Højttalerkabel som lampeledning

Hej med jer
Tanken var mig egentlig ret fjern, indtil min kone foreslog mig, om ikke vi kunne benytte en bestemt type kabel, som ledning til vores lamper, da hun synes det kabel var pænere..

Spørgsmålet er nu, må, og kan jeg benytte et højttalerkabel, med 1,5 mmkobber? til at tilslutte nogle LED-spots (230v) uden at gå på kompromis med hverken lovgivning eller sikkerhed?

Det er en synlig installation (Påbygningsspots).

mvh

Lyhne1


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej med jer Tanken var mig egentlig ret fjern... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 20-03-2018 21:47:46

 Der er i min henvisning vist både fortinnet og kobberfarvet ledning med klar isolation.

 Den ledning de har ved Greenline ligger under AV kabler og derfor kan man meget vel tro den ikke er godkendt til 230 Volt.

https://www.greenline.dk/k/elartikl...net-2x0-75

Men jeg syntes da lyhne1 skulle prøve at chatte/skrive dem en email om godkendelsen af ledningen.

Ellers har jeg for ca 10 år siden købt en rulle rundt klar 220 volts ledning uden fortinning af lederne. Jeg mener det var den lokale tømmerhandels byggemarked der var leverandør dengang (XL-byg). 

Det skulle heller ikke undre mig at den lokale elektriker med egen udsalgssted/forretning kan levere hvis han sælger lamper. Spørger kunne også gå ud og ose i forretningerne, selv om det er dødkedeligt.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis