Hvordan får jeg grebet af vandhanen?

Hej alle

Jeg forsøger at bryde ind i armaturet på billedet, men har ikke haft held med at få grebet af ved at hive i det og banke lidt med en gummihammer. Jeg overvejer, om der er en skrue under den røde prik, men den virker umulig at få ud selv med en lille skruetrækker, så jeg er bange for at ødelægge prikken helt for så at finde ud af, der ikke er nogen skrue... 

Er der nogen, der kender vandhanen og kan fortælle, hvordan grebet kommer af? 

På forhånd mange tak! 

/Julie

Hej alle Jeg forsøger at bryde ind i armaturet på... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En rørtang kunne gøre tricket, men den vil nok ridse for meget. Find den passende fastnøgle (skru svensknøglen på, lirk den af og mål mellem kæberne). Det behøver ikke være super kvalitet - Harald Nyborg, Jem og Fix og Biltema har sikkert et billigt sæt.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Som andre har skrevet er grebet nok "groet fast" pga. kalk. Nedenunder er indsat en tegning som viser princippet.

 

Tak jhb - det er til stor hjælp lige at se det visuelt  

Hvis du ikke kan finde en fastnøgle der passer, er jeg faldet over en lille webbutik, hvor jeg har købt nogle til ingen verdens penge i en overraskende god kvalitet (jeg har absolut ingen interesser i firmaet😀)

https://www.bedresignal.dk/vaerktoj/handvaerktoj/ringgaffel-skiftenogle-toppe/ringgaffelnogler.html


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce

Så lykkedes det sgu! Sådan halvt i hvert fald.

Jeg måtte have fat i en rørtang, fordi de fastnøglesæt jeg kunne finde var for små. 

Grebet til venstre fik jeg skruet løs, men det kommer ikke helt af som det andet greb. Den kører bare rundt og rundt. 

Tillykke til jer, der fik ret i, at det hele skulle skrues af   

Jeg må nok gribe til lommerne og få mig et nyt armatur, for jeg kommer vist ikke længere med det andet greb   

Tusind tak for alle input - det har været en stor, stor hjælp! 

Nu det er lykkedes at få skilt det ad, kunne du så ikke lige tage den blå/røde prik ud, så vi kan se om der sidder en skrue inden under. 


fase

Jeg tror stadigvæk på at håndgrebet på varmtvandshanen blot skal trækkes op. Det sidder sikkert fast i "strålerne" på ventildelen. Brug evt. en lille hammer til at så opad med.

Den ventildel du har fået skruet af, der sidder "røret" om ventilen åbenbart mere fast end ventildelen i armaturet. Jeg ville spænde om gevindet i ventildelen (forsigtigt), og se om "røret" kan løsnes.


Søren O

Godt det lykkedes.

Når du skal til lommerne som du skriver vil du så ikke ha' et et-grebs?

Jeg skiftede selv for nogle år siden det har jeg absolut ikke fortrudt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
S. Fabrin skrev den 05-04-2018 20:26:35

Nu det er lykkedes at få skilt det ad, kunne du så ikke lige tage den blå/røde prik ud, så vi kan se om der sidder en skrue inden under. 

Det ser ikke ud til at være muligt at komme ind den vej. Her kan du se forskellen, hvor den øverste er en, der har skrue under prikken. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis