Efeu

Hej
Jeg er virkelig totalt have-ukyndig så kunne godt bruge lidt hjælp ;-)

Jeg har en lillebitte have til mit rækkehus. Da der er for meget udsyn til min nabo har jeg fjernet en række fliser i den ende af min terrasse der vender mod naboen. Så har jeg sat to pæle og sat hønsetråd op mellem dem. Sidste sommer forsøgte jeg mig med tallerkensmækker, men det var mildest talt ingen succes!!! De groede da, men skulle jo bindes fast over det hele, og så blev de fyldt med larver!

Jeg vil jo gerne have noget der hurtigt kan dække hønsenettet og give mig lidt privatliv. Det skal helst ikke være svært at dyrke og ikke kræve for meget arbejde. Så jeg tænker at forsøge mig med efeu.

Men der findes åbenbart utallige sorter og nogle vokser hurtigere end andre og nogle er bedre til at hænge fast på et net end andre. Så er der nogen der kan fortælle mig, hvilken sort jeg skal plante?

Jorden er jo ret træls for det var under fliserne. Så tænker jeg måske skal fjerne det øverste og putte noget nyt i. Men hvad skal jeg købe for noget jord? Kan jeg bare bruge alm. pottemuld?

Håber nogen har et godt råd til hvad jeg gør, og helst ikke en lang liste af muligheder, for det kan jeg slet ikke overskue når det drejer sig om planteriget ;-)

Vh. Marianne

Hej Jeg er virkelig totalt have-ukyndig så kunne... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 24-04-2018 07:51:41

Hvis du fjerner reden, begynder fuglen vel at lave en ny og skal bruge endnu mere kvas fra din have, så mon ikke det er mest smart at lade fuglen bygge den nuværende rede færdig, så får samler mani´et vel ende.    

Ps. Måske kan du afhjælpe situationen, ved at tilbyde fuglen andre og bedre byggematerialer så som lidt dun og fjer, stof/garnrester eller lign.   

 Det var faktisk en god ide. Jeg kunne hælde noget af den åbenbart attraktive jord op i et lille fad og håbe den ville tage derfra.
Jeg har tidligere lagt pels fra min hund ud til fuglene de kunne bygge reder af, men nu har jeg læst, at det er en rigtig dårlig ide, idet ungerne kan blive kvalt når det vikler sig rundt om halsen på dem eller deres fødder kan hænge fast. Derfor er garnrester nok heller ikke en god ide. På trods af min modvilje mod den dumme solsort der saboterer mine efeu, så er jeg stadig stor dyreelsker :-)


Natur skrev den 24-04-2018 18:56:29

Hvad med det som du renser ud, hvis du har tørretumbler - det er vores fugle helt vilde med?

 Det kan de nok heller ikke hænge fast i 👍

Men jeg har ingen tørretumbler.


Jubii......har ikke set den dumme fugl i dag og der er ikke gravet i efeuen 😄

Så enten har katten taget den, naboen skudt den eller den opgav reden 👍😀

:-)  men jeg tror nu ikke det med at de skulle kvæles i hundehår??  det er jo naturvæsener - de har jo lavet reder af rensdyr/krondyr /ulve-hår   og meget andet..  og det er fugleungerne jo ikke døde af!!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Natur skrev den 24-04-2018 22:10:22

:-)  men jeg tror nu ikke det med at de skulle kvæles i hundehår??  det er jo naturvæsener - de har jo lavet reder af rensdyr/krondyr /ulve-hår   og meget andet..  og det er fugleungerne jo ikke døde af!!

 Det var en amerikansk fugleredningstjeneste der havde lavet et opslag om det på Facebook for noget tid siden. Det bliver nævnt her:

http://www.ourherbgarden.com/safe-bird-nesting-material.html

Det var åbenbart menneskehår der var farligt fordi ungernes ben bliver viklet ind i det. Men det samme gælder vel lange hundehår.

Jeg har set kragefugle (muligvis råger) sidde på ryggen af naboens får og pille uld ud, mens fårene nærmest total ligeglad gik og åd græs.   

Jeg tror faktisk, at meget andet er farligere, end hår.. Men sådan end "dame" - hvis hun har mange "followeres" - skal hun jo komme med noget..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

https://www.britishbirdlovers.co.uk/bird-boxes/bad-nesting-material

https://www.allaboutbirds.org/providing-nest-material-for-birds-dos-donts/

https://www.thespruce.com/dryer-lint-as-nesting-material-386626

Det viser sig at fnuller fra tørretumbleren også er rigtigt dårligt for fugleunger. Først og fremmest fordi det indeholder rester af vaskepulver og skyllemiddel. Desuden suger det fugt og mugner nemt.

Man behøver jo ikke forsyne fuglene med redemateriale, der er da nok naturmaterialer de kan finde og bruge :-)

Det er helt normal adfær for solsorte at rodde op i jorden - både for at finde føde og for at finde reddematerialer.

Så hvis problemet genopstår, så ville jeg også finde en måde at blokere adgangen til jorden for solsorten - så skal den nok finde andre steder at rode og finde det den har brug for

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis