Filtrering af regnvand til bilvask 5my-500my filter?

Jeg sidder og leger lidt med tanken om at skulle bruge regnvandet fra min palletank til at vaske bilen med. Det er både billigere, også er det uden kalk   

Sidder i den forbindelse og kigger lidt på nogle filterposer til at filtrere sand og andet skidt fra vandet.  De kan enten monteres i låget på palletanken, eller man kan lave et kloakrør med en filterpose hvor vandet løber igennem før det føres ned i palletanken. 

Jeg er dog lidt interesseret i at finde ud af hvor mange micron / my filteret skal have for at få sorteret alt snavs væk. Tænker at 5my er mere end rigeligt. Men er et større filter også sagtens kan gøre det.  Og skal man have 2 filtre på, hvilke størrelser bør man så gå efter. 

Efter mit hoved bør der være et grovfilter, til at tage blade, smågrene og andre større ting, så det ikke kommer med ned i de små filtre og stopper dem til. 

Jeg har prøvet at lave en lille tegning, som kan illustrere hvordan det kunne være. Det er dog stadig kun en brainstorm, så kom gerne med gode råd og ideer. 

Palletanken skal selvfølgelig males sort, så der ikke vokser en kolloni af alger der inde. Også vil den efterfølgende blive pakket ind i  hønsenet, også vil der blive plantet efeu, som kan klatre op og dække tanken til, så den bedre kan "skjules". 

Jeg sidder og leger lidt med tanken om at skulle... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Illisher skrev den 28-03-2018 22:11:53

Hele ideen med at vaske bilen hjemme, og ikke kører den op i grill børsterne, er at passe på den. Så lakken ikkebliver ridser og får swivel mærker.  Så kunne jeg heller ikke finde på at spule den med 120bar ufiltreret vand.  Der er masser af skidt i sådan noget tagvand, og det er ikke alt der bundfaldet, eller flyder på toppen. 

Hvis dét er dit mål, såøøeh mener du at 120 bar er det rigtige? Hvis det drejer sig om at holde din bil pæn, så ville jeg vælge helt andre metoder. Vask i hånden f.eks.


Jeg har opsamlet regnvand i ca. 10 år og bruger det ufiltreret til havevanding, bilvask m.v. Måden det bliver rent på er at bruge to palletanke - hvor der er overløb til tank nummer 2. Det vand der tappes fra beholder 2 er visuelt helt rent - som kommunevand - bortset fra midt i oktober hvor farven fra rådne blade gør vandt brunt i 2-3 ugers tid.

Den gang det blev etableret var der en periode hvor vandet lugtede - men på et tidspunkt gik der ligevægt i bakteriefloaren - som nu gør at der kun opstår sediment i beholder 1 - mens beholder 2 stadig er ren i bunden.


  Søren O skrev den 28-03-2018 22:57:00

Er der kun et enkelt tagnedløb der "føder" tanken? Der findes cyklonfiltre beregnet til montering på tagnedløb. Det fungerer ved at ca. 10 % af vandstrømmen filtreres fra sammen med "alle" urenheder.

 Ja det er kun et enkelt nedløb. Som kommer fra hustag, samt fladt caroprt tag.  Hvis du kan finde nogle af de cyklon filtre må du gerne lige linke til dem. Jeg fandt ikke lige nogen i første forsøg, men googler lige videre når der er lidt mere tid til det.   

Bent Andersen skrev den 28-03-2018 23:22:39

Hvis dét er dit mål, såøøeh mener du at 120 bar er det rigtige? Hvis det drejer sig om at holde din bil pæn, så ville jeg vælge helt andre metoder. Vask i hånden f.eks.


 Jeg vasker skam også i hånden. Men har man sin bil kær, så spules den ned med højtryksrenseren, og får et skumbad FØR man overhovedet røre ved lakken. Samt 2 spands metoden selvfølgelig. Ellers kan man lige så godt kører den i vaskehallen.      Ja jeg går op i det, og sådan er jeg bare   

Thomas_Mygind skrev den 29-03-2018 08:01:37

Jeg har opsamlet regnvand i ca. 10 år og bruger det ufiltreret til havevanding, bilvask m.v. Måden det bliver rent på er at bruge to palletanke - hvor der er overløb til tank nummer 2. Det vand der tappes fra beholder 2 er visuelt helt rent - som kommunevand - bortset fra midt i oktober hvor farven fra rådne blade gør vandt brunt i 2-3 ugers tid.

Den gang det blev etableret var der en periode hvor vandet lugtede - men på et tidspunkt gik der ligevægt i bakteriefloaren - som nu gør at der kun opstår sediment i beholder 1 - mens beholder 2 stadig er ren i bunden.


 

Det lyder også som en ganske god metode. Men kald mig bare sart, jeg kommer ikke til at bruge ufiltreret vand i højtryksrenseren på min bil. :p  Derudover har jeg heller ikke plads til en ekstra palletank, eller tønde for den sags skyld. Men har godt tænkt tanken med at have en ekstra enhed, også overløb på den.   

Jeg ved godt at vand ikke kan blive for gammelt, men idet opsamlet vand jo har været brugt en gang før (til at vaske taget rent for fugleklatter mv.), må der over tid ske en opformering af bakterier. 

Selv ville jeg ikke vaske min bil i den slags opsamlet vand og slet ikke om sommeren, uanset hvor rent vandet synes at være for det blotte øje.   

Annonce
Frank Chr. skrev den 29-03-2018 10:42:37

Jeg ved godt at vand ikke kan blive for gammelt, men idet opsamlet vand jo har været brugt en gang før (til at vaske taget rent for fugleklatter mv.), må der over tid ske en opformering af bakterier. 

Selv ville jeg ikke vaske min bil i den slags opsamlet vand og slet ikke om sommeren, uanset hvor rent vandet synes at være for det blotte øje.  

 Det er der nu ingen problemer i at gøre. Det er rigtigt der kan være bakterier i, og at de kan hygge sig godt i en tank med stillestående vand. Men med et filter på 20micron eller hvad man nu vælger, så kommer der ikke blade og andet skidt med ned, som kan ligge og kompostere og give næring til bakterierne. Så det er jeg nu ganske tryk ved.


Læser lige at man fx. kan tilsætte klor, men det kræver så at man benytter klasse I - 0,5 til <1 mikron i filter størrelse, men så fjernes osse 75% af smagen og lugten (hvis man skulle blive tørstig).    

Omkring fjernelse af større blade m.v. så har jeg oppe i tagrenden lagt et 2 mm net over hullet og ½ meter nede af tagrenden ligger noget hønsenet for at fange blade/grannåle m.v. Det renses 2-3 gange om året og lige efter rensning kan der komme lidt snadder ned i vandtanken - men som udgangpunkt så stopper det relativt hurtigt til og fjerner nærmest alt materialet fra vandet derefter.

Filtret på nedløbsrøret fjerner nærmest alt organisk materiale, så det vand der kommer i regnvandstanken ikke skulle rådne.


Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også