Elmotor "født" uden blæsevinge

Har længe ledt efter en 700 o/m motor, og faldt så over nogle på DBA, som havde nogle år på bagen, men ganske ubrugte, som sælger havde redet fra skrotcontaineren, han nævnte de var fra noget ventilation. Jeg købte nogle stykker, de var utrolig billige. 

Havde så blæserskjoldet afmonteret og ret overraskende var der ikke noget blæserhjul, kun en lille hvis plastring som så fin og original ud, der er indbygget klikson i viklingerne.

Er det normalt der ikke er blæservinge i motorer til ventilation? Den har vel så fået køling fra ventilatoren.

( ikke at jeg klantre sælger)

Der står Cool air på typepladen, eller den fra et frysehus eller lignende ?

Her et billede med den originale lille hvide "blæser" og foran en blæsevinge fra en tilsvarende ABB motor, så den store vinge kom på.

Vi prøver igen, i morgen --
Har længe ledt efter en 700 o/m motor, og faldt så... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skal den på stjernepunkt så naturligvis 230 V

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hvordan vil sådan en 230 volt ventilator, reagere ved lave frekvenser ?

Hvis jeg bare sætter den sammen, med motoren i stjernepunktet...

Hvorfor lave det nemt, når det kan laves indviklet. Når du kobler din VLTer til, sætter du samtidig en blæser til uafhængig af udgangsfrekvensen. Du får dermed godt nok sat din blæser i gang, selvom det ikke er nødvendigt, men styringen er simplere og nemmere at overse.

fase

Ja det var jo det mest enkelt, men så står ventilatoren jo og snurre, så snart der tændes for vlt.

Men der er også rimeligt nemt at koble blæseren til via vlt og et hjælperelæ.

Men til at starte på bliver det kun motorens kølevinge, og med klikson..

Så måler jeg temperaturen på motoren, en dag den har fået lov at arbejde, holder den sig under 60-70 gr, går det jo nok.

Den tidligere motor på fræseren var en 4 kw motor, som ikke kunne være der i længden, så den kørte uden endeskjold og kølevinge, den blev lidt lun, men ikke alarmerende, den sad inde i selve fræserne, så i forvejen dårlig køling. Det var lidt en hovsa løsning, da det lige var den motor der var til rådighed, men har fungeret upåklageligt i nogle år.

Den nye motor må jeg nok hellere forkæle ved at bore et hul i soklen på fræseren, så luften kan passere uhindret. Og kunne så sætte en ekstern blæser udvendigt, hvor der er masser af plads, hvis behovet er der.

Så kan den stakkels 4 kw motor, jo også få en mere passende køling, hvis det viser sig den på 2,2 kw er for lille. (hvilket jeg dog ikke tror den er)

Er lidt spændt på hvordan den 8 polede motor, trækker ved lave frekvenser...

Hvis du skal måle temperatur på motoren, skal du ind viklingerne for at måle. Det er ikke nok at måle uden på motoren. Men du har klixonen som ekstra sikkerhed. Den ville jeg da stole på.

fase
S. Fabrin skrev den 06-03-2018 22:32:55

Hvis du skal måle temperatur på motoren, skal du ind viklingerne for at måle. Det er ikke nok at måle uden på motoren. Men du har klixonen som ekstra sikkerhed. Den ville jeg da stole på.

Det lyder godt...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis