solceller i kolonihaven.

hejsa.

jeg er helt grøn mht til solceller og strøm. jeg har dog undersøgt lidt på egen hånd og vil gerne høre om jeg kan få lidt gode råd og vejledning på området.

jeg har til min kolonihave købt 2 stk 240w paneler med ca 30 volt og 8 amp i output. til det har jeg 3 stk marine batterier 12v på ca 250 mha i alt -til at lade strømmen på. er godt klar over at cellerne kan være af svingende kvalitet, men lad os tænke i fakta.

derudover har jeg tænkt på at købe denne laderegulator med følgende specs :

Solcelle

Solceller, Batterilader 12V/24V 30A.

Batteriladeren har auto-detektereing af 12V eller 24V.
Display viser aktuel drift og indstilling.
Der kan tilsluttes flere solceller til samme solcellebatterilader.

Batteriladeren må ikke monteres i direkte sollys, eller tildækkes, og skal monteres således at laderens køleribber har fri konvektion.

Helt ny og ubrugt.
Køber betaler for forsendelse / køber afhenter.

Specifikation 30A, LCD:
- PWM reguleret
- Max spænding fra solcelle 50V
- Max strøm fra solcelle 30A.
- Auto detektering 12V / 24V tilsluttet batteri
- Menustyret display med programmerbare
indstillinger
- Beskyttet imod forkert polarisering
- kortslutningsbeskyttet
- Overspændings beskyttelse
- Batteriladeren beskytter batteri imod overopladning
og dybde afladning. Justerbar via menu.
- Dimension: 90 x 188 x 48 mm
- DANSK Bruger Manual medfølger
- Nem tilslutning (Se billede)

mit spørgsmål er : er laderegulatoren ok til cellerne ?.

 er 250 mha nok til at holde strømmen kørende til almidelig brug ( et par led pære laptop og mobil opladning) i et  par dage uden sol ?

er der noget jeg har overset at købe , så anlægget kan virke ?.

jeg har desuden en 600w vindmølle fra en båd som jeg gerne vil tilslutte som back up på et senere tidspunkt. skal jeg bruge en anden laderegulator til den ?.

hvis så'- har i nogle gode ( billige )tips til en' ?

hvad skal jeg tænke på under installationen ? - aftstand fra celler til batterier ? vinkel på cellerne , montering af regulator... osv .

hvordan skal batterierne kobbles sammen ?  


på forhånd tak 

klaus

hejsa. jeg er helt grøn mht til solceller og... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

50V er for alle solceller. Hvis du forbinder solcellerne parallelt (+ til + og - til -), så får du en spænding på 30,6V på indgangen til laderegulatoren, og dermed er du inden for tilslutningsspændingen. De 30,6 V er formentlig spændingen uden belastning, så spændingen kan godt være mindre, når der bliver tilsluttet belastning.


fase

nå ... vindmøllen er en air breeze marine 160w. den har tilsyneladende en intern regulator og  de angiver et diagram ( der pt ikke er forståeligt for mig i manualen til direkte tilslutning til solcellebaterierne. - det bliver vidst et efterårs projekt.- tak for alt jeres hjælp.

nu finder jeg en masse info om at baterierne skal være præcis ens altså Ma ,type ( syre, gel amg )og købt på samme tid. det for ikke at slide dem ned før tid ifh til uregelmæssig afladning osv ... nu har jeg jo fået mine batterier gratis, og ingen af dem passer samen på noget af ovenstående... er der nogle sikkerhedsmæssige hensyn mht til typer jeg skal tage i forhold til sammensætningen ?

afgangssiden - altså sikringer imellem  batterier og inverter ? . hvad med sikringer i mellem paneler og laderegulator ?

der er sikringer i min inverter - er det nok ?. der vist både sikringer på 12 og 230 v siden ... http://www.etomer.dk/upl/website/datablade/ET500PSData.pdf


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis