Jord i nye kontakter

Jeg skal have lavet nogle ektra kontakter i køkkenet, og har et par spørgsmål til jordning. Kan jeg føre jord bagud i installationen? Se vedhæftede PDF som viser nu og fremtiden

I dag har jeg et jordspyd lige uden for køkkenet, som kommer ind i køkkenskabet og bliver samlet i en dåse med 380volt til komfur og 220 volt opvasker (samme gruppe). Det vil sige, i dag er der kun jord på 380volt gruppen med en 16A forsikring

Kan jeg fordele den jord ud på 6 kontakter, selvom de er i en anden gruppe? altså føre jorden bagud fra opvasker, op til 2 kontakter osv.?




13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ja...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

ja.. men det skal være gul/grøn 2.5 m2 enleder.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja du må gerne trække jordledningen rundt, også selv om den ikke bliver brugt.

Du bør nok få tjekket om jordforbindelsen er i orden, nu hvor du udvider installationen.


Vi prøver igen, i morgen --
karl smart skrev den 26-03-2018 10:52:22

ja.. men det skal være gul/grøn 2.5 m2 enleder.......

 Skal det være 2,5mm2 fra den sidste kontakt op i dåsen?

je_ns skrev den 26-03-2018 10:52:36

Ja du må gerne trække jordledningen rundt, også selv om den ikke bliver brugt.

Du bør nok få tjekket om jordforbindelsen er i orden, nu hvor du udvider installationen.

 Det var min intention at hive fat i trikkeren når jeg havde trukket kabler, så kan have tilslutte til og teste det er ok. 

Annonce

Hvis den ligger alene skal det være 2,5 m2 , hvis jorden føres  i et fler leders kabel skal den have samme dimension som de andre ledere.........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 26-03-2018 11:01:27

Hvis den ligger alene skal det være 2,5 m2 , hvis jorden føres  i et fler leders kabel skal den have samme dimension som de andre ledere.........

 Super. Så 2,5 hvis den føres i flexrør sammen 1,5mm2 installationsledninger og samme dimention som de andre hvis det er kabel?

Nej løse ledninger. , i flexs rør er det samme regel som med kabler der gælder .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Er installationen forsynet med HFI eller HPFI relæ, ellers skal jordledningen opfylde betingelserne for direkte jord.


fase
S. Fabrin skrev den 26-03-2018 13:33:43

Er installationen forsynet med HFI eller HPFI relæ, ellers skal jordledningen opfylde betingelserne for direkte jord.

 Installationen er med HPFI relæ



karl smart skrev den 26-03-2018 12:57:51

Nej løse ledninger. , i flexs rør er det samme regel som med kabler der gælder .

 Så 2,5mm2 uanset om det er kabel eller læse ledninger i flex?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis