Badeværelse i nyt træhus

Hej.

Jeg skal til at bygge et nyt træhus og det  etuder jo et hus, der vil arbejde en del, de første år.

Jeg har hørt om, der findes glidebeslag, hvor man kan montere vådrumsplader, så badeværelset kan få glatte overfalder.

Nogen der er kloge på det?

Hej. Jeg skal til at bygge et nyt træhus og det... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lige præcis sætningen jeg mente, da jeg skrev mit indlæg..

Selv om det er et kolonihavehus, skal det vel isoleres til de krav som er beskrevet i bygningsreglementet.

Når det så er en bjælkehytte, medfører det påforing af reglar lodret på indersiden, hvori isolering lægges og indvendig beklædning monteres herpå. Og altså ikke på de ydre bjælker.

Men du efterlader jo meget til fantasien når du ikke beskriver dit projekt. Først nu har vi erfaret at det er en bjælkehytte og at der er tale om et kolonihavehus.

Måske du kunne dele ud af tankerne omkring din opbygning?

Elektronikteknikeren

Der er bestilt et Nynorm hus, fritidshus.

Der er hyret nogen til det grove, så når jeg selv går ind, er det for at bygge køkken, badeværelse og lægge gulve.

Så der er allerede isoleret vægge og lavet indvendig beklædning når du overtager huset eller?

Elektronikteknikeren

Den indvendige beklædning er trævæggene, planen er at isolere det udefra, senere.

Derfor er væggene imellem rummene trævægge og på badeværelset ville jeg rigtig gerne have glatte vægge.

Annonce

Ja det er klart, man må ikke have trævægge i bad uanset hvad.

Jeg foreslår at du allierer dig med en som er kyndig i bygningsreglementet, helst en tømrer når det nu er en bjælkehytte, da du skal overholde gældende lovgivning i dit bygget trods at det er kolonihavehus.

Det lyder lidt til at du ellers vil få udfordringer i den retning, og du kan risikere at kommunen kommer efter dig.

Der findes helt konkrete eksempler på hvordan man udfører vådrum korrekt, også i bjælkehuse.

Men er charmen ved bjælkehuset ikke at man ser  bjælkerne udefra?

Det er problematisk at udføre vådrum direkte på indvendig side af bjælkerne. Det bliver ikke godt.

Derfor skal du bygge et "rum i rummet" ved at lave en isoleret indervæg.

Og det skal du i min optik gøre generelt i hele hytten. Som man siger.

Elektronikteknikeren

Jeg er netop i samme proces og er lidt nysgerrig efter at vide, hvilken løsning du endte med...?

De indvendige vægge er vel ikke isoleret, men blot adskilt af selve bjælkerne...? Min entreprenør bruger de omtalte glidebeslag, for som du selv nævner arbejder huset jo op og ned. Jeg har da svært ved at tro, at fibergips klare problemet, nå huset arbejder op til 1 cm. pr. højdemeter. I badeværelset bliver det vel i sig selv til ca. 2,5 cm. afhængig af loftshøjden.

Jeg ved desuden, at min entreprenør bruger trævægge i badeværelset, og tror næppe det strider imod BR15.

@Gregeren: Da huset jo netop skal leve op til BR15 skal det isoleres, så indefra er det beklædt med profilbrædder tilsvarende bjælkerne...-et optisk bedrag om man vil 😉

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også