye vinduer.

Ifm. nyt tag, overvejer vi anlæg til mekanisk ventilation med varmegenvidning med håb om at det tager kondensen og den tillægsgevinst om at vi kan få tørre indeklima, bedre indeklima og ikke mindst også spare på gas-/varmeudgiften. Vi overvejer sådan en maskine her: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-pakkelosninger-genvindingsunit-duplexvent-pakke-4a-til-200-kvm-1-plan.

Mine spm. er:

1. Hvordan kan jeg være sikker på at anlægget vil tage kondensen ifm. en investering på ca. 40k? Vil der overhovedet være kondens efter nyt tag med fuld isolering i hele taget og det nye vindue i forældre soveværelset? Vil det dermed være en spildt investering?

2. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg sparer gassen og bruger sådan et anlæg ikke også meget strøm, selvom jeg har hørt at det er ubetydeligt.

3. Man kan få tilskud på ca. 1500 kr. og de forudsætter opfyldelse af krav fra BR18. Jeg har gransket BR18 og der er mange krav.... Hvad er essensen?

4. Har alle anlæg fugtstyring? Hvad menes med fugtstyring

5. Skal de nuværende ventilatorer i bad 1 og bad 2 afmonteres? Vil de genere anlægget?

6. Det anbefales udsug i entre, bad og overkøkkenvasken. I og med at vi har mest kondens i Alrum, skal vi vel have 5 Udsug, altså i Entre, køkken, Bad 1, Bad 2 og Alrum?

7. 10-11 Indsug, altså i Entre, Bad, Køkken, Alrum, Nyt Bad og 6 soveværelser? Det løber jo op hvad angår udstyr, rør osv.

8. Kan man kombinere Udsug og Indsug i samme enhed? Ved at ovennævnte pakke ikke understøtter det. Må udsug og indsug i samme værelse godt sidde ved siden af hinanden eller skal de være i modsat ende i værelset?

9. Har læst at filteret skal udskiftes hver 6. mdr. Koster de mange penge? Er det standard-filter? Kan man risikere at anlægsmodellen udgår og man så står med håret i postkassen?

10. Skal anlægget være tændt 24/7? Også når man har åbne vinduer og døre? Skal man så selv slukke det manuelt?

Det var en masse spm. På forhånd tak for hjælpen.




kh. hilsen Mr. GDS 0
Kære venner, Vi har fået renoveret vores 30´er hus... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har en luftfugtighed på 75% over længere tid, er meget for højt, og konkret ved 75% kan der gro svampe/skimmelsvampe overalt, hvor der er næring til dem.

Selv har jeg 42% fugt lige nu ved 22 grader, og mit ventilationsanlæg fungerer ikke p.t.

Hvis i er typen der ikke får fjernet fugt nok ved udluftning, vil det være en rigtig god ide men et ventilationsanlæg med varmegenindvinding.

Når man skal fjerne fugt skal man også fjerne varme, og fordelen er at i et ventilationsanlæg kan man genvinde ca 80% af varmen.

Det er meget vigtigt for anlæggets funktion, at det bliver dimensioneret og installeret korrekt, så gå ikke hovedløst i gang selv.

Ikke mindst indreguleringen af anlægget er meget vigtigt.

Jeg ser ofte at den lokale elinstallatør påstår, at det er de gode til, men det viser sig desværre ofte at de ved alt for lidt om dette, og husejeren står med et dårligt anlæg, som kan både bruge for meget strøm og varme.

Det er rigtigt at rotationsvekslere sender lidt af fugten ind i bygningen igen, men det mener jeg ikke at du skal spekulere på, da disse anlæg har en lidt dårligere økonomi med bl.a. større strømforbrug.

En velfungerende ventilationsanlæg bruger strøm for ca. 1.000,- kr til 1.200,- kr om året.

Et ventilationsanlæg har udsugninger i køkken, bad, toilet, bryggers og indblæsninger i opholdsrum.


Takker, hvem skal så dimensionere, installere og indstille varmegenvindingsanlægget korrekt? Vores lokale VVS´er og/eller andre? Vi har kigget på sådan en: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-...n-genpak4a. Har den rotationsveksler? Hvad tænker du ift. dimmensionering?

Vores hus er på et plan, 177kvm, 10 kreds gulvvarme, eget gasfyr 2 år gammel og passer flg. ?

1. Entre - UD

2. Lille bad - UD, har allerede udsugning som går i gang med tænd lys

3. Stort køkken / alrum med bryggers og relativt meget kondens - 2 * UD

4. Gæste værelse 1 - IND

5. Gæste værelse 2 - IND

6. Stor bad - UD, har allerede udsugning som går i gang med tænd lys

7. Forældre soveværelse -IND

8. Børneværelse 1 - IND

9. Børneværelse 2 - IND

10. Stor åben stue - IND

Skal UD placeres tæt på vinduerne, hvor vi har meget konens?


På forhånd tak




kh. hilsen Mr. GDS 0

Når du får skiftet tag og isoleret resten af loftet, så burde du ikke få problemer med fugt. Jeg formoder at du har tæt dampspærre i huset også.

Men ventilationsanlæg er lækkert. Jeg ved ikke hvordan et ventilationsanlæg kan genanvende fugten, og ved heller ikke hvorfor den skulle gøre det, men du kan nøjes med et ganske almindeligt anlæg. Hvis du vil lave det selv, så kan jeg anbefale billigventilation.dk som rådgav mig i indkøbet. Jeg købte naturligvis så også produkterne hos dem. De kan dimensionere rørene og hjælpe med tegninger i det hele taget.

Udsugning skal placeres i badeværelser og køkken. Nogen siger at der også skal være udsugning i bryggers hvor tørretumbler står, men det forstår jeg ikke, da en tørretumbler jo ikke blæser fugt ud i rummet. Jeg tænker de er ganske tætte faktisk. Men der skal jo være en balance mellem udsugning og indblæsning, så det kan blive nødvendigt med en udsugning udover i badeværelser og køkken.

Husk på at en ventilationsanlæg skal udskifte luften 1,5 gang i timen og der skal være flow fra indblæsningsventiler og hen til udsugninger. Så det fugt du frygter kommer i nogle rum, vil blive transporteret til udsugninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Christiannielsen

En kondenstørretumbler som de fleste har i dag giver ganske meget fugt til rummet hvor det er placeret og mit råd er at hvis man har problemer med fugt skal man ikke anvende en kondenstørretumbler.

Det vil være meget dyrt på varmeregningen hvis man sætter et ventilationsanlæg til at skifte luften 1,5 gange i timen.

Hvis man køber et fugtstyret anlæg indregulerer man det normalt til 0,3 l pr sek pr m2 bolig hvilket svarer til 0,5 gang i timen.

Der skal være udsugning i alle vådrum: Bad, køk, toilet, bryggers!



Ja 1/2 gang i timen er rigtigt, jeg huskede forkert. Det ændrer dog ikke trådens problematik om fugt.

Når du skriver ganske meget, ved du så hvor meget det er? Jeg forestiller mig det er ganske lidt. Men har ikke noget at have det i, andet end at jeg tænker at producenten er mest interesseret i at beholde varmen inde i maskinen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hvis man genindvinder 80% af varmen i et ventilationsanlæg, må man jo tabe 3 gange så meget varme ved at øge luftmængden til det tredobbelte + øget strømforbrug.

Når man simulerer dette i et energimærkningsprogram, vil man se eksempler på og til 15% forøgelse af de samlede varmeudgifter, ved forkert ventilationsmængde.

Ja den er jeg med på.

Det var mere tesen om hvor meget fugt en kondenstørretumbler afgiver ud i rummet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det kan jeg ikke svare dig på men den giver meget fugt til rummet.

Om der er forskel på de forskellige mærker ved jeg ikke.

Jeg fik at vide en gang for efterhånden mange år siden, at en kondensttørretumbler har en kortere levetid p.g.a. den meget fugt i elektronikken.

Som udgangspunkt ser dine fordelinger af ind- og udblæsningsventiler rigtigt ud. Det ville være nemmere at kommentere hvis vi havde en plantegning . Har lige fået monteret et genvex anlæg, så har gjort mig mange af de samme overvejelser og tanker som dig. Som en anden skriver er billigventilation.dk gode til at rådgive og gode med priserne også.

Hvis der er nogle ting du stadig er i tvivl om, så fyr løs - jeg har ikke lige overblikket over denne efterhånden store tråd

Jeg synes en luftfugtighed på 75% lyder af meget her i den "kolde" tid, og det tyder på at der kunne luftes lidt mere ud. Er alle rummene opvarmede? Jeg mener man siger at som tommelfingerregel er der risiko for skimmelsvamp ved en luftfugtighed på 80% og når temperaturen kommer under 18°C.

Et ventilationsanlæg er desuden godt imod radon, hvis man bor i et område med højere radon risiko.


Hej,

Kondenstørretrumblere skal være mærket med kondenseringsevne - hvilket ofte er overset fra køber/sælgers side.

Hvis den er mærket A skal den kunne kondensere >90% af vandet i tøjet. B >80% osv. 

Det vil sige, at har man en maskine mærket C vil den maksimalt kunne kondensere 70% af vandet i tøjet og dermed fordampe de sidste 30% til rummet. 


/K

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis