Filtrering af regnvand til bilvask 5my-500my filter?

Jeg sidder og leger lidt med tanken om at skulle bruge regnvandet fra min palletank til at vaske bilen med. Det er både billigere, også er det uden kalk   

Sidder i den forbindelse og kigger lidt på nogle filterposer til at filtrere sand og andet skidt fra vandet.  De kan enten monteres i låget på palletanken, eller man kan lave et kloakrør med en filterpose hvor vandet løber igennem før det føres ned i palletanken. 

Jeg er dog lidt interesseret i at finde ud af hvor mange micron / my filteret skal have for at få sorteret alt snavs væk. Tænker at 5my er mere end rigeligt. Men er et større filter også sagtens kan gøre det.  Og skal man have 2 filtre på, hvilke størrelser bør man så gå efter. 

Efter mit hoved bør der være et grovfilter, til at tage blade, smågrene og andre større ting, så det ikke kommer med ned i de små filtre og stopper dem til. 

Jeg har prøvet at lave en lille tegning, som kan illustrere hvordan det kunne være. Det er dog stadig kun en brainstorm, så kom gerne med gode råd og ideer. 

Palletanken skal selvfølgelig males sort, så der ikke vokser en kolloni af alger der inde. Også vil den efterfølgende blive pakket ind i  hønsenet, også vil der blive plantet efeu, som kan klatre op og dække tanken til, så den bedre kan "skjules". 

Jeg sidder og leger lidt med tanken om at skulle... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 29-03-2018 13:54:26

Hermed link

Filter på nedløbsrør

Vælg shop + filtre til regnvand.

 Takker for link. Fandt godt den side også.  Dem vil jeg kigge nærmere på.

Thomas_Mygind skrev den 29-03-2018 18:41:30

Omkring fjernelse af større blade m.v. så har jeg oppe i tagrenden lagt et 2 mm net over hullet og ½ meter nede af tagrenden ligger noget hønsenet for at fange blade/grannåle m.v. Det renses 2-3 gange om året og lige efter rensning kan der komme lidt snadder ned i vandtanken - men som udgangpunkt så stopper det relativt hurtigt til og fjerner nærmest alt materialet fra vandet derefter.

Jeg har også tænk på om man kunne tage noget finmasket stål net, også ligge over tagrenden, således at alle blade og andet større snavs, slet ikke kommer med ned i nedløbsrøret. 

 

Der er lavet massevis af produkter til at ligge i tagrender, for at holde blade og grene ude af dem.

Den med at bruge nedloebsroeret som filter er ikke saa god, da du reducerer draen kapaciteten af "anlaegget" gevaldigt, og du dermed hurtigt/nemt faar overloeb ved bare begraensede vandmaengder.


 

Søren O skrev den 29-03-2018 22:00:26

Jeg ville nu foretrække at få urenhederne væk fra tagrenden. Så ligger urenhederne ikke og rådner der.

 Det sker også helt automatisk når det blæser, hvis du hentyder til den løsning med at ligget et metalnet henover selve renden. Det er jo ikke anderledes end alle de andre typer af koste og lign produkter til at holde renden ren for blade. Men med et finmasket net, kan man  holde lidt mere af det mindre snavs væk samtidig.  

Steensen skrev den 30-03-2018 10:45:18

Der er lavet massevis af produkter til at ligge i tagrender, for at holde blade og grene ude af dem.

Den med at bruge nedloebsroeret som filter er ikke saa god, da du reducerer draen kapaciteten af "anlaegget" gevaldigt, og du dermed hurtigt/nemt faar overloeb ved bare begraensede vandmaengder.

 

Planen var heller ikke at filtrere i selve nedløbet, selvom min tegning dog ser sådan ud. Ville først filtrere vandet efter det er løbet ud af regnvandssamleren. Har lidt kig på denne her, som bauhaus er ved at finde en pris på. Kan de ikke give en god pris, så bliver det en lign. en fra ebay til en 300Kr. - 400Kr. Den virker dejlig nem, også kan jeg forhåbentlig nøjes med den, også et posefilter. http://www.marley.dk/dk/produkter/tagrender/regnvandssamleren/index.htm

Fik du nogensinde en pris / løsning på dit filterproblem?

Er nemlig selv interesseret i et sådanne! 


 Vh. Mogens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også