vedr. skifterelæ

Fjedrer et skifterelæ egentlig tilbage til udgangspunktet når strømmen til spolen afbrydes eller bliver den på sin position?

Hvis den fjedrer tilbage, kan man så få en udgave der forbliver i positionen?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fjedrer et skifterelæ egentlig tilbage til... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nemlig rigtigt. Altså en lem der kan åbnes og lukkes vha 24v motor. Tanken er som skrevet at der er 3 indstillinger: Åben (1), luk(2) og start åben/luk vha. skumringsrelæ (3).

Jeg vil gerne at al elektronik bliver i PCB-boksen, derfor har jeg tænkt at der må kunne laves noget med 1 reed-kontakt der stopper motoren når lemmen når sine ender.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu føjer jeg lige endnu en impuls til tråden:

https://softgenie.dk/relae/1716-bistable-flip-flop-relae-modul.html


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ved ikke hvorfor du absolut vil ud i en masse indviklede løsninger. Hvis du anvender to mikroswitche som endestop i stedet for en enkelt Reed, så kan du ud over skumringsrelæet let klare dig med et par topolede skifter eller, et par dioder og en topolet omskifterkontakt. Så bliver det også mere driftsikkert. At ville nøjes med et Reed som endestop gør bestemt ikke tingene enklere. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce

Den bistabile flip flop er det os elektrikere kalder kip relæ. 

Det er da rigtig at hvis du anstrenger dig kan det gøres indviklet, men du kan også gøre det simpelt. 

Skumringsrelæ giver strøm hele natten, flip flop / kip skl have en impuls. Og ja du kan med en timer lave en impuls. 

Står man ved vandhanen og skal have vand i sit glas, så kan man simpelt åbne og holde glasset under. Men man kan naturligvis også indviklet  fylde det i en skål, og derefter over i en vandkande og så i sit glas. 

Ok Kermit_369 der er vi så ret enige.

Det med den ene reed gør at du holder på endestop (til begge retninger) og kan så ikke komme igang i den anden retning. 

Nå har vi jo stadig til gode at høre om det mekaniske, skal det trækkes op med en wire eller ? ? For så kan de 2 switche sidde inde i styreskab lige ved siden af hinanden og påvirkes at 2 wirelåse med rette afstand. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror også det er meget nemmere med endestop. Men målet er at få det til at fungere med 1 reed selv om du synes det er indviklet. 

Spørgsmålet er om det kan laves uden kip eller om det kan laves med kun to-polede skifte-relæer hvor man laver en "hold" funktion på en af dem.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Motoren er sådan en 24vdc vinduesmotor

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der er mange ting jeg ikke har gennemtænkt, derfor spørger jeg her. Meningen er ikke at finde den hurtigste løsning, men at finde ud af hvilke løsninger der er, hvad der skal til, og lære en masse hen ad vejen.

En ting jeg heller ikke har gennemtænkt er at den ene reed kontakt både skal fungere som impuls til start/stop og osse den ene eller anden vej-funktion. Jeg har dog med et 2p relæ fået motoren til at køre ind eller ud alt efter om der er styrespænding.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Og det der med at den ikke kan komme igang i den anden retning er heller ikke gennemtænkt. Meningen er at styringen skal have 3 indstillinger vha en drejeomskifter. 

1 = luen skal åbne og blive der

2 = luen skal lukke og blive der

3 = et skumringsrelæ skal lukke luen ved skumring og blive der indtil det bliver lyst.

Ved 1 og 2 burde man kunne få luen til at skifte retning ved at skifte indstilling, fordi nogle relæer burde falde fra når der skiftes.

Ved 3 burde den vedvarende spænding natten igennem, holde relæet og luen nede indtil spændingen forvinder og relæet falder fra.

Så det er egentlig vist det jeg har "gennemtænk"...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis