relæ

Hej

Der er noget som har naget mig i årevis. Og det er at jeg ikke har forstået hvordan et relæ fungerer. Der findes mange forskellige, men hvis vi nu tager udgangspunkt i et relæ der før er nævnt her på LDS.

https://www.matronics.dk/kategori/e...pdt#612201

Lad os antage at jeg har en motor jeg vil have til at køre med uret ved 1 tryk på en trykafbryder. Eksempelvis den som angives under "alternativer" på samme side. Og ved næste tryk skal motoren køre mod uret.

Jeg forstår det smarte i denne funktion er at man kan få motoren til at skifte retning. Men hvordan skal diagrammet laves?

Og hvis vi så tager et mere simpelt relæ:

https://www.matronics.dk/kategori/e...rsal-relae

Hvad er fidusen ved den?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Der er noget som har naget mig i årevis. Og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

NC står for Normal Closed, altså en brydekontakt. NO står så for Normal Open altså en sluttekontakt. Når du køber relæer, skal du kende til spolespændingen og arten, dc eller ac, samt belastningens spænding og strømmen, der skal kobles. Desuden skal du vide, om der skal kobles AC eller DC. Grunden til det er, at det er sværere at afbryde DC, så der skal måske være en længere brydestrækning.


fase

Er der nogle fingerregel hvad der er AC og hvad der er DC?
Som jeg kan læse mig frem til leverer et batteri jævnstrøm, så er det en fingerregel at hvis produktet forsynes vha batteri, så er det en jævnstrøm?

Kan man eksempelviv have et relæ som er styret af 24v DC men som kobler 230v AC ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

DC er jævnspænding og kan komme fra et batteri. I din bil er spændingskilden batteriet og dermed DC. Det der kommer ud af generatoren er også DC, selvom det der bliver genereret er AC, som så bliver ensrettet. AC er det, der kommer ud af din stikkontakt i huset.

Du kan godt have et relæ, der bliver styret af 12V DC, men kobler f.eks. 3X400V AC. Der er ikke nogen elektrisk forbindelse mellem spole og kontakter. 

Med hensyn til at måle strøm er der to måder: 1 måling af DC med en Hallgenerator og 2 måling af AC med strømtransformer.



fase

Hvis man bare sidder og sysler lidt med elektronik, kan man i det store hele se flot på om det man arbejder med er AC eller DC?

Er der eksempelvis ikke mange apparater som fungerer med både AC og DC og vil nogle relæer fungere selv om du sætter en 12v DC strømforsyning til et 230v AC relæ som kobler 230v AC?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Seriemotorer fungerer ved både AC og DC. Ohmske belastninger fungerer også ved både AC og DC. Et relæ med en spolespænding på 230V AC vil også kunne fungere med en DC spænding på ca det halve. Det afhænger af det antal amperevindinger, der skal bruges til at trække ankeret til. Normalt bruger man at bruge et relæ med den spolespænding og - art, som styringen giver. Hvad relæet kobler på kontaktsiden har som en tommelfinger regel ikke noget med hinanden at gøre.

Måske skulle vi lave et kursus i elteknik, det vil strække sig over meget lang tid     .


fase
Annonce

hehe jamen jeg suger bare til mig. Jeg vil så sige jeg forstår det der skrives nogle gange skal man bare lige have grundviden på plads, og så kommer alt det andet til en noget nemmere.

Du kunne jo lave en artikel omhandlende elektronik?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tror, jeg holder mig til elteknikken. Elektronikken dyrker jeg kun på det hjemlige plan, selvom de fleste regneregler og fysiske love er fælles. :-) For øvrigt er en transistor og en optokopler også en form for relæ.


fase

For lige at opsumere AC = vekselstrøm  DC = jævnstrøm. 

Og når man "roder med elektronik" er der meget forskel på hvordan de virker. 

En gammeldags elpære. en elradiator, og lign. der ikke indeholder viklinger eller elektronik kaldes ohmsk belastning og kan virke lige godt på begge spændingstyper. 

Så et relæ med 230 v ac spole kan ikke trække med 12 dc. Men der kan sagtens være 12 v der tændes igennem kontaktsættet. Det er meget almindeligt at der er forskellig spænding på kontaktsæt og spole.  

Tak for de pæne ord. Du har sikkert ret i det med frikadellen. Jeg kan dog koge vand til en kop instant kaffe UDEN at det brænder på.   

Men ellers er det mange års erfaring, at turde springe ud i det, og så kende det grundlæggende og opsøge viden derfra. Du ser aldrig at jeg svarer på bil, båd, knallert, komputer,  o.s.v Der er andre der er meget klogere på det.

Her på LDS kan man læse ret meget og blive klogere af det. Det har da sket at jeg har taget fejl og blevet korekset. Det må man lære af. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis