Efeu

Hej
Jeg er virkelig totalt have-ukyndig så kunne godt bruge lidt hjælp ;-)

Jeg har en lillebitte have til mit rækkehus. Da der er for meget udsyn til min nabo har jeg fjernet en række fliser i den ende af min terrasse der vender mod naboen. Så har jeg sat to pæle og sat hønsetråd op mellem dem. Sidste sommer forsøgte jeg mig med tallerkensmækker, men det var mildest talt ingen succes!!! De groede da, men skulle jo bindes fast over det hele, og så blev de fyldt med larver!

Jeg vil jo gerne have noget der hurtigt kan dække hønsenettet og give mig lidt privatliv. Det skal helst ikke være svært at dyrke og ikke kræve for meget arbejde. Så jeg tænker at forsøge mig med efeu.

Men der findes åbenbart utallige sorter og nogle vokser hurtigere end andre og nogle er bedre til at hænge fast på et net end andre. Så er der nogen der kan fortælle mig, hvilken sort jeg skal plante?

Jorden er jo ret træls for det var under fliserne. Så tænker jeg måske skal fjerne det øverste og putte noget nyt i. Men hvad skal jeg købe for noget jord? Kan jeg bare bruge alm. pottemuld?

Håber nogen har et godt råd til hvad jeg gør, og helst ikke en lang liste af muligheder, for det kan jeg slet ikke overskue når det drejer sig om planteriget ;-)

Vh. Marianne

Hej Jeg er virkelig totalt have-ukyndig så kunne... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Man kan også give det almindelig NPK grund gødning sammen med resten af haven. 

ADRRRRR det er ikke økologisk.   Men vi andre spiser jo også bolsjer, vitamin piller m.m. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så, nu har jeg været i havecentret for at købe den efeu der hedder hard cover. De havde den ikke men har bestilt den hjem til mig :-)

De anbefalede også jeg købte en bestemt sæk muld som jeg nu har glemt navnet på. Så behøver jeg ikke gøde med det første. Jeg har ikke plads til at lave min egen kompost og så vidt jeg ved sælger de kun trailerfulde på genbrug. 

Nu er jeg blot lidt i tvivl om jeg bør fjerne yderligere en række fliser. Der er ikke meget plads fra terrassen til hønsenettet. Men der er selvfølgelig græsplæne bagved. Så måske de bare kan sprede deres rødder den vej.

Mange tak for jeres hjælp 😊

Jeg opdaterer med fotos når jeg har fået sat skidtet 😉


Vh. Marianne 


Som jeg skrev, er efeu taknemmelig...
Jeg har plantet mine på gavlen af skuret i et hul der er ca50x50 cm og de dækker fint hele gavlen nu   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Gro efeu gro :-)

Så fik jeg dem plantet, så nu skal de bare skynde sig at gro op.

Mit lokale havecenter har nu fået Hardy Cover i deres faste sortiment efter jeg fik dem til at bestille den hjem til mig :-)

Træfælder Anders skrev den 19-04-2018 07:42:39

Hvor ser det godt ud - det skal du nok blive rigtigt glad for

 Mange tak :-)

http://www.havefolket.com/2015/02/tema-hjder-i-haven-efeu-kan-skabe.html

Åh nej!

Min irriterende nabo lader en solsort bygge rede i en spand hun har stående med ukrudt i. Den kan så bruge noget fnuller fra mit nye jord til at polstre sin rede med 😠 

Bare den ikke slår mine efeu ihjel. Solsorten er helt besat af det spagnum eller hvad det nu er. Den har gjort det flere gange i dag!

Nogen tips til hvad jeg kan gøre? 

Hvis du har hønsenet tilovers, ville det nok reducere solsortens "hærværk". Det skal kun ligger der midlertidigt. Et par brædder kunne måske også bruges.


Søren O
Søren O skrev den 23-04-2018 20:01:29

Hvis du har hønsenet tilovers, ville det nok reducere solsortens "hærværk". Det skal kun ligger der midlertidigt. Et par brædder kunne måske også bruges.

 God ide med hønsetråden. Må lave et sikkerhedsbur til mine stakkels efeu indtil den vanvittige solsort er færdig :-)

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis