Jord i nye kontakter

Jeg skal have lavet nogle ektra kontakter i køkkenet, og har et par spørgsmål til jordning. Kan jeg føre jord bagud i installationen? Se vedhæftede PDF som viser nu og fremtiden

I dag har jeg et jordspyd lige uden for køkkenet, som kommer ind i køkkenskabet og bliver samlet i en dåse med 380volt til komfur og 220 volt opvasker (samme gruppe). Det vil sige, i dag er der kun jord på 380volt gruppen med en 16A forsikring

Kan jeg fordele den jord ud på 6 kontakter, selvom de er i en anden gruppe? altså føre jorden bagud fra opvasker, op til 2 kontakter osv.?




Jeg skal have lavet nogle ektra kontakter i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart skrev den 26-03-2018 11:01:27

Hvis den ligger alene skal det være 2,5 m2 , hvis jorden føres  i et fler leders kabel skal den have samme dimension som de andre ledere.........

 Skal den være 2,5mm2 fordi den ikke gå i eltavlen først. Får ellers er 1,5mm2 da vidst nok?

Jordledningen skal have samme dimension som lederne i det kabel eller rør, som jordlederen føres sammen med. Kun når Jordlederen føres selvstændig, skal den føres som 1X2,5 mm2 PVIK.

Hvis du fører jordledningen ind i tavlen og afslutter den i f.eks. en koblingsplint, kan du føre den videre med samme dimension som de øvrige ledere i de forskellige kabler, der tjener til forsyning af de forskellige tilslutningssteder.


fase
S. Fabrin skrev den 26-03-2018 13:47:48

Jordledningen skal have samme dimension som lederne i det kabel eller rør, som jordlederen føres sammen med. Kun når Jordlederen føres selvstændig, skal den føres som 1X2,5 mm2 PVIK

 Noteret - tak. 

Så fører jeg dem som 1,5m2 i flex rør med de andre, og 2,5mm2 fra udtaget i bund op til første kontakt. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis