solceller i kolonihaven.

hejsa.

jeg er helt grøn mht til solceller og strøm. jeg har dog undersøgt lidt på egen hånd og vil gerne høre om jeg kan få lidt gode råd og vejledning på området.

jeg har til min kolonihave købt 2 stk 240w paneler med ca 30 volt og 8 amp i output. til det har jeg 3 stk marine batterier 12v på ca 250 mha i alt -til at lade strømmen på. er godt klar over at cellerne kan være af svingende kvalitet, men lad os tænke i fakta.

derudover har jeg tænkt på at købe denne laderegulator med følgende specs :

Solcelle

Solceller, Batterilader 12V/24V 30A.

Batteriladeren har auto-detektereing af 12V eller 24V.
Display viser aktuel drift og indstilling.
Der kan tilsluttes flere solceller til samme solcellebatterilader.

Batteriladeren må ikke monteres i direkte sollys, eller tildækkes, og skal monteres således at laderens køleribber har fri konvektion.

Helt ny og ubrugt.
Køber betaler for forsendelse / køber afhenter.

Specifikation 30A, LCD:
- PWM reguleret
- Max spænding fra solcelle 50V
- Max strøm fra solcelle 30A.
- Auto detektering 12V / 24V tilsluttet batteri
- Menustyret display med programmerbare
indstillinger
- Beskyttet imod forkert polarisering
- kortslutningsbeskyttet
- Overspændings beskyttelse
- Batteriladeren beskytter batteri imod overopladning
og dybde afladning. Justerbar via menu.
- Dimension: 90 x 188 x 48 mm
- DANSK Bruger Manual medfølger
- Nem tilslutning (Se billede)

mit spørgsmål er : er laderegulatoren ok til cellerne ?.

 er 250 mha nok til at holde strømmen kørende til almidelig brug ( et par led pære laptop og mobil opladning) i et  par dage uden sol ?

er der noget jeg har overset at købe , så anlægget kan virke ?.

jeg har desuden en 600w vindmølle fra en båd som jeg gerne vil tilslutte som back up på et senere tidspunkt. skal jeg bruge en anden laderegulator til den ?.

hvis så'- har i nogle gode ( billige )tips til en' ?

hvad skal jeg tænke på under installationen ? - aftstand fra celler til batterier ? vinkel på cellerne , montering af regulator... osv .

hvordan skal batterierne kobbles sammen ?  


på forhånd tak 

klaus

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

har lige tjekket mine batterier og det viser sig at det kun er 2 af dem der beregnet til at kunne aflade og genoplades ( marinebatterier ). det sidste er et almindeligt bilbatteri på 100 mah. 

hvis man nu tænker at skåne det mest muligt.... kan man så aflaste det ved at have det i midten af batterikæden ? så det ikke aflader helt ved manglende sol  ? 

Kan vi gå ud fra at du vil tilslutte dine batterier så spændingen er 12V, og dermed skal parallel forbindes? 

Du skriver, at dine batterier er 250 mah. Du mener formentlig 250 Ah? Dit batteri på 100 Ah kan også tåle at blive ladet til max 14,4V, gerne højst 14,2V og afladet til 10,5V ligesom dine to 250 Ah batterier. Det er lige meget, hvor du placerer batterierne i forbindelsen, da de skal parallel forbindes. Du skal bare sørge for at batterierne ikke aflades til lavere spænding end 10,5 V.

Du har tilsyneladende en kapacitet på 350 Ah, hvilket giver en strøm på 350Ah/20h = 17,5 A i 20h svarende til 12V*17,5A = 200W

Ledninger fra solceller til lader og videre bør være mindst 4 mm2, men afstand mellem tilslutningerne har betydning for dimensionen. 

Vinklen på cellerne i forhold til jorden, kan du nemt finde ved at måle vinklen på solhøjden.

Brugstiden for en PCer afhænger af brugstiden, så det er svært at udtale sig præcist om.


fase

tak for dit svar.

det er selvfølgelig 350 ah og ja 12 v. parallel forbindelse betyder det' at man forbinder fra + til + og - til -. imellem de 3 batterier ? ( ja - jeg er som sagt ikke den skarpeste kniv i skuffen til el : )

tænker du lade regulatoren er ok ? og kan den bruges til vindmøllen , når den kommer op og køre ?

er det laderegulatoren der skal indstilles så batterierne ikk aflader til under 10,5 v ?

Regulatoren ser ud til at være OK, da den ser ud til at kunne både beskytte mod overladning og dybdeafladning. Et billede, der viser tilslutningen, ville være fint. Om den kan bruges til vindmøllen afhænger af, hvad møllen afgiver. Parallel forbindelse betyder + til + og - til -.


fase

det er denne her laderegulator https://www.dba.dk/solcelle-solceller-batter/id-1033342463/#80fc23f7-b8e9-49cb-8eab-d7a66cd2473c

Annonce

Du kan godt bruge den regulator.


fase

Må jeg stille et "tillægsspørgsmål":

Kan man samtidigt både tilslutte solceller OG vindmølle til laderegulatoren, altså parallelforbinde de to?


Venlig hilsen
Knud

Efter tilslutningsdiagrammet er det ikke muligt, men måske nogle andre har viden om det.


fase

Om det er muligt og tilslutte en vindmølle til din regulator er lidt svært og svare på, da du hverken opgiver fabrikat eller typenummeret på regulator eller mølle. Det må du lige have skrevet af fra mærkepladerne.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

tak for gode svar. 

her er lige et spørgsmål til :

når laderegulatoren angiver max spænding fra solcelle til 50v. er det så pr solcelle eller for alle solceller ? har jo 2 stk 240w der hver afgiver 30,6 v... og bliver det et problem eller ordner regulatoren selv det ? ... med andre ord - passer denne regulator til 2* 240w celler ?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis