Efeu

Hej
Jeg er virkelig totalt have-ukyndig så kunne godt bruge lidt hjælp ;-)

Jeg har en lillebitte have til mit rækkehus. Da der er for meget udsyn til min nabo har jeg fjernet en række fliser i den ende af min terrasse der vender mod naboen. Så har jeg sat to pæle og sat hønsetråd op mellem dem. Sidste sommer forsøgte jeg mig med tallerkensmækker, men det var mildest talt ingen succes!!! De groede da, men skulle jo bindes fast over det hele, og så blev de fyldt med larver!

Jeg vil jo gerne have noget der hurtigt kan dække hønsenettet og give mig lidt privatliv. Det skal helst ikke være svært at dyrke og ikke kræve for meget arbejde. Så jeg tænker at forsøge mig med efeu.

Men der findes åbenbart utallige sorter og nogle vokser hurtigere end andre og nogle er bedre til at hænge fast på et net end andre. Så er der nogen der kan fortælle mig, hvilken sort jeg skal plante?

Jorden er jo ret træls for det var under fliserne. Så tænker jeg måske skal fjerne det øverste og putte noget nyt i. Men hvad skal jeg købe for noget jord? Kan jeg bare bruge alm. pottemuld?

Håber nogen har et godt råd til hvad jeg gør, og helst ikke en lang liste af muligheder, for det kan jeg slet ikke overskue når det drejer sig om planteriget ;-)

Vh. Marianne

Hej Jeg er virkelig totalt have-ukyndig så kunne... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Update på efeuen :-)

Redebyggende solsort er forduftet og efeuen gror stille og roligt. Den er dog ikke dygtig nok til selv at klatre i et hønsenet så jeg hjælper den.

Men der er gået nogen skadedyr i den som jeg ikke ved om skader den. Tror det er en slags minimyrer! Er der nogen der ved hvad det er for noget?


Det ligner bladlus, de gavner ikke planten. Du kan komme noget sæbevand i en forstøverflaske, og bruse dem med det. Eller sørg for at du har masser af mariehøns, svirrefluer og guldøjer i haven... :-) 

Efeu er en klatreplante og hæfter til det de klatre op ad, med små rødder på de nye skud. Så den vil ikke selv kunne hæfte til hønsetråden. 

Pas i øvrigt på at den ikke klatre over på din murstensvæg, de små rødder sætter mærker på muren der ikke er til at få væk igen. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Det er naturligvis fint at være fugleven, men de klarer sig alligevel. Solsorten har mange fjender og får mange unger, og "heldigvis" dør der mange af dem. Hvis der slet ikke var noget der gik tabt, har man regnet ud at der ville blive næsten solformørkelse i løbet af få år. 

Jægere her på egnen går langs hegn for at skyde skader f. eks. ( på rette årstid ) Det er efter min mening indgreb i naturen der er nyttesløst. Alle arter har sin plads for at opretholde balancen. 

I øvrigt er solsorten en af de arter der har ændret adfærd de sidste 50-100 år. Alle på vores alder husker den leksikon agtige bogrække på 12 -14 bind  af dr. Ingvald Lieberkind der hedder Dyrenes Verden. Heri skrev han omkring 1950 at solsorten er en sky skovfugl. 

Det har jeg ikke indtryk af på vores terrasse. Her i foråret var der i en lille stedsegrøn busk en fin rede, som var lige i børnehøjde. Og naturligvis skulle børnebørnene følge med i udviklingen. Vi sad med hyggelig kaffe m.m. da en af dem en lille pige på 8 år skulle kigge. Solsortehunnen fløj rent bogstaveligt i nakken på hende, da hun nærmede sig. Det så så skægt ud at vi ikke kunne lade være med at grine. Og naturligvis græd pigebarnet "u trøstelig". Ikke på grund af smerte men fordi vi grinede. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jthyge skrev den 24-06-2018 21:12:16

Det ligner bladlus, de gavner ikke planten. Du kan komme noget sæbevand i en forstøverflaske, og bruse dem med det. Eller sørg for at du har masser af mariehøns, svirrefluer og guldøjer i haven... :-) 

Efeu er en klatreplante og hæfter til det de klatre op ad, med små rødder på de nye skud. Så den vil ikke selv kunne hæfte til hønsetråden. 

Pas i øvrigt på at den ikke klatre over på din murstensvæg, de små rødder sætter mærker på muren der ikke er til at få væk igen. 


Tak for svar 👍

Det er nok lettere at sprøjte med sæbevand end indsamle de insekter der æder bladlusen. 

Min hund har tilbudt at tisse på dem men tvivler på den syreregn er god for efeuen 😨

Tak for tippet med murstenene. Det må jeg passe på.

 

ev elmand skrev den 24-06-2018 21:26:27

Det er naturligvis fint at være fugleven, men de klarer sig alligevel. Solsorten har mange fjender og får mange unger, og "heldigvis" dør der mange af dem. Hvis der slet ikke var noget der gik tabt, har man regnet ud at der ville blive næsten solformørkelse i løbet af få år. 

Jægere her på egnen går langs hegn for at skyde skader f. eks. ( på rette årstid ) Det er efter min mening indgreb i naturen der er nyttesløst. Alle arter har sin plads for at opretholde balancen. 

I øvrigt er solsorten en af de arter der har ændret adfærd de sidste 50-100 år. Alle på vores alder husker den leksikon agtige bogrække på 12 -14 bind  af dr. Ingvald Lieberkind der hedder Dyrenes Verden. Heri skrev han omkring 1950 at solsorten er en sky skovfugl. 

Det har jeg ikke indtryk af på vores terrasse. Her i foråret var der i en lille stedsegrøn busk en fin rede, som var lige i børnehøjde. Og naturligvis skulle børnebørnene følge med i udviklingen. Vi sad med hyggelig kaffe m.m. da en af dem en lille pige på 8 år skulle kigge. Solsortehunnen fløj rent bogstaveligt i nakken på hende, da hun nærmede sig. Det så så skægt ud at vi ikke kunne lade være med at grine. Og naturligvis græd pigebarnet "u trøstelig". Ikke på grund af smerte men fordi vi grinede. 

 Jeg er nu heller ikke så sentimental når det drejer sig om naturlig udvælgelse. Trods det var jeg for nyligt ude og yde førstehjælp til en gråspurveunge der fløj ind i min rude 😨

Her i rækkehusområdet er der sindssygt mange fugle. Nok fordi nogle af de gamle voldfodrer med gammelt franskbrød. 

Det er da også hyggeligt med fugle bortset fra at de overskider det hele 💩

Annonce

For nogle år siden mødte jeg min nabo lige ved hans sandkasse. Et traktordæk der var 1/2 fyldt. Han havde opdaget at der lå 3-4 meget små kattekillinger der. Erik kan du ikke lige "ordne" dem så børnene ikke får noget at vide. Jow jow. Så jeg tog dem ind under skjorten lige som børnene kom ind fra legepladsen. De havde ikke præcis set hvad der skete, men spørgsmålet kom alligevel:  " Hvad er det du har der " " Nå ja det er bare noget jeg har fået fra jeres far"  Det var i orden med dem og de løb videre. Så tog jeg dem med hjem, og jeg garanterer at de ikke mærkede noget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Sådan noget skal jo til nogle gange, så længe der ikke er nogle der lider syntes jeg at det er ok.

Jeg har en god aftale med min kammerat, Han ordner en killing hvis der er en til overs, eller det er skravl. Jeg tager Hans. 

Lige en historie, vi skulle engang udvide en lade, der var selvfølgelig en måge der havde rede der hvor vi skulle til. Den var virkelig aggresiv, den fik et par søm fra sømpistol.. DEN LED SELVFØLGELIG IKKE! Det er store fugle når de er tæt på.

Mvh.

Mikkel

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis