Installationskabler og bøjningsradius?

Jeg har nogle værelser, hvor der skal lægges strøm ind. Det skal skjules i nogle fodlister, hvori der kommer til at side nogle opus 66 tripel panelstikkontakter.

Fodlisterne er i virkeligheden nogle kabelkanaler på 20x20 mm. (https://www.harald-nyborg.dk/p8608/kabelkanal-20x20-mm-2-m-hvid).

Nu er jeg så ved at kigge på installationskabler (3g1,5 mm2), og er i den forbindelse stødt på begrebet "bøjningsradius".

Skal det forstås på den måde, at et kabel, der er 8 mm tykt (diameter), og som har en bøjningsradius på 10x kablets diameter kun kan bøjes i en radius af minimum 8cm? Så kan jeg jo aldrig få bøjet kablet i en 90 graders vinkel i en kun 2 cm bred kanal ??? Eller har jeg misforstået noget?

Mvh Berit

Ps. Jeg vil selv sætte "fodpaneler" og stikkontakt-underlagene op. Der kommer en autoriseret elektriker og lægger kablet :-)

Jeg har nogle værelser, hvor der skal lægges strøm... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Lovligt eller ej, er det stadig den løsning jeg ville vælge selv.


 

cJoey skrev den 06-03-2018 20:07:47

Lovligt eller ej, er det stadig den løsning jeg ville vælge selv.

 Det skal du da have lov til. Det er heldigvis ikke min installation, men du har tydeligvis overhovedet ingen forstand på el-installationer


fase

Det endte med, at jeg ringede til to forskellige el-butikker (mener at den ene var greenline.dk) og talte med en elektriker. Svaret var fra begge, at man ikke skulle bekymre sig om bøjningsradiusen. Den ene sagde noget med, at det kun var i "gamle dage", hvor ledningerne var lavet af et eller andet flettet, at de kunne gå i stykker, hvis man bøjede dem for skarpt.

Jeg er dog ikke helt overbevist.... hvorfor skriver producenten så overhovedet en bøjningsradius på?

Alle de fodpaneler som jeg har set på, kan kun rumme en bøjningsradius på 2-2,5 cm, og INGEN af de MANGE installationskabler, som jeg har set på, har så lille en bøjningsradius. Mystisk! Det giver jo ingen mening. Måske er fodpanelerne kun til at skjule bløde lampeledninger og slet ikke installationskabler(?)

Mvh Berit


Jeg vil langt hen ad vejen give f.eks. greenline manden ret. Reglen / kravet er et standard krav for alle typer kabler både høj og lavspænding. Og der er himmel til forskel på de 2 typer. Som jeg har skrevet tidligere er det noget jeg ofte har omgået uden at det har givet problemer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej de fodpaneler, der er blevet anbefalede, er til installationskabler og ikke til bløde lampeledninger. Put nu dine kabler i fodpanelerne og lad bekymringerne være. Det fungerer i praksis. Hvis du er i tvivl, så spørg producenten. Det virker, som dit største problem er, at du ikke har nogen praktisk erfaring med el.  


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis