Installationskabler og bøjningsradius?

Jeg har nogle værelser, hvor der skal lægges strøm ind. Det skal skjules i nogle fodlister, hvori der kommer til at side nogle opus 66 tripel panelstikkontakter.

Fodlisterne er i virkeligheden nogle kabelkanaler på 20x20 mm. (https://www.harald-nyborg.dk/p8608/kabelkanal-20x20-mm-2-m-hvid).

Nu er jeg så ved at kigge på installationskabler (3g1,5 mm2), og er i den forbindelse stødt på begrebet "bøjningsradius".

Skal det forstås på den måde, at et kabel, der er 8 mm tykt (diameter), og som har en bøjningsradius på 10x kablets diameter kun kan bøjes i en radius af minimum 8cm? Så kan jeg jo aldrig få bøjet kablet i en 90 graders vinkel i en kun 2 cm bred kanal ??? Eller har jeg misforstået noget?

Mvh Berit

Ps. Jeg vil selv sætte "fodpaneler" og stikkontakt-underlagene op. Der kommer en autoriseret elektriker og lægger kablet :-)

Jeg har nogle værelser, hvor der skal lægges strøm... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det var dog det mest mærkelige råd. Det er slet ikke lovligt. Hvem har dog bildt dig ind, at det var en løsning. Så hellere Karl Smarts løsning.


fase

cJoey: Jeg har set meget mærkeligt igennem mine 50 år i faget, men den har jeg sgi ikke set før. 

Lad det ligge som det aller dårligste af de råd der er givet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvorfor skulle det være ulovligt?


 

Hvis det er et kabel med kappe , så ville det være fristende  , hvis der manglede lidt plads i en skrap bøjning , i en kabelkasse at fjerne kappen på  5 cm , der ville stadig være inderkappen omkring lederne , eventuelt komme lidt flex omkring , og det ligger jo beskyttet inde i kabelkassen . 

Om det er ulovligt ,,,måske i den grå zone , men en gang imellem må man være opfindsom .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
cJoey skrev den 06-03-2018 08:57:17

Hvorfor skulle det være ulovligt?

 Det er ulovligt, fordi alle ledere i et kabel skal være omsluttet af kappe i hele sin udstrækning. Så du kan ikke bare lige afisolere en 2-3 cm. for at komme om et hjørne. Det uanset om det er et indvendigt- eller udvendigt hjørne. Det giver en K3 ved eleftersynet, ved et evt. salg.


fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 06-03-2018 11:06:43

 Det er ulovligt, fordi alle ledere i et kabel skal være omsluttet af kappe i hele sin udstrækning. Så du kan ikke bare lige afisolere en 2-3 cm. for at komme om et hjørne. Det uanset om det er et indvendigt- eller udvendigt hjørne. Det giver en K3 ved eleftersynet, ved et evt. salg.

Det var nu mere noget dokumentation jeg var ude efter. Jeg kan nemlig ikke selv finde noget om det.


 

Du læser bare Stærkstrømsregulativet afsnit 6 om materiels udformning. Du bliver nødt til at sætte dig ind i de fagtermer, der anvendes. Det er tungt stof, hvis du ikke er vant til at læse lovstof. Hvor har du for øvrigt søgt oplysning om lovligheden af dit råd, siden du ikke kan finde noget om det? 

Hvis dit råd skulle være lovligt, kunne man ligeså godt bare trække ledninger uden kappe, for om det kun er et par cm. eller 4-5 m. er vel ligegyldigt.


fase

I paragraf 521.6 i stærkstrømbekendgørelsener er der en tabel over hvilke ledning og kabel typer der må bruges i de forskellige fremførings muligheder. 

Der er der mulighed for enkelt ledere hvis ledningskanalen har låg der kun kan afmonteres med værktøj. Ellers er det kun ledninger med kappe (kabler) 

Andre steder fremgår det at man ikek måp ændre på  godkendt materiel, så det gælder ikke "bare" at sætte en skrue igennem låget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det er stærkstrømsbekendtgørelsen du mener så er det der jeg har søgt uden at finde svar.

Jeg er kun vant til at læse om aftaleret og lign, så el-termerne er jeg selvfølgelig ikke flydende i. Det var derfor jeg efterspurgte hjælp.


 

Du kan roligt stole på, at det er rigtigt, når der bliver påstået, at dit råd er ulovligt. Hvis du ikke er enig, er det letteste du kan gøre at ringe til sikringsstyrelsen og bede dem be- eller afkræfte dit råd. Det er hurtigere end at læse i regulativet.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis